eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plGrupypl.rec.foto.cyfrowa › profile icm
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 36

  • 11. Data: 2014-09-26 10:40:44
    Temat: Re: profile icm
    Od: XX YY <f...@g...com>


    >
    > No w�a�nie na to troch� liczy�em, bo chyba zbyt optymistycznie liczy�em
    >
    > na to, ze pozwoli mi to na uzyskanie prawid�owego balansu bieli, a
    >
    > z tym mam problemy w�a�nie ;-(
    >


    nie jest tak.´
    prawidlowy profil pozwala na wierne rzeczywistosci oddanie koiloru pod waruinkiem ze
    przeprowadzisz prawidlowo balans bieli.
    czyli problem pozostaje - jak prawidlowo dobrac balans bieli.

    dokladnie gdybys to chcial zrobic , to misialbyc obok twarzy dziewczynki ostawic
    tablice testowa , na jej podstawie zrobnic profil , wczytac go i szukac prawidlowega
    balansu bieli - np na podstawie trojstopniowego klina szarosci.

    Duzo pracy , a okaze sie ze przesuwajac ktorys z suwaczkow saturacji koloru dojdziesz
    do podobnego wyniku.

    Tak zrobiony profil w innych warunkach juz nie dzialaby prawidlowo.

    Profil fabryczny jest robiony dla okreslonych warunkow i jesli ürogram prawidlowo
    dziala , to sesn mialoby stosowanie w dokladnie takich samych warunkach dla jakich
    zostal zrobiony,

    W przeciwnym wypadku zmienia tylko kolor , ale nie jet powiedziane, ze ku
    rzeczywistemu. I tak trzebaby recznie korygowac - tak samo jak bez tego dodatkowego
    profilu.


  • 12. Data: 2014-09-26 11:41:11
    Temat: Re: profile icm
    Od: "kikuko" <k...@o...pl>

    Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    news:085ea1cb-2b85-4dea-baa7-dcadf1767c5d@googlegrou
    ps.com...


    mogę powiedzieć, jak ja to robię. Foto tablicy testowej dla konkretnej temp.
    barwowej - kreacja profilu (nazywam go nazwą aparatu i temp) - konwertuję
    raw wg tego profilu ustawiając najczęściej na automat, podciągając czasami
    światła i cienie wg. uznania i tematu, i problem z głowy. Oczywiście co
    pewien czas sprawdzam monitor, nie mogąc sobie pozwolić, aby się rozjechał -
    obrabiam i robię dla DTP (teraz grafik płaci za swoje błędy).
    Pozdrawiam
    Kikuko


  • 13. Data: 2014-09-26 11:53:27
    Temat: Re: profile icm
    Od: k...@g...com

    bosze! zadał człowiek konkretne, ładnie opisane pytanie, a tu znowu same oftopiki i
    czepianie się słówek... naprawdę nie mam pojęcia, po co sie ktoś oddzywa, jak nie ma
    nic do powiedzenia w temacie... a już sie cieszyłem, że tym razem ktoś napisze coś
    sensownego, bo sam szukam odpowiedzi na analogiczny problem z canonem :)

