  • 1. Data: 2019-02-13 00:15:02
    Temat: podłączyłem odwrotnie +- do laptopa
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    i nic się nie stało ;)

    Jak to tak tatko?

    Znajomy podłączyl +19v 6A odwrotnie i nic się nie stało.
    Mądry laptop czy mądry zasilacz? Czy to zabezpieczenie
    jest powszechne w nowożytnych laptopach??

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 2. Data: 2019-02-13 07:44:37
    Temat: Re: podłączyłem odwrotnie +- do laptopa
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Tue, 12 Feb 2019 23:15:02 +0000, PiteR wrote:
    > Znajomy podłączyl +19v 6A odwrotnie i nic się nie stało.
    > Mądry laptop czy mądry zasilacz? Czy to zabezpieczenie jest powszechne w
    > nowożytnych laptopach??

    Mój T4400C (laptop 486 Toshiby z 1994) też zdarzyło mi się podłączyć
    odwrotnie... Też przeżył, więc to chyba nie żadna nowożytna sprawa. W
    końcu koszt jednej diody jest żaden w porównaniu z wartością laptopa.

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-02-13 09:12:00
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Mateusz Viste" <m...@n...pamietam> napisał w wiadomości

    > Mój T4400C (laptop 486 Toshiby z 1994) też zdarzyło mi się podłączyć
    > odwrotnie... Też przeżył, więc to chyba nie żadna nowożytna sprawa. W
    > końcu koszt jednej diody jest żaden w porównaniu z wartością laptopa.

    Zgadza się. I mnie się zdarzyło - chciałem usmażyć ZX Spectrum, jego własnym
    zasilaczem, przeżył.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 4. Data: 2019-02-13 10:13:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]

    Dioda koszt zaden, ale po co ?
    Klient ma uzywac firmowego zasilacza, a jak podlacza nie wiadomo co -
    to niech placi :-)

    W dodatku 99% zasilaczy ma taka sama biegunowosc.

    >Zgadza się. I mnie się zdarzyło - chciałem usmażyć ZX Spectrum, jego
    >własnym zasilaczem, przeżył.

    Hm, o ile pamietam, to spectrum byl dosc delikatny ... i pamieci
    plonely szybko.

    J.

  • 5. Data: 2019-02-13 10:31:13
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 13 Feb 2019 10:13:30 +0100, J.F. wrote:
    > Hm, o ile pamietam, to spectrum byl dosc delikatny ... i pamieci plonely
    > szybko.

    Ano, w drugą stronę też nieszczęścia się zdarzają... Sam niemal
    uśmierciłem swojego T1100 (laptop 80C88 Toshiby). Zasilacz oryginalny
    12V. Aku było martwe, więc wyciąłem je i zastąpiłem kondensatorem 16V. Co
    się okazało - ten zasilacz do laptopa co to kiedyś kosztował tyle co pół
    samochodu okazał się (!) niestablizowany (trafko + graetz + mały
    kondziołek filtrujący). Za stabilizator najwyraźniej robił akumulator...
    Bez niego napięcie skoczyło do 17V. Na szczęście płyta główna przeżyła,
    ale mój kondensator się rozpłynął a pamięć RAM (nie ta wbudowana, tylko
    dodatkowa kość z 384K) zaczęła mieć przekłamania i BIOS już nie chciał
    wstać...

    I tak miałem szczęście że wszystkiego szlag nie trafił, no ale z fajnego
    nowoczesnego laptopa z 640K RAM zrobił mi się ślimak z 256K... A takiej
    kości RAMu niestety już nigdzie nie sposób znaleźć.

    Mateusz

  • 6. Data: 2019-02-13 15:21:06
    Od: "zhbick" <n...@s...pl>

    Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup
    .net...

    > i nic się nie stało ;)

    "producenci laptopów i serwisy komputerowe go nienawidzą!"

  • 7. Data: 2019-02-13 15:43:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PiteR" napisał w wiadomości grup
    .net...
    >Znajomy podłączyl +19v 6A odwrotnie i nic się nie stało.
    >Mądry laptop czy mądry zasilacz?

    Zasilacz mogl sie przyczynic.
    Jesli przetwornica w laptopie pobierala duzy prad, na granicy zwarcia,
    to moglo zadzialac zabezpieczenie w zasilaczu i prad /napiecie spadly
    do wartosci bezpiecznej ...

    J.

  • 8. Data: 2019-02-13 17:57:34
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Dioda koszt zaden, ale po co ?
    > Klient ma uzywac firmowego zasilacza, a jak podlacza nie wiadomo co - to
    > niech placi :-)

    Za nic w sumie... za nic i za wszystko...

    > W dodatku 99% zasilaczy ma taka sama biegunowosc.

    Acz jednak zdarzają się takie, co minusa im na bolec dają, pewnie z
    zasilania centrali telefonicznej :)

    > Hm, o ile pamietam, to spectrum byl dosc delikatny ... i pamieci plonely
    > szybko.

    Tym bardziej mnie to zastanowiło.
    Amperka z kawałkiem pociagnął... a jak się skapnąłem, wyłączyłem, poprawiłem
    i działało.
    BTW. Robią gdzieś jeszcze folie? Bo mi popękała...
    Niby mógłbym podziałać na emulatorze, ale to trochę, jak grzmocenie się z
    manekinem, a nie żywą babą - niby udoskonalona, niby więcej możliwości... a
    jednak czegoś brakuje...
    Chyba, że wymienię folię na baterię mikroprzełączników...

  • 9. Data: 2019-02-13 20:24:01
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > Dioda koszt zaden, ale po co ?

    Jakoś wątpie, że jest tam dioda bo prąd osiąga 4A. Czy nie grzałaby się
    mocno? Może jest mosfet?

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 10. Data: 2019-02-13 20:25:31
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    J.F. pisze tak:

    > Zasilacz mogl sie przyczynic.
    > Jesli przetwornica w laptopie pobierala duzy prad, na granicy
    > zwarcia, to moglo zadzialac zabezpieczenie w zasilaczu i prad
    > /napiecie spadly do wartosci bezpiecznej ...

    Możliwe bo zasilacz to super wypasiony Dell z trzecim kabelkiem.

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.