  • 21. Data: 2014-09-29 15:34:49
    Temat: Re: profile icm
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Montag, 29. September 2014 11:20:44 UTC+2 schrieb Krzysiek:
> [...]
    oswietlenie o Barwie zmiennej ok 5500 - 8000 K w zaleznosci od czasu blysku.

    > Nissin 622i
    >

    > Pozdrawiam

    lampa jest ok.

    temperature barwowa lamp podaje sie dla jej pelnej mocy , czyli dlugiego czasu
    blysku. Czas zaplonu lampy nie jest nieskonczenie krotki , im krotszy czas blysku tym
    udzial czasu zaplonu wiekszy. W trakcie zaplonu lampa nie osiaga jeszcze pelnego,
    docelowego skladu widmowego , przewazaja skladowe swiatla zimnego.
    stad na krotkich czasach blysku temperatura barwowa lamp jest wyzsza i jak wykazuja
    pomiary do ok 8000 K.

    W praktyce nie lamiemy sobie tym glowy , gdyz zdjecia i tak sie balansuje
    kolorystycznie , w kazdym razie warto wiedziec , ze lampa blyskowa nikoniecznie
    gwarantuje podawane w specyfikacji ok 5600 K. Niektorzy wytworcy podaja zakres
    temperaturowy swoich lamp. Siega on do 8000 K jak napisalem i tak tez pokazuja
    pomiary. Nie znam rzecz jasna wszystkich modeli i pewnie jakies roznice wystpuja - w
    kazdym razie zjawisko wystepuje szczegolnie w tanszych lampach .
    W praktyce - fotografujac z bliska lampa bedzie dawac nieco zimniejsze oswietlenie.

  • 22. Data: 2014-09-29 16:01:37
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Nissin 622i
    >

    > Pozdrawiam

    temperature barwowa lamp podaje sie dla jej pelnej oddanej energii , czyli dlugiego

  • 23. Data: 2014-09-29 16:26:26
    Od: XX YY <f...@g...com>

> [...]

    W praktyce - fotografujac z bliska lampa bedzie dawac nieco zimniejsze oswietlenie
    ( albo i na odwrot , nie pamietam teraz dokladnie , mozna samemu latwo sprawdzic ).

  • 24. Data: 2014-09-30 13:00:41
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-29 16:26, XX YY pisze:

> [...]
    przewazaja skladowe swiatla zimnego.
    > stad na krotkich czasach blysku temperatura barwowa lamp jest wyzsza i jak wykazuja

    Korzystam z TTL, więc nie za bardzo mam wpływ na długość błysku, a co za
    tym idzie temperaturę barwową, ale problem mam ;-)

    Skrobnąłem do pana maila, ale adres jak widzę typowo newsowy, bo mi
    zwróciło od razu.

    Pozdrawiam

  • 25. Data: 2014-09-30 13:22:08
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Dienstag, 30. September 2014 13:00:41 UTC+2 schrieb Krzysiek:

> [...]
    >
    > tym idzie temperaturę barwową, ale problem mam ;-)
    >

    > Skrobnąłem do pana maila, ale adres jak widzę typowo newsowy, bo mi

    w tych tanszych lampach , w ktorych czas blysku jest sterowany tranzystorem mosfet
    wystepuje zaleznosc pomiedzy temp blysku a czasem blysku.
    nim automatyka steruje ilosc oddanej energii a wiec naswietlenie .
    w lampach systemowych problem jest ponoc mniejszy , ale nie znam tutaj wszystkich
    niuansow technicznych.

    w kazdym razie nie ma sie czym przejmowac.
    zdjecie jakie by nie bylo da sie kolorystycznie zbalansowac.
    profil kolorystyczny to tylko kropka nad i . Roznice dla kolorow podstawowych moze i
    sa znaczace , ale kolory rzeczywiste sa ich mieszanina i roznice sie jakby wyrownuja
    , zacieraja.
    trzeba probowac tym co sie ma do dyspozycji prawidlowo zbalansowac kolor.

    nie mam pojecia jaki mam adres poczty na newsach.
    mozna ewentualnie wejsc na moja strone ze zdjeciami i tam jest podany adr. mailowy ,
    poczta winna do mnie dotrzec, mam nadzieje , ze nie zginie w masie spamu.

    https://sites.google.com/site/panosaurus2/

    jesli bede wiedzial, to postaram sie podpowiedziec.

  • 26. Data: 2014-09-30 15:20:58
    Od: Krzysiek <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-09-30 13:22, XX YY pisze:
    > Am Dienstag, 30. September 2014 13:00:41 UTC+2 schrieb Krzysiek:

    > jesli bede wiedzial, to postaram sie podpowiedziec.

    Wysłałem.

  • 27. Data: 2014-09-30 19:31:36
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

> [...]
    > trakcie zaplonu lampa nie osiaga jeszcze pelnego, docelowego skladu
    > widmowego , przewazaja skladowe swiatla zimnego.

    Tak na "zdrowy rozum", powinno być odwrotnie, bo najwyższą temperaturę
    barwową ma właśnie światło zimne. Na początku i na końcu błysku światło
    powinno być właśnie najcieplejsze.

    Z tym że lampy w różny sposób zmniejszają moc błysku. Normalne (?)
    lampy odcinają zasilanie palnika (co m.in. pozwala na wykonanie wielu
    błysków "z jednego naładowania" kondensatorów). Są także takie lampy,
    które zmniejszają napięcie, do jakiego naładowany jest kondensator,
    co (teoretycznie przynajmniej) powoduje zmniejszenie temperatury
    barwowej (cieplejsze światło) oraz przypuszczalnie wydłużenie czasu
    błysku.

    > stad na krotkich czasach blysku temperatura barwowa lamp jest wyzsza i
    > jak wykazuja pomiary do ok 8000 K.

    Tak może być, ale wtedy raczej dlatego, że palnik odcinany jest szybko
    po osiągnięciu maksymalnej temperatury, nie ma wtedy "ciepłego" etapu
    wolniejszego rozładowania (lampa zapala się szybko, ale wolno gaśnie).

    Jeśli to kogoś interesuje, to konkretną lampę można w prosty sposób
    pomierzyć.

> [...]
    > jasna wszystkich modeli i pewnie jakies roznice wystpuja - w kazdym
    > razie zjawisko wystepuje szczegolnie w tanszych lampach .

    Tak może być. Normalnie nie ma to wielkiego znaczenia, bo i tak jest to
    kompensowane.

    > W praktyce - fotografujac z bliska lampa bedzie dawac nieco zimniejsze oswietlenie.

    To może być bardziej efekt mniejszej ilości odbić od ścian itp. Odbite
    światło jest normalnie cieplejsze (wystarczy porównać ze strzałem "na
    wprost" po ustawieniu sztywnego balansu bieli).
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2014-09-30 22:00:27
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Tak na "zdrowy rozum", powinno być odwrotnie, bo najwyższą temperaturę
    >
    > barwową ma właśnie światło zimne. Na początku i na końcu błysku światło
    >
    > powinno być właśnie najcieplejsze.

    w lampach wyladowczych xenonowych jest inaczej.
    dla niskich napiec na elektrodach rzedu paruset volt widmno spectralne swiatla jest
    mniej wiecej zrownowazone tzn w zakresie widzialnym nie wystepuje piki dla
    okreslonych dlugosci fali.
    w miare wzrostu napiecia nastepuje przyrost intensywnosci w okolicach 500 mi a wec
    rosnie udzial swiatla czerwonego - barwa swiatla sie ociepla. Pojawia sie takze pik w
    okolicach 400 mi a wiec niebieski , ale przyrost czerwonego jest wiekszy.

    oznacza to , ze dla krotkich czasow blyskow ( a wiec krotki czas dzialania swiatla
    cieplego ) udzial czasu zaplonu jest wiekszy a tym samym swiato zimniejsze.
    temperatzre barwowa swiatla podaje sie dla pelnej energii blysku , ale na krotkich
    czasach blysku swiatlo bedzie zimniejsze.

    znalazlem w wiki nawet zdjcie/animacje rozpalajacej sie lampy blaskowej:

    http://de.wikipedia.org/wiki/Blitzr%C3%B6hre#

    w drozuszych lampach systemowych uklad zaplonowy jest w stanie szybciej rozbudowac
    napiecie , a wiec lampa ma stabiulniejesze widmo spektralne .
    to jest praktyczna dla fotografa roznica pomiedza lampami tanimi za 600- 800 zl i
    systemowymi za 2000 zl. Niekoniecznie te tanie lampy daja dokladnie ok 5500K.
    odchylka moze byc spora - jak wpsomnialem pomierzonoa do 8000 K

  • 29. Data: 2014-09-30 22:18:52
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Nie mi tylko nanom.

  • 30. Data: 2014-09-30 22:50:33
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2014-09-30 22:00, XX YY pisze:

    > w miare wzrostu napiecia nastepuje przyrost intensywnosci w okolicach 500 mi a wec
    rosnie udzial swiatla czerwonego

    500nm to raczej okolice zielonego (w stronę niebieskiego bardziej),
    czerwone to tak ze 650nm

    http://images38.fotosik.pl/207/7dedbb477079a008.jpg

    --
    Pozdr.