-
11. Data: 2014-09-26 10:40:44
Temat: Re: profile icm
Od: XX YY <f...@g...com>
>
> No w�a�nie na to troch� liczy�em, bo chyba zbyt optymistycznie liczy�em
>
> na to, ze pozwoli mi to na uzyskanie prawid�owego balansu bieli, a
>
> z tym mam problemy w�a�nie ;-(
>
nie jest tak.´
prawidlowy profil pozwala na wierne rzeczywistosci oddanie koiloru pod waruinkiem ze
przeprowadzisz prawidlowo balans bieli.
czyli problem pozostaje - jak prawidlowo dobrac balans bieli.
dokladnie gdybys to chcial zrobic , to misialbyc obok twarzy dziewczynki ostawic
tablice testowa , na jej podstawie zrobnic profil , wczytac go i szukac prawidlowega
balansu bieli - np na podstawie trojstopniowego klina szarosci.
Duzo pracy , a okaze sie ze przesuwajac ktorys z suwaczkow saturacji koloru dojdziesz
do podobnego wyniku.
Tak zrobiony profil w innych warunkach juz nie dzialaby prawidlowo.
Profil fabryczny jest robiony dla okreslonych warunkow i jesli ürogram prawidlowo
dziala , to sesn mialoby stosowanie w dokladnie takich samych warunkach dla jakich
zostal zrobiony,
W przeciwnym wypadku zmienia tylko kolor , ale nie jet powiedziane, ze ku
rzeczywistemu. I tak trzebaby recznie korygowac - tak samo jak bez tego dodatkowego
profilu.
-
12. Data: 2014-09-26 11:41:11
Temat: Re: profile icm
Od: "kikuko" <k...@o...pl>
Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
news:085ea1cb-2b85-4dea-baa7-dcadf1767c5d@googlegrou
ps.com...
mogę powiedzieć, jak ja to robię. Foto tablicy testowej dla konkretnej temp.
barwowej - kreacja profilu (nazywam go nazwą aparatu i temp) - konwertuję
raw wg tego profilu ustawiając najczęściej na automat, podciągając czasami
światła i cienie wg. uznania i tematu, i problem z głowy. Oczywiście co
pewien czas sprawdzam monitor, nie mogąc sobie pozwolić, aby się rozjechał -
obrabiam i robię dla DTP (teraz grafik płaci za swoje błędy).
Pozdrawiam
Kikuko
-
13. Data: 2014-09-26 11:53:27
Temat: Re: profile icm
Od: k...@g...com
bosze! zadał człowiek konkretne, ładnie opisane pytanie, a tu znowu same oftopiki i
czepianie się słówek... naprawdę nie mam pojęcia, po co sie ktoś oddzywa, jak nie ma
nic do powiedzenia w temacie... a już sie cieszyłem, że tym razem ktoś napisze coś
sensownego, bo sam szukam odpowiedzi na analogiczny problem z canonem :)
Napiszę, co mi się udało wykombinować:
u mnie miałem dokładnie taki sam efekt przy obrabianiu rawów z canona 350d. W
rezultacie skończyłem praktycznie z innymi wywoływarkami niż dpp (darmowy soft canona
dodawany do aparatu). Dpp potrafi zrobić jako jedyny program prawidłowe kolorki. Co
prawda dpp używa profili icc, ale efekt zastosowania tych profili w RawTherapee,
DarkTable, DcRaw itp które mam dostępne na linuxie jest jak u Ciebie - czyli czarno.
Pomaga dodanie krzywej rozjasniającej, ale to w rezultacie tylko pogarsza jakośc
kolorów, szczególnie w światłach i cieniach i ogranicza możliwości sterowania
kontrastem, jasnością itp.
Przez przypadek kiedyś zainstalowałem LightRoom-a i okazało sie, że tak dobrze z
kolorami jak w dpp to nie jest, ale zdecydowanie lepiej niż bez profilu w innych
programach. Dodatkowo nazwy profili sa podobne do tych w dpp, więc zacząłem szukać
gdzie LR trzyma pliki z profilami, żeby porównać. Okazało się, nie są to pliki icc
tylko dcp. Znajduja sie one mniej-więcej (zaleznie pewnie od systemu i wersji
językowej) w katalogu C:\Users\name\AppData\Roaming\Adobe\CameraRaw\Camera
Profiles (na polski c:\Documents and Settings\name\Dane Aplikacji\....). Chyba
najprościej poszukać katalogu na dysku CameraProfiles i powinno znaleźć. Dalej są
katalogi z nazwami aparatów a w nich profile. Te profile działają u mnie poprawnie w
RawTherapee (znaczy kolorki dośc dobrze zbliżone do rzeczywistości, ale gorzej niż te
z DPP, szczególnie na zdjęciu gdzie równocześnie jest czerwony i błękitny nie da się
obu w prosty sposób ustawić balansem bieli/kolorów). W innych progamach nie wiem czy
da sie je użyć. Dodatkowo w RT należy zaznaczyć, żeby używać krzywych zawartych w
pliku dcp.
