  • 91. Data: 2012-02-20 13:34:36
    Temat: Re: procedura tworzenia program?w
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-20 14:28, Wojciech Jaczewski pisze:

    > Co wcale nie znaczy, że nie wiedzą. Jeśli są programistami, a nie
    > wykładowcami, nie powinno to być problemem.
    > Nawet głupie pomysły mogą być bardzo "mądre", dopóki się tylko o nich mówi,
    > a nie zacznie się ich wcielać w życie. Odwrotna sytuacja też występuje - nie
    > udaje się stworzyć pięknego uzasadnienia, a sam pomysł jest dobry.

    Ale jeśli robią wrażenie, że sami właściwie nie wiedzą dlaczego.
    Wtedy przepytujący może to zrozumieć jako 'nie chciało mi się
    ale się nie przyznam' ;)

    Z drugiej strony niektórzy popadają w znacznie gorsza drugą
    skrajność. Autoprezentacja ważniejsza od umiejętności:/

    pzdr
    bartekltg

  • 92. Data: 2012-02-20 13:34:55
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 20 Feb 2012 11:12:25 +0100, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

    >A czy przypadkiem używanie wątków (tam gdzie nie jest to na prawdę
    >niezbędne) nie jest proszeniem się o kłopoty?

    Kolega zartuje, prawda?.. .Ale to taki sobie zart...

    A.L.

  • 93. Data: 2012-02-20 13:51:06
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    A. L. wrote:

    > Kolega zartuje, prawda?..

    Nie.
    Lubisz odsyłanie do książek... W kwestii wątków zgadzam się z "The Art of
    Unix programming". Zacząłem miec takie samo zdanie jak autorzy jeszcze zanim
    na tę książkę trafiłem.

  • 94. Data: 2012-02-20 14:06:40
    Od: Wojciech Jaczewski <w...@o...pl>

    Michoo wrote:

    > Abstrahując od niedouczonych programistów, którzy sobie z wątkami nie
    > radzą (niestety bardzo częste) to jakie kłopoty są możliwe?

    Jeśliby sobie wypisać wszystkie możliwe stany, w jakich może znaleźć się
    program wielowątkowy a w jakich jednowątkowy, to w wielowątkowym będzie ich
    znacznie więcej. Z tego w część z nich program będzie wchodził niezwykle
    rzadko (np. tylko przy obciążonym na 100% systemie) - co znacznie utrudni
    wychwycenie niektórych błędów.

    > Imo wątki nie dość, że zazwyczaj upraszczają zapis

    Kosztem dłuższego analizowania/testowania, czy gdzieś nie ma wyścigu.

    > (bo zazwyczaj
    > wymuszają model oparty o message passing) to jeszcze pozwalają na
    > łatwiejsze zmiany.

    Wolę message passing na procesach.
    Częściowo wynika to z tego, co dotychczas robiłem, a POSIX-owe API ma bardzo
    poważne - jak dla mnie - wady:
    - pthread_cond_timedwait operuje na czasie systemowym a nie monotonicznym
    - nie mam możliwości nastawić czekania (select/poll) na pierwsze ze zdarzeń:
    cond (lub semafor), otrzymanie danych na socket-cie.
    A skoro zwykle i tak muszę używać komunikacji przez potok lub gniazdo, to
    wolę osobny proces zamiast wątku.

  • 95. Data: 2012-02-20 14:49:12
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    W dniu 20.02.2012 15:06, Wojciech Jaczewski pisze:

    > Kosztem dłuższego analizowania/testowania, czy gdzieś nie ma wyścigu.

    Jak zakładasz możliwość istnienia wyścigu to znaczy, że problem jest na
    tyle złożony, że i tak będzie dużo analizowania i testowania.