    Napiszę, co mi się udało wykombinować:
    u mnie miałem dokładnie taki sam efekt przy obrabianiu rawów z canona 350d. W
    rezultacie skończyłem praktycznie z innymi wywoływarkami niż dpp (darmowy soft canona
    dodawany do aparatu). Dpp potrafi zrobić jako jedyny program prawidłowe kolorki. Co
    prawda dpp używa profili icc, ale efekt zastosowania tych profili w RawTherapee,
    DarkTable, DcRaw itp które mam dostępne na linuxie jest jak u Ciebie - czyli czarno.
    Pomaga dodanie krzywej rozjasniającej, ale to w rezultacie tylko pogarsza jakośc
    kolorów, szczególnie w światłach i cieniach i ogranicza możliwości sterowania
    kontrastem, jasnością itp.
    Przez przypadek kiedyś zainstalowałem LightRoom-a i okazało sie, że tak dobrze z
    kolorami jak w dpp to nie jest, ale zdecydowanie lepiej niż bez profilu w innych
    programach. Dodatkowo nazwy profili sa podobne do tych w dpp, więc zacząłem szukać
    gdzie LR trzyma pliki z profilami, żeby porównać. Okazało się, nie są to pliki icc
    tylko dcp. Znajduja sie one mniej-więcej (zaleznie pewnie od systemu i wersji
    językowej) w katalogu C:\Users\name\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Camera
    Profiles (na polski c:\Documents and Settings\name\Dane Aplikacji\....). Chyba
    najprościej poszukać katalogu na dysku CameraProfiles i powinno znaleźć. Dalej są
    katalogi z nazwami aparatów a w nich profile. Te profile działają u mnie poprawnie w
    RawTherapee (znaczy kolorki dośc dobrze zbliżone do rzeczywistości, ale gorzej niż te
    z DPP, szczególnie na zdjęciu gdzie równocześnie jest czerwony i błękitny nie da się
    obu w prosty sposób ustawić balansem bieli/kolorów). W innych progamach nie wiem czy
    da sie je użyć. Dodatkowo w RT należy zaznaczyć, żeby używać krzywych zawartych w
    pliku dcp.

    pozdrawiam Krzysiek


  • 14. Data: 2014-09-26 13:35:36
    Temat: Re: profile icm
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 26. September 2014 11:41:11 UTC+2 schrieb kikuko:
    > Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
    >
    > news:085ea1cb-2b85-4dea-baa7-dcadf1767c5d@googlegrou
    ps.com...
    >
    >
    >
    >
    >
    > mogę powiedzieć, jak ja to robię. Foto tablicy testowej dla konkretnej temp.
    >
    > barwowej - kreacja profilu (nazywam go nazwą aparatu i temp) - konwertuję
    >
    > raw wg tego profilu ustawiając najczęściej na automat, podciągając czasami
    >
    > światła i cienie wg. uznania i tematu, i problem z głowy. Oczywiście co
    >
    > pewien czas sprawdzam monitor, nie mogąc sobie pozwolić, aby się rozjechał -
    >
    > obrabiam i robię dla DTP (teraz grafik płaci za swoje błędy).
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Kikuko

    no tak sie robi.
    dokladniej mowiac , zeby to wszystko rzeczywiscie bylo perfect to trzeba by miec
    kolorymetr , pomierzyc temperature barwowa w jakiej jest fotografowana tablica ,
    nastepnie dokladnie te temperature nastawic w programie wywolujacym . I to pod
    warunkiem , ze program wywolujacy jest skalibrowany , itd itp - jeden problem sie
    rozwiazuje , pojawia sie nastepny w innym miejscu. Tzn problematyka sie przesuwa w
    inne miejsce.

    Tzn jesli mam cos szukac na oko jak np temperature barwowa , to od razu moge na oko
    ustawiac kolory docelowe.
    Sytuacja jest oczywiscie inna , jesli mam dokladnie odwzorowac kolor , np reprodukcje
    , fotografia techniczna i.t.p. W tym wypadku trzebab to rzeczywiscie sumiennei
    przeprowadzic.


  • 15. Data: 2014-09-26 15:31:09
    Temat: Re: profile icm
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-09-25 09:36, Krzysiek pisze:
    >
    > No i właśnie to mi nie działa prawidłowo i nie wiem dlaczego (choć
    > podejrzewam dlaczego, ale o tym na końcu)
    >

    Sprawa jest oczywista - nie ma czegoś takiego jak profil ICC do aparatu.
    Ale może od początku.

    1. Chodzi Tobie o profilowanie monitora a nie kalibrowanie. Niektórzy
    puryści językowi z uwielbieniem czepiają się tego. Cel jest zawsze taki
    sam: każdy monitor w miarę swoich możliwości powinien wyświetlać podobne
    kolory a profil ICC ma za zadanie "podkręcić" sygnał aby wyrównać
    niedoskonałości monitora(ów). Taki ICC instaluje się w systemie i
    powinno samo działać (choć w W8 przed jakąś aktualizacją była poważna
    usterka - ICC źle wyświetlane jeśli nie wyłączyło się i włączyło z
    powrotem pewnej opcji).

    2. Aparat fotograficzny, jak każde inne urządzenie też posiada swoją
    charakterystykę ale oprócz tego istnieją inne czynniki jak kolor
    oświetlenia sceny (a raczej punktu sceny, który Cię interesuje),
    ustawienia WB, wybrana czułość ISO, obiektyw jaki założysz i pewnie
    jeszcze jakieś. Musiałbyś zatem mieć ogromną liczbę profili. Tak więc
    aparatu fotograficznego nie profiluje się lecz konkretną scenę z
    konkretnym sprzętem (nie tylko aparatem). Jeśli ktoś to czyni, to nie
    wie co robi - i co gorsze - jest to powszechna praktyka.

    3. Jeśli chcesz odtworzyć techniczne kolory danej sceny posługujesz się
    rozwiązaniem typu ColorChecker. Być może są jakieś inne, nie wiem.

    http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=11
    92

    Jak to działa? Otóż dajmy na to, że chcesz sfotografować niewiastę,
    która ma wyglądać z zachowaniem laboratoryjnej kolorystyki. Dajesz jej w
    łapę taki wzornik kolorów, każesz jej przytrzymać przy twarzy, czy co
    tam fotografujesz, i robisz zdjęcie. Potem kolejne zdjęcia w tych samych
    warunkach już bez wzornika. Potem bierzesz aplikację dołączoną do
    wzornika, która nazywa się Color Checker Passport, której podajesz fotkę
    z checkerem. Generuje się profil do wykorzystania w ACR, Lightroomie
    itp. Profil koryguje kolorystykę RAWa podczas wywoływania do przestrzeni
    aRGB, czy jeśli ktoś woli mniej kolorów - sRGB.

    4. Czy warto to użyć? Czasem tak gdy zależy Ci na reprodukcji kolorów (w
    celach pomiarowych itp). Jednakże jest to też idealny sposób na
    zniszczenie wielu scen typu zachód słońca czy noc.

    --
    Pozdrawiam
    Marek


  • 16. Data: 2014-09-26 15:55:46
    Temat: Re: profile icm
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-26 15:31, Marek pisze:
    > W dniu 2014-09-25 09:36, Krzysiek pisze:

    (...)
    > 3. Jeśli chcesz odtworzyć techniczne kolory danej sceny posługujesz się
    > rozwiązaniem typu ColorChecker. Być może są jakieś inne, nie wiem.
    >
    > http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=11
    92
    >
    > Jak to działa? Otóż dajmy na to, że chcesz sfotografować niewiastę,
    > która ma wyglądać z zachowaniem laboratoryjnej kolorystyki. Dajesz jej w
    > łapę taki wzornik kolorów, każesz jej przytrzymać przy twarzy, czy co
    > tam fotografujesz, i robisz zdjęcie. Potem kolejne zdjęcia w tych samych
    > warunkach już bez wzornika. Potem bierzesz aplikację dołączoną do
    > wzornika, która nazywa się Color Checker Passport, której podajesz fotkę
    > z checkerem. Generuje się profil do wykorzystania w ACR, Lightroomie
    > itp. Profil koryguje kolorystykę RAWa podczas wywoływania do przestrzeni
    > aRGB, czy jeśli ktoś woli mniej kolorów - sRGB.
    >
    > 4. Czy warto to użyć? Czasem tak gdy zależy Ci na reprodukcji kolorów (w
    > celach pomiarowych itp). Jednakże jest to też idealny sposób na
    > zniszczenie wielu scen typu zachód słońca czy noc.

    No i takiej porcji wiedzy trzeba mi było. Bardzo dziękuję.



  • 17. Data: 2014-09-27 10:21:24
    Temat: Re: profile icm
    Od: XX YY <f...@g...com>


    > 2. Aparat fotograficzny, jak ka�de inne urz�dzenie te� posiada swoj�
    >
    > charakterystyk� ale opr�cz tego istniej� inne czynniki jak kolor
    >
    > o�wietlenia sceny (a raczej punktu sceny, kt�ry Ci� interesuje),
    >
    > ustawienia WB, wybrana czu�o�� ISO, obiektyw jaki za�o�ysz i pewnie
    >
    > jeszcze jakie�. Musia�by� zatem mie� ogromn� liczb� profili. Tak wi�c

    >
    > aparatu fotograficznego nie profiluje siďż˝ lecz konkretnďż˝ scenďż˝ z
    >
    > konkretnym sprz�tem (nie tylko aparatem). Je�li kto� to czyni, to nie
    >
    > wie co robi - i co gorsze - jest to powszechna praktyka.

    qrde , najgorzej jest jak sie tworzy domorosle teorie.

    A)mozna stworzyc profil kolorystyczny dla konkternego aparatu.
    profil ten bedzie uwzglednial charakterystyke aparatu ( lacznie z droga obliczeniowa,
    optyka itp ) , czyli jego odstepstawa od standardu.
    robi sie taki profil w oswietleniu 5500K o widmie ciaglym zblizonym do naturalnego
    czyli w swietle o wysokim Ra.
    nazwijmy taki profil profilem A.

    Profil A mozna stosowac do kazdej sceny i woswczas odwzorowanie koloru bedzie
    odpowiadac kolorom rzeczywistym jakie wystepuja przy tym swietle sceny.

    B) mozna stworzyc profil oparatu i okreslonego zrodla swiatla ( np w swietle
    jarzeniowym ). Profil ten pod warunkiem prawidlowego przeprowadzenia balansu bieli
    da nam takie odwzorowanie koloru , ze pomimo iz byly robione w swietle jarzeniowym
    beda one tak interpretowane jakby byly fotografoweane w swietle standardowym czyli
    dziennym, 5500 K Nazwijmy ten profil profilem B.

    Profil B mozna stosowac do kazdej sceny i woswczas odwzorowanie koloru bedzie
    odpowiadac kolorom rzeczywistym jakie wystepuja przy swietle dziennym , neutralnym ,
    standardowym , czy jak je nazwac.

    I teraz od fotografa zalezy ktory rodzaj oprofilowania i kiedy bedzie stosowal.

    przyklad.
    Wystawa malarska w muzeum . okna zasloniete - oswietlenie sztuczne np halogenowe 3500
    K .

    Jesli zastosuje profil A , wowczas przy PRAWIDLOWYM BALANSIE BIELI ( nalezy wykonac
    niezaleznie od profilu , nastawic w programie te 3500 K ) kolory zostana tak pokazane
    na zdjeciu jak w rzeczywistosci widza je ogladajacy , czyli w tym swietle tam
    panujacym. Balans bieli uwzgednia roznice pomiedzy subiektywnym postrzeganiem barw
    a "postrzeganiem" przez matryce.

    Jesli zastosowac profil B ( wczesniej zdjecie tablicy wzorcowej w warunkach muzeum)
    to przy PRAWIDLOWYM BALANSIE BIELI ( tez 3500 K), kolory zostana tak pokazane na
    zdjeciu, jakby je widzieli ogladajacy w swietle dziennym.

    Do fotografa zalezy wybor odpowiedniego profilu. Kazdy wybor moze byc uzasadniony ,
    waznym jest zebysmy wiedzieli co robimy.


    W studio stosuje sie profil B.
    Wystarczy raz zrobic profil , czyli fotografie tablicy wzorcowej BEZ MODELA , w
    okreslonym swietle , jaki sie tam uzywa , i ten profil stosowac automatem dla
    fotografi z tego studia. bedzie on uwzglednial wlasnosci aparatu i charakterystyke
    swiatla. Czyli teoretycznie koloory na zdjeciu zdjecia beda tak wygladac jakby
    fotografowano w swietle dziennym.



    Nie ma potrzeby stosowania dla kazdej sceny a priori oddzielnego profilu.
    To mialoby sens , gdybys zawsze chcail sprowadzic kolory do takich jakie wystepuja w
    swietle dziennym 5500 k.
    A jesi chcesz swiadomie pokazac twarz w swietle zachodzacego slonca , tak jak ona w
    tym swietle wyglada ? - woczas stosujesz profil A - "standardowy".

    I jeszcze ogolna uwaga , niezaleznie od profilu nalezy przeprowadzic balans bieli .
    Profil nie balansuje kolorystycznie obrazu - w idealnym wypadku gwarantuje ze dla
    prawidlowgo balansu interpretacja kolorow bedzie taka ze zostana one przedstawione
    jak na tablicy wzorcowej.





    >
    > itp. Profil koryguje kolorystyk� RAWa podczas wywo�ywania do przestrzeni
    >
    > aRGB, czy je�li kto� woli mniej kolor�w - sRGB.
    >
    >

    to sobie policz :
    tutaj zdjecie argb:
    http://spherapan.vot.pl/argb.JPG

    ma 148679 kolorow

    i to samo w srgb ma 186671 kolorow :
    http://spherapan.vot.pl/srgb.JPG



    w sumie zdjecie jest niskokoloryczne - przewaznie bywa ok 300 - 400 k kolorow.

    Zdjecie obrobione na profilu A, ktory teoretycznie pozwala na wierniejsze oddanie
    kolorow nocnych, nie powinny one wygladac jak w dzien przy profilu B - choc w
    rzeczywistosci niuanse sa bez znaczenia.


    i na koniec wynik koncowy w ktorym zawiera sie to zdjecie:

    http://spherapan.vot.pl/220/220.html


  • 18. Data: 2014-09-29 09:59:11
    Temat: Re: profile icm
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-27 10:21, XX YY pisze:
    >

    (...)

    Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Dużo mi to rozjaśniło.

    W sumie cała sprawa z mojej strony wzięła się stąd, że mam spory
    problem z obróbką zdjęć robionych z lampą błyskową i w uzyskaniem
    właściwego koloru skóry ;-)
    Zacząłem więc szukać rozwiązania i stąd pomysł z tymi profilami bo
    wykombinowałem sobie, że być może jeśli uda mi się otworzyć obraz
    tak jak widzi to matryca aparatu, a nie tak jak program to zinterpretuje
    to już będę miał roboty. Jak widać nie jest to takie proste jak mi się
    wydawało.

    Pozdrawiam


  • 19. Data: 2014-09-29 10:19:01
    Temat: Re: profile icm
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 29. September 2014 09:59:11 UTC+2 schrieb Krzysiek:
    > W dniu 2014-09-27 10:21, XX YY pisze:
    >
    > >
    >
    >
    >
    > (...)
    >
    >
    >
    > Dzi�kuj� wszystkim za odpowiedzi. Du�o mi to rozja�ni�o.
    >
    >
    >
    > W sumie ca�a sprawa z mojej strony wzi�a si� st�d, �e mam spory
    >
    > problem z obr�bk� zdj�� robionych z lamp� b�yskow� i w uzyskaniem
    >
    > w�a�ciwego koloru sk�ry ;-)
    >
    > Zacz��em wi�c szuka� rozwi�zania i st�d pomys� z tymi profilami bo
    >
    > wykombinowa�em sobie, �e by� mo�e je�li uda mi si� otworzy� obraz
    >
    > tak jak widzi to matryca aparatu, a nie tak jak program to zinterpretuje
    >
    > to ju� b�d� mia� roboty. Jak wida� nie jest to takie proste jak mi si�
    >
    > wydawa�o.
    >
    >
    >
    > Pozdrawiam

    z kolorem mozesz robic co chcesz , gdyz kolor jest wyliczany.
    RAW daje zapis czarno-bilay , ale poronujac rozniuce w sasiednich pixelach mozna
    wyliczyc kolor.
    Lampa blaskowa winna dac kolor neutralny , oswietlenie ok 5500 K.
    Ale tak nie jest.
    Nie wiem jakiej lampe uzywasz , ale wiekszsc lamp tanszych niesystemowych daje
    oswietlenie o Barwie zmiennej ok 5500 - 8000 K w zaleznosci od czasu blysku.
    Wymaga to tez odnalezienia balansu bieli. Rowniez kolor scian , mebli ma wplyw na
    barwe oswietlenia motywu.

    staraj sie najpierw dojsc na standardowych profilach do prawidlowego koloru.
    wywolaj obraz do TIFF 16 b i zmieniaj kolory w PS tak az dostaniesz zadawalajacy
    wynik. Jesli juz to uzyskasz ,mozesz zapisac obraz w jpg i wowczas mozesz myslec o
    profilach.
    W tej chwili nie pamietam czy PS elements pozwala na wczytywanie indywidualnych
    profili. Nie chce powiedziec, ze stosowanie profili to wyzsza szkola jazdy , nie - to
    czesto drapanie sie prawa reka w lewe ucho - problem jakis zawsze pozostaje, tylko ze
    inny, w innym miejscu.

    Kazdy oczywiscie ma tam jakas wypracowana indywidualna metode pracy i nie chce
    narzucac swojej . Mam colorcheck , mam rozne profile robione indywidualnie , w sumie
    pracuje najczesciej jednym standardowym. Akurat nie musze miec wiernie i idealnie na
    100 % ( czy to w ogole mozliwe ?) oddanych kolorow .

    w pratyce w fotografi "ogolnej " zmieniajac profil , zmieniasz nieco kolorystyke
    ogolna , ale czy jest ona lepsza ? - ktora jest prawidlowa ?
    Jaka sie ma gwarancje , ze wlasnorecznie zrobiony profil kolorystyczny jest lepszy od
    fabryczego ? Na pewno pomoca jest fotografia klinu szarego ze wzgledu na ulatwienie
    balansu bieli , ale problem tez pozostaje , jako ze wynik zalezy czesto od miejsca
    polozenia tej tablicy.

    W sumie "recznie" tez da sie dojsc do dobrych wynikow.
    czego zycze.




  • 20. Data: 2014-09-29 11:20:44
    Temat: Re: profile icm
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-29 10:19, XX YY pisze:
    > Am Montag, 29. September 2014 09:59:11 UTC+2 schrieb Krzysiek:

    > z kolorem mozesz robic co chcesz , gdyz kolor jest wyliczany.
    > RAW daje zapis czarno-bilay , ale poronujac rozniuce w sasiednich pixelach mozna
    wyliczyc kolor.
    > Lampa blaskowa winna dac kolor neutralny , oswietlenie ok 5500 K.
    > Ale tak nie jest.
    > Nie wiem jakiej lampe uzywasz , ale wiekszsc lamp tanszych niesystemowych daje
    oswietlenie o Barwie zmiennej ok 5500 - 8000 K w zaleznosci od czasu blysku.
    > Wymaga to tez odnalezienia balansu bieli. Rowniez kolor scian , mebli ma wplyw na
    barwe oswietlenia motywu.

    Nissin 622i

    Pozdrawiam

strony : 1 . [ 2 ] . 3 . 4


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć jednostkę ZUS.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: