    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Date: Mon, 8 Aug 2022 04:24:55 -0700 (PDT)
    Subject: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    From: a a <m...@g...com>

    On Monday, 8 August 2022 at 12:13:58 UTC+2, PeJot wrote:

    > No to wolę jednak ten staromodny i wredny bakelit :)
    Bakelit to rakotwórcza żywica wypełniona pyłem drzewnym,

    Bakelit
    Przejdź do nawigacji
    Przejdź do wyszukiwania
    Struktura bakelitu

    Bakelit (Bakelite[1]) - tworzywo sztuczne oparte na żywicy fenolowo-formaldehydowej,
    prawdopodobnie jedno z pierwszych tworzyw sztucznych produkowanych na dużą skalę[2].

    Technologia produkcji bakelitu została wynaleziona przez Leo Hendrika Baekelanda na
    początku XX wieku (1907-1909)[3].

    Jego głównymi zaletami jest niepalność, nietopliwość, nierozpuszczalność, niskie
    przewodnictwo elektryczne, dobra wytrzymałość dielektryczna, słaba przewodność
    cieplna oraz względnie duża odporność chemiczna. Ponadto, bakelit może pracować w
    powietrzu o normalnej wilgotności oraz w oleju transformatorowym. Bakelit stosowany
    był przede wszystkim w przemyśle elektrotechnicznym jako materiał konstrukcyjny i
    izolacyjny, oraz w wielu innych zastosowaniach, gdzie potrzebne było tworzywo odporne
    na szereg czynników, a jednocześnie możliwe do formowania w niemal dowolnych
    kształtach (poprzez odlewanie lub prasowanie proszku) i podatne obróbce mechanicznej
    zarówno na zimno, jak i na gorąco. W zastosowaniach praktycznych do bakelitu dodawano
    rozmaite wypełniacze, najczęściej włókniste, na przykład azbest, papier, mączkę
    drzewną[2].

    ==

    Fenoplasty
    Przejdź do nawigacji
    Przejdź do wyszukiwania
    Fragment struktury bakelitu

    Fenoplasty - tworzywa sztuczne na bazie żywic fenolowo-formaldehydowych, które
    otrzymywane są w wyniku polikondensacji fenolu i formaldehydu[1]. Pierwsza metoda
    utwardzenia żywicy formaldehydowej dająca zastosowanie przemysłowe do wyrobu tworzyw
    sztucznych została opracowana w latach 1907-1908 przez Leo Hendrika Baekelanda.
    Wydarzenie to stało się jednocześnie narodzinami przemysłu syntetycznych tworzyw
    sztucznych, czyli tworzyw, do produkcji których używa się składników otrzymanych
    również na drodze syntetycznej, a nie pochodzenia naturalnego[2]. Pierwotnie tworzywa
    te były nazywane od nazwiska wynalazcy bakelitem, choć sam bakelit to tylko jedna z
    odmian tego typu tworzyw[3].

    Zaletami, które wpływają na powszechne zastosowanie duroplastów są: sztywność,
    stabilność wymiarów, nierozpuszczalność, nietopliwość oraz dobre własności
    elektroizolacyjne. Wady natomiast to kruchość (zmniejszana przez zastosowanie
    napełniaczy) oraz niemożliwość powtórnego formowania[potrzebny przypis].
    Fragment struktury nowolaku

    Fenoplasty otrzymywane są w procesie polikondensacji fenoli z aldehydami (głównie z
    formaldehydem). W zależności od stosunków molowych reagentów, środków modyfikujących,
    katalizatora kondensacji i temperatury reakcji otrzymuje się:

    niskocząsteczkowe, reaktywne żywice rozpuszczalne i topliwe (nowolaki, rezole),
    półprodukty stosowane do wyrobu tłoczyw fenolowych i do produkcji lakierów
    ochronnych[4][5],
    wielkocząsteczkowe żywice nierozpuszczalne i nietopliwe (rezity), końcowe
    produkty utwardzania żywic[6].

    Żywicą pośrednią pomiędzy nowolakami i rezolami a rezitami są rezitole -
    polikondensaty częściowo usieciowane, topliwe i pęczniejące w rozpuszczalnikach.
    Przemianę rezolu w rezit przyspiesza temperatura i niski odczyn pH środowiska
    reakcji[5][6][7].

    Fenoplasty wielkocząsteczkowe są tworzywami z grupy duroplastów, czyli żywic
    utwardