    From: kosmos <a...@u...pl>
    Newsgroups: pl.comp.pecet
    Subject: Re: polesingowiec do grania
    Date: Wed, 16 Jan 2019 13:54:16 +0100

    W dniu 2018-09-03 o 15:12, Bolko pisze:
    > Dzieci dorastają a wiedźmin nie będzie już tańszy.
    > I tak zastanawiam sie nad kupnem kompa do grania.
    > Pomyślałem o amso i wybrałem najdroższą stacjonarke.
    > I patrze patrzec i czytam:
    > Płyta główna: Oryginalna DELL
    >
    > Rozumie że raczej będzie problem z ewentualnymi usprawnieniami tego kompa?
    >
    > Czy komputery tego typu to dobry pomysł?

    Trochę zakurzony temat, ale ponieważ ostatnio go właśnie przerabiałem to
    mogę się podzielić doświadczeniami.
    Kupiłem stację Dell T3610, do tego grafikę GTX 1060 i póki co jestem
    zadowolony. W kwestii rozbudowy trzeba sobie zadać jedno ważne pytanie -
    co będę ewentualnie chciał rozbudowywać? Ja zmieniłem:
    - procesor na najszybszy, jaki w tej konfiguracji jest obsługiwany (Xeon
    3,7 Ghz);
    - kartę graficzną - tu musiałem trochę "porzeźbić" w bocznej pokrywie
    obudowy, bo o ile karta spokojnie się mieści, to akurat w tym modelu
    wtyczka z dodatkowym zasilaniem wystaje z karty dokładnie na wysokości
    wewnętrznego wzmocnienia;
    - twardy dysk - ta płyta obsługuje 2 x 3.5 calowe dyski lub 4 x 2.5
    calowe (ewentualnie ich kombinację), więc do grania i typowego domowego
    użytku raczej każdemu starczy.
    RAMu można dokładać do 128 GB (w standardzie większość jednostek tego
    typu ma co najmniej 16GB) więc nie ma obaw, że zabraknie.
    Ja jestem ze swojego zakupu zadowolony, choć sądzę, że po podsumowaniu
    wszystkich wydatków mógłbym za podobne pieniądze znaleźć komputer o
    równoważnych (a może i lepszych) parametrach a przy tym znacznie
    bardziej standardowy (co oznaczałoby standardową płytę, zasilacz,
    gniazdo procesora obsługujące większą liczbę modeli). To na co liczyłem
    wybierając stację roboczą to renoma takich komputerów i założenie, że
    kupując taką jednostkę zapewniam sobie nadzwyczajną trwałość, co jest
    istotne w przypadku komputerów używanych. W moim konkretnym przypadku
    okazało się jednak, że po tygodniu padła płyta główna i musiałem dołożyć
    do wydatków 400 PLN, tak, że ten... ;-)
    A teraz co do wydajności - w Wiedźmina 3 wprawdzie na komputerze nie
    grałem, ale z kilku gier (lub ich dem) które uruchamiałem (The Division,
    Doom, Forza Horizon 4, Shadow of Tomb Raider) w żadnym przypadku nie
    było problemów z wydajnością (przynajmniej w rozdzielczości 1920x1080,
    przy wysokich lub wręcz najwyższych ustawieniach).
    Co ciekawe, o ile standardowe chłodzenie utrzymuje przyzwoitą
    temperaturę procesora i karty graficznej, o tyle tył (zwłaszcza) i bok
    obudowy przy większym wysiłku nagrzewają się bardzo mocno. Ale chyba
    tragedii nie ma, bo wentylatory systemowe rozkręcają się maksymalnie do
    swojego poziomu "medium", przy którym jeszcze w okolicy komputera nie
    jest nadzwyczajnie głośno.