    Date: Tue, 26 Aug 2014 19:11:58 +0200
    From: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: programator i TQFP

    W dniu 2014-08-26 17:55, sundayman pisze:

    > Obecnie mam tak, że po ISP wrzucam bootloader, a potem przez RS232 (w
    > które jest urządź wyposażony) wgrywam "firmware". I oczywiście taka
    > możliwość musi pozostać.

    Nie możesz tego zrobić w całości przez ISP?

    > Głównie chodzi o to, że programowanie w gotowym urządzeniu jest dość
    > kłopotliwe. Po pierwsze, tam są dwa procesory komunikujące się ze sobą,
    > i żeby je zaprogramować trzeba to robić zgodnie z odpowiednią procedurą
    > i korzystając z zworek (inaczej jeden z nich wykrywa brak drugiego,
    > wchodzi w procedury błędów itp itp - trzeba to potem kasować.)

    ???
    To akurat nie powinien być problem, przynajmniej przy AVR. Dopóki
    procesor nie zobaczy drugiego (jest EEPROM, więc można to sobie
    spokojnie zapamiętać) to się nie wygłupia tylko na niego czeka.

    > Gdyby urządzenie przy pierwszym uruchomieniu miał już komplet softu
    > byłoby znacznie wygodniej. Poza tym, wgranie softu do kilkudziesięciu
    > procesorów jeden po drugim jest szybsze niż podłączanie się najpierw z
    > ISP, potem z RS232. To jest poważna strata czasu.

    Ja taki pewien nie byłbym, raczej skłaniałbym się ku podobnej praco- i
    czasochłonności, oczywiście przy założeniu że nie trzeba nic kombinować
    w układzie. Musisz pilnować żeby nóżek nie pogiąć itd...

    > Ale ciekawe jest to co napisałeś - możesz coś więcej o tym "kasowaniu" w
    > lutowaniu ?

    Kiedyś ktoś narzekał właśnie na utratę zawartości pamięci programu po
    lutowaniu. Niestety dzisiaj już nie pamiętam o jaki procesor chodziło
    itd, ale mocno mi się wydaje, że weryfikował po wylutowaniu w
    programatorze i sam układ był sprawny. Na pewno jest to temat do
    weryfikacji, bo wiele czasu upłynęło i wiele mogło się zmienić.
    Myślałem, że może ktoś czytający to robił i potwierdzi lub zaprzeczy, bo
    temat mnie tak naprawdę też interesuje.

    Pozdrawiam

    DD