    From: Albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: przegrzanie silnika, czy groźne w skutkach..
    Date: Mon, 24 Sep 2012 20:04:48 +0200

    W dniu 24.09.2012 17:57, Przembo pisze:

    > Kilka osób wspomniało o uszczelce pod głowicą pod tym kątem że może jeszcze
    > paść. Aby ocenić jakie będą dalsze skutki trzeba się przyjrzeć obudowie
    > termostatu i przyczynie jej pęknięcia. Jeśli nie będzie to wada materiałowa
    > lub uszkodzenie z zewnątrz to myslę, że na 99% przyczyną awarii była
    > uszczelka pod głowicą, teraz tyko stan będzie się pogarszał aż do
    > ewidentnych przedmuchów z komory spalania do układu chłodzenia, kolejne
    > wzrosty ciśnienia i puści kolejny najsłabszy element.
    >
    > Reasumując na 99% popsuło się już wszystko, teraz pewnie kwestia tego czy
> [...]

    Więc tak.. rozebrałem dziada, zanim to zrobiłem sprawdziłem olej - było
    tyle ile przed całą akcją, był czysty, żadnego masła itp. Samochód
    odpalił bez problemu, żadnych efektów akustycznych nie było.

    Termostat ewidentnie uszkodzony, pęknięty przy uszczelce(termostatu, a
    nie tej spod głowicy). Wygląda to na osłabienie materiału,tworzywo z
    jakiego jest wykonany widać nie przetrwało próby czasu, jest bardzo
    kruche i się "łuszczy w palcach", na termostacie widoczne rysy w pobliżu
    śrub mocujących.

    Zastanawiam się czy czasem przyczyną nie całej tej imprezy nie był mój
    błąd podczas ostatniej dolewki płynu.. Już od jakiegoś czasu ubywało mi
    płynu, tak co dwa.. trzy miesiące dolewałem z pół litra. Tak było też
    bezpośrednio przed tą trasą, z tym że "z rozpędu" przelałem "trochę"
    ponad maksymalny poziom. Zapewne podczas rozgrzewania się płynu zabrakło
    miejsca na nadmiar płynu a odpowietrznik sobie z tym nie poradził,
    zwiększone ciśnienie wybrało najsłabszy punkt w postaci już zmęczonej
    życiem obudowy termostatu.

    Pozostaje liczyć że silnik na tym nie ucierpiał, za jakiś czas po
    naprawie przejadę się na badanie spalin czy czegoś tam w płynie
    chłodzącym, olej tez będzie pod bacznym nadzorem...