    Ja mówię o imo najsensowniejszym układzie w większości przypadków:
    - producent/ci generujący zdarzenia przetwarzania
    - konsument/ci generujący wynik i ewentualne zdarzenia odpowiedzi(np
    większość GUI pozwala na wywołania tylko z wątku głównego)
    - cały kontekst enkapsulowany w żądaniu/odpowiedzi.

    > Wolę message passing na procesach.
    Procesy są dość ciężkie - przekazanie złożonych obiektów niepotrzebnie
    trwa. A tu sprawdzasz czy na pewno ref_count jest równy 1, odpalasz i
    zapominasz.

> [...]
    > cond (lub semafor), otrzymanie danych na socket-cie.
    > A skoro zwykle i tak muszę używać komunikacji przez potok lub gniazdo, to
    Ok. Ale to już specyfika problemu.

    A ja piszę, że ogólnie o ile ktoś wie jak je używać to wątki są dobre.

    Michoo

  • 96. Data: 2012-02-20 14:52:39
    Od: A.L. <l...@a...com>

    On Mon, 20 Feb 2012 14:51:06 +0100, Wojciech Jaczewski
    <w...@o...pl> wrote:

    >Nie.
    >Lubisz odsyłanie do książek... W kwestii wątków zgadzam się z "The Art of
    >Unix programming".

    Przepraszam, ale religia mnie nie interesuje.

    A.L.

  • 97. Data: 2012-02-20 15:04:22
    Od: Andrzej Jarzabek <a...@g...com>

    On Feb 20, 2:06 pm, Wojciech Jaczewski <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    > poważne - jak dla mnie - wady:
    > - pthread_cond_timedwait operuje na czasie systemowym a nie monotonicznym

    A do czego byś chciał używać tej funkcji, że ci to robi różnicę?

    > - nie mam możliwości nastawić czekania (select/poll) na pierwsze ze zdarzeń:
    > cond (lub semafor), otrzymanie danych na socket-cie.

    Można to łatwo zrobić tworząc osobne wątki, które czekają na zdarzenie
    i generują komunikat czy warunek, na który czeka "główny" wątek.

  • 98. Data: 2012-02-20 15:07:00
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    >Unix programming". Zacząłem miec takie samo zdanie jak autorzy jeszcze zanim

    Zajrzalem do tej ksizaki. Z dziejszego punktu widzenai to stek
    nonsensow. To mniej wiecej tak jakby krytykowac, pardon, waterklozety,
    mowiac ze slawojka jest znacznie bajedzie przyjazna srodowisku.

    Dotyczy to Unixa, i owszem, gdzie procesy sa "lightweight" i nei ma
    dobrego wsparcia dla watkow a jest dobre dla procesow. Gdzie sa
    dowkonale mechanizmu komunikacji meidzy procesami, a watki dostepne sa
    tylko w postaci dosyc kiepskiej biblioteki bez wsparcia jezykowego.
    Ale nei wszystko jest Unix, i nie wszystko da sie latwo zdekomponowac
    na procesy czy w ogole ma sens dekomponowac na procesy.

    A.L.

  • 99. Data: 2012-02-20 15:07:55
    Od: A.L. <l...@a...com>

    <w...@o...pl> wrote:

> [...]
    >Unix programming". Zacząłem miec takie samo zdanie jak autorzy jeszcze zanim

    Poza tym jeszcze... Argument "to musi byc prawda bo jest napisane w
    ksiazce" jest takim sobie argumentem w dyskusji

    A.L.

  • 100. Data: 2012-02-20 15:27:20
    Temat: Re: procedura tworzenia programów
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-02-19 22:26, Andrzej Jarzabek pisze:

    > Albo c) dwóch facetów zrobi to samo zadanie 2 razy szybciej niż 1 facet.

    Nie do końca.

    Jeden statek wiezie chiński badziew do europy 3 miesiące.
    Ile zajmie transport badziewia 5 statkami.

    ;)

    Programiści akurat doskonale wiedzą, że zysk ze zrównoleglenia
    rzadko jest liniowy;-)

    pzdr
    bartekltg