pozdrawiam Krzysiek
-
14. Data: 2014-09-26 13:35:36
Temat: Re: profile icm
Od: XX YY <f...@g...com>
Am Freitag, 26. September 2014 11:41:11 UTC+2 schrieb kikuko:
> Użytkownik "XX YY" <f...@g...com> napisał w wiadomości
>
> news:085ea1cb-2b85-4dea-baa7-dcadf1767c5d@googlegrou
ps.com...
>
>
>
>
>
> mogę powiedzieć, jak ja to robię. Foto tablicy testowej dla konkretnej temp.
>
> barwowej - kreacja profilu (nazywam go nazwą aparatu i temp) - konwertuję
>
> raw wg tego profilu ustawiając najczęściej na automat, podciągając czasami
>
> światła i cienie wg. uznania i tematu, i problem z głowy. Oczywiście co
>
> pewien czas sprawdzam monitor, nie mogąc sobie pozwolić, aby się rozjechał -
>
> obrabiam i robię dla DTP (teraz grafik płaci za swoje błędy).
>
> Pozdrawiam
>
> Kikuko
no tak sie robi.
dokladniej mowiac , zeby to wszystko rzeczywiscie bylo perfect to trzeba by miec
kolorymetr , pomierzyc temperature barwowa w jakiej jest fotografowana tablica ,
nastepnie dokladnie te temperature nastawic w programie wywolujacym . I to pod
warunkiem , ze program wywolujacy jest skalibrowany , itd itp - jeden problem sie
rozwiazuje , pojawia sie nastepny w innym miejscu. Tzn problematyka sie przesuwa w
inne miejsce.
Tzn jesli mam cos szukac na oko jak np temperature barwowa , to od razu moge na oko
ustawiac kolory docelowe.
Sytuacja jest oczywiscie inna , jesli mam dokladnie odwzorowac kolor , np reprodukcje
, fotografia techniczna i.t.p. W tym wypadku trzebab to rzeczywiscie sumiennei
przeprowadzic.
-
15. Data: 2014-09-26 15:31:09
Temat: Re: profile icm
Od: Marek <p...@s...com>
W dniu 2014-09-25 09:36, Krzysiek pisze:
>
> No i właśnie to mi nie działa prawidłowo i nie wiem dlaczego (choć
> podejrzewam dlaczego, ale o tym na końcu)
>
Sprawa jest oczywista - nie ma czegoś takiego jak profil ICC do aparatu.
Ale może od początku.
1. Chodzi Tobie o profilowanie monitora a nie kalibrowanie. Niektórzy
puryści językowi z uwielbieniem czepiają się tego. Cel jest zawsze taki
sam: każdy monitor w miarę swoich możliwości powinien wyświetlać podobne
kolory a profil ICC ma za zadanie "podkręcić" sygnał aby wyrównać
niedoskonałości monitora(ów). Taki ICC instaluje się w systemie i
powinno samo działać (choć w W8 przed jakąś aktualizacją była poważna
usterka - ICC źle wyświetlane jeśli nie wyłączyło się i włączyło z
powrotem pewnej opcji).
2. Aparat fotograficzny, jak każde inne urządzenie też posiada swoją
charakterystykę ale oprócz tego istnieją inne czynniki jak kolor
oświetlenia sceny (a raczej punktu sceny, który Cię interesuje),
ustawienia WB, wybrana czułość ISO, obiektyw jaki założysz i pewnie
jeszcze jakieś. Musiałbyś zatem mieć ogromną liczbę profili. Tak więc
aparatu fotograficznego nie profiluje się lecz konkretną scenę z
konkretnym sprzętem (nie tylko aparatem). Jeśli ktoś to czyni, to nie
wie co robi - i co gorsze - jest to powszechna praktyka.
3. Jeśli chcesz odtworzyć techniczne kolory danej sceny posługujesz się
rozwiązaniem typu ColorChecker. Być może są jakieś inne, nie wiem.
http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=11
92
Jak to działa? Otóż dajmy na to, że chcesz sfotografować niewiastę,
która ma wyglądać z zachowaniem laboratoryjnej kolorystyki. Dajesz jej w
łapę taki wzornik kolorów, każesz jej przytrzymać przy twarzy, czy co
tam fotografujesz, i robisz zdjęcie. Potem kolejne zdjęcia w tych samych
warunkach już bez wzornika. Potem bierzesz aplikację dołączoną do
wzornika, która nazywa się Color Checker Passport, której podajesz fotkę
z checkerem. Generuje się profil do wykorzystania w ACR, Lightroomie
itp. Profil koryguje kolorystykę RAWa podczas wywoływania do przestrzeni
aRGB, czy jeśli ktoś woli mniej kolorów - sRGB.
4. Czy warto to użyć? Czasem tak gdy zależy Ci na reprodukcji kolorów (w
celach pomiarowych itp). Jednakże jest to też idealny sposób na
zniszczenie wielu scen typu zachód słońca czy noc.
--
Pozdrawiam
Marek
-
16. Data: 2014-09-26 15:55:46
Temat: Re: profile icm
Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>
W dniu 2014-09-26 15:31, Marek pisze:
> W dniu 2014-09-25 09:36, Krzysiek pisze:
(...)
> 3. Jeśli chcesz odtworzyć techniczne kolory danej sceny posługujesz się
> rozwiązaniem typu ColorChecker. Być może są jakieś inne, nie wiem.
>
> http://xritephoto.com/ph_product_overview.aspx?id=11
92
>
> Jak to działa? Otóż dajmy na to, że chcesz sfotografować niewiastę,
> która ma wyglądać z zachowaniem laboratoryjnej kolorystyki. Dajesz jej w
> łapę taki wzornik kolorów, każesz jej przytrzymać przy twarzy, czy co
> tam fotografujesz, i robisz zdjęcie. Potem kolejne zdjęcia w tych samych
> warunkach już bez wzornika. Potem bierzesz aplikację dołączoną do
> wzornika, która nazywa się Color Checker Passport, której podajesz fotkę
> z checkerem. Generuje się profil do wykorzystania w ACR, Lightroomie
> itp. Profil koryguje kolorystykę RAWa podczas wywoływania do przestrzeni
> aRGB, czy jeśli ktoś woli mniej kolorów - sRGB.
>
> 4. Czy warto to użyć? Czasem tak gdy zależy Ci na reprodukcji kolorów (w
> celach pomiarowych itp). Jednakże jest to też idealny sposób na
> zniszczenie wielu scen typu zachód słońca czy noc.
No i takiej porcji wiedzy trzeba mi było. Bardzo dziękuję.
-
17. Data: 2014-09-27 10:21:24
Temat: Re: profile icm
Od: XX YY <f...@g...com>
> 2. Aparat fotograficzny, jak ka�de inne urz�dzenie te� posiada swoj�
>
> charakterystyk� ale opr�cz tego istniej� inne czynniki jak kolor
>
> o�wietlenia sceny (a raczej punktu sceny, kt�ry Ci� interesuje),
>
> ustawienia WB, wybrana czu�o�� ISO, obiektyw jaki za�o�ysz i pewnie
>
> jeszcze jakie�. Musia�by� zatem mie� ogromn� liczb� profili. Tak wi�c
>
> aparatu fotograficznego nie profiluje siďż˝ lecz konkretnďż˝ scenďż˝ z
>
> konkretnym sprz�tem (nie tylko aparatem). Je�li kto� to czyni, to nie
>
> wie co robi - i co gorsze - jest to powszechna praktyka.
qrde , najgorzej jest jak sie tworzy domorosle teorie.
A)mozna stworzyc profil kolorystyczny dla konkternego aparatu.
profil ten bedzie uwzglednial charakterystyke aparatu ( lacznie z droga obliczeniowa,
optyka itp ) , czyli jego odstepstawa od standardu.
robi sie taki profil w oswietleniu 5500K o widmie ciaglym zblizonym do naturalnego
czyli w swietle o wysokim Ra.
nazwijmy taki profil profilem A.
Profil A mozna stosowac do kazdej sceny i woswczas odwzorowanie koloru bedzie
odpowiadac kolorom rzeczywistym jakie wystepuja przy tym swietle sceny.
B) mozna stworzyc profil oparatu i okreslonego zrodla swiatla ( np w swietle
jarzeniowym ). Profil ten pod warunkiem prawidlowego przeprowadzenia balansu bieli
da nam takie odwzorowanie koloru , ze pomimo iz byly robione w swietle jarzeniowym
beda one tak interpretowane jakby byly fotografoweane w swietle standardowym czyli
dziennym, 5500 K Nazwijmy ten profil profilem B.
Profil B mozna stosowac do kazdej sceny i woswczas odwzorowanie koloru bedzie
odpowiadac kolorom rzeczywistym jakie wystepuja przy swietle dziennym , neutralnym ,
standardowym , czy jak je nazwac.
I teraz od fotografa zalezy ktory rodzaj oprofilowania i kiedy bedzie stosowal.
przyklad.
Wystawa malarska w muzeum . okna zasloniete - oswietlenie sztuczne np halogenowe 3500
K .
Jesli zastosuje profil A , wowczas przy PRAWIDLOWYM BALANSIE BIELI ( nalezy wykonac
niezaleznie od profilu , nastawic w programie te 3500 K ) kolory zostana tak pokazane
na zdjeciu jak w rzeczywistosci widza je ogladajacy , czyli w tym swietle tam
panujacym. Balans bieli uwzgednia roznice pomiedzy subiektywnym postrzeganiem barw
a "postrzeganiem" przez matryce.
Jesli zastosowac profil B ( wczesniej zdjecie tablicy wzorcowej w warunkach muzeum)
to przy PRAWIDLOWYM BALANSIE BIELI ( tez 3500 K), kolory zostana tak pokazane na
zdjeciu, jakby je widzieli ogladajacy w swietle dziennym.
Do fotografa zalezy wybor odpowiedniego profilu. Kazdy wybor moze byc uzasadniony ,
waznym jest zebysmy wiedzieli co robimy.
W studio stosuje sie profil B.
Wystarczy raz zrobic profil , czyli fotografie tablicy wzorcowej BEZ MODELA , w
okreslonym swietle , jaki sie tam uzywa , i ten profil stosowac automatem dla
fotografi z tego studia. bedzie on uwzglednial wlasnosci aparatu i charakterystyke
swiatla. Czyli teoretycznie koloory na zdjeciu zdjecia beda tak wygladac jakby
fotografowano w swietle dziennym.
Nie ma potrzeby stosowania dla kazdej sceny a priori oddzielnego profilu.
To mialoby sens , gdybys zawsze chcail sprowadzic kolory do takich jakie wystepuja w
swietle dziennym 5500 k.
A jesi chcesz swiadomie pokazac twarz w swietle zachodzacego slonca , tak jak ona w
tym swietle wyglada ? - woczas stosujesz profil A - "standardowy".
I jeszcze ogolna uwaga , niezaleznie od profilu nalezy przeprowadzic balans bieli .
Profil nie balansuje kolorystycznie obrazu - w idealnym wypadku gwarantuje ze dla
prawidlowgo balansu interpretacja kolorow bedzie taka ze zostana one przedstawione
jak na tablicy wzorcowej.
>
> itp. Profil koryguje kolorystyk� RAWa podczas wywo�ywania do przestrzeni
>
> aRGB, czy je�li kto� woli mniej kolor�w - sRGB.
>
>
to sobie policz :
tutaj zdjecie argb:
http://spherapan.vot.pl/argb.JPG
ma 148679 kolorow
i to samo w srgb ma 186671 kolorow :
http://spherapan.vot.pl/srgb.JPG
w sumie zdjecie jest niskokoloryczne - przewaznie bywa ok 300 - 400 k kolorow.
Zdjecie obrobione na profilu A, ktory teoretycznie pozwala na wierniejsze oddanie
kolorow nocnych, nie powinny one wygladac jak w dzien przy profilu B - choc w
rzeczywistosci niuanse sa bez znaczenia.
i na koniec wynik koncowy w ktorym zawiera sie to zdjecie:
http://spherapan.vot.pl/220/220.html
-
18. Data: 2014-09-29 09:59:11
Temat: Re: profile icm
Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>
W dniu 2014-09-27 10:21, XX YY pisze:
>
(...)
Dziękuję wszystkim za odpowiedzi. Dużo mi to rozjaśniło.
W sumie cała sprawa z mojej strony wzięła się stąd, że mam spory
problem z obróbką zdjęć robionych z lampą błyskową i w uzyskaniem
właściwego koloru skóry ;-)
Zacząłem więc szukać rozwiązania i stąd pomysł z tymi profilami bo
wykombinowałem sobie, że być może jeśli uda mi się otworzyć obraz
tak jak widzi to matryca aparatu, a nie tak jak program to zinterpretuje
to już będę miał roboty. Jak widać nie jest to takie proste jak mi się
wydawało.
Pozdrawiam
-
19. Data: 2014-09-29 10:19:01
Temat: Re: profile icm
Od: XX YY <f...@g...com>
Am Montag, 29. September 2014 09:59:11 UTC+2 schrieb Krzysiek:
> W dniu 2014-09-27 10:21, XX YY pisze:
>
> >
>
>
>
> (...)
>
>
>
> Dzi�kuj� wszystkim za odpowiedzi. Du�o mi to rozja�ni�o.
>
>
>
> W sumie ca�a sprawa z mojej strony wzi�a si� st�d, �e mam spory
>
> problem z obr�bk� zdj�� robionych z lamp� b�yskow� i w uzyskaniem
>
> w�a�ciwego koloru sk�ry ;-)
>
> Zacz��em wi�c szuka� rozwi�zania i st�d pomys� z tymi profilami bo
>
> wykombinowa�em sobie, �e by� mo�e je�li uda mi si� otworzy� obraz
>
> tak jak widzi to matryca aparatu, a nie tak jak program to zinterpretuje
>
> to ju� b�d� mia� roboty. Jak wida� nie jest to takie proste jak mi si�
>
> wydawa�o.
>
>
>
> Pozdrawiam
z kolorem mozesz robic co chcesz , gdyz kolor jest wyliczany.
RAW daje zapis czarno-bilay , ale poronujac rozniuce w sasiednich pixelach mozna
wyliczyc kolor.
Lampa blaskowa winna dac kolor neutralny , oswietlenie ok 5500 K.
Ale tak nie jest.
Nie wiem jakiej lampe uzywasz , ale wiekszsc lamp tanszych niesystemowych daje
oswietlenie o Barwie zmiennej ok 5500 - 8000 K w zaleznosci od czasu blysku.
Wymaga to tez odnalezienia balansu bieli. Rowniez kolor scian , mebli ma wplyw na
barwe oswietlenia motywu.
staraj sie najpierw dojsc na standardowych profilach do prawidlowego koloru.
wywolaj obraz do TIFF 16 b i zmieniaj kolory w PS tak az dostaniesz zadawalajacy
wynik. Jesli juz to uzyskasz ,mozesz zapisac obraz w jpg i wowczas mozesz myslec o
profilach.
W tej chwili nie pamietam czy PS elements pozwala na wczytywanie indywidualnych
profili. Nie chce powiedziec, ze stosowanie profili to wyzsza szkola jazdy , nie - to
czesto drapanie sie prawa reka w lewe ucho - problem jakis zawsze pozostaje, tylko ze
inny, w innym miejscu.
Kazdy oczywiscie ma tam jakas wypracowana indywidualna metode pracy i nie chce
narzucac swojej . Mam colorcheck , mam rozne profile robione indywidualnie , w sumie
pracuje najczesciej jednym standardowym. Akurat nie musze miec wiernie i idealnie na
100 % ( czy to w ogole mozliwe ?) oddanych kolorow .
w pratyce w fotografi "ogolnej " zmieniajac profil , zmieniasz nieco kolorystyke
ogolna , ale czy jest ona lepsza ? - ktora jest prawidlowa ?
Jaka sie ma gwarancje , ze wlasnorecznie zrobiony profil kolorystyczny jest lepszy od
fabryczego ? Na pewno pomoca jest fotografia klinu szarego ze wzgledu na ulatwienie
balansu bieli , ale problem tez pozostaje , jako ze wynik zalezy czesto od miejsca
polozenia tej tablicy.
W sumie "recznie" tez da sie dojsc do dobrych wynikow.
czego zycze.
-
20. Data: 2014-09-29 11:20:44
Temat: Re: profile icm
Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>
W dniu 2014-09-29 10:19, XX YY pisze:
> Am Montag, 29. September 2014 09:59:11 UTC+2 schrieb Krzysiek:
> z kolorem mozesz robic co chcesz , gdyz kolor jest wyliczany.
> RAW daje zapis czarno-bilay , ale poronujac rozniuce w sasiednich pixelach mozna
wyliczyc kolor.
> Lampa blaskowa winna dac kolor neutralny , oswietlenie ok 5500 K.
> Ale tak nie jest.
> Nie wiem jakiej lampe uzywasz , ale wiekszsc lamp tanszych niesystemowych daje
oswietlenie o Barwie zmiennej ok 5500 - 8000 K w zaleznosci od czasu blysku.
> Wymaga to tez odnalezienia balansu bieli. Rowniez kolor scian , mebli ma wplyw na
barwe oswietlenia motywu.
Nissin 622i
Pozdrawiam