    From: "HF5BS" <h...@...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: podłączyłem odwrotnie +- do laptopa
    Date: Sat, 16 Feb 2019 15:05:40 +0100

    (QP, nie chciało mi się doptaszać)
    Użytkownik "Krzysiek" <r...@k...net.pl> napisał w wiadomości
    news:8c92ca2e-276b-4127-a5bd-343b77184141@googlegrou
    ps.com...
    W dniu środa, 13 lutego 2019 17:57:37 UTC+1 użytkownik HF5BS napisał:

    > Tym bardziej mnie to zastanowiło.
    > Amperka z kawałkiem pociagnął... a jak się skapnąłem, wyłączyłem,
    > poprawiłem
    > i działało.

    Zasilacz do Spectrusia był niestabilizowany, wszystkie robocze napięcia były
    wytwarzane na płycie przez stabilizator i przetwornicę. Stabilizator 7805
    miał w sumie spory kawał radiatora. Zagrożenia dla elektroniki cyfrowej
    praktycznie nie było, a 7805 chwilę wytrzyma,
    szczególnie, że zasilacz sieciowy nie dawał zbyt dużego prądu.

    ===========================

    Kiedyś popędzałem jedno swoje stare ręczne radio, to ledwo wyciągał... Zdaje
    mi się, że radio fabrycznie brało ok. 1.5 A przy nadawaniu, a zasilacz
    ZX-owy dawał 1.2, na szczęście nie brumiało.
    Jeden z moich telefonów bezprzewodowych (Exai 1918 OIDP, Uniden), jak mu się
    za dużo wpuści, to na razie nie pali się, ale zaczyna rwać zasilanie, może
    zabezpieczenie? Ale nie chciałem tego sprawdzać, czy stabilizator padnie,
    czy nie.
    Zmiana z 12 na 9V (traf chciał, że nie wiedziałem, iż jest więcej, niż
    trzeba) rozwiązała problem. Ciekawy układ, analog, ale z cyfrową replikacją
    widma (a dosłownie DSS - Digital Spread Spectrum), zakłócenia dotąd nie
    przeszkadzają, dokąd choć jedno z pasm przechodzi (chyba są 3). Efekt
    końcowy, jak już siada, jest dość podobny do niektórych SDR chyba? (takie są
    radia FM w telefonach?), dźwięk ulega przygłuszeniu od góry, aż ginie.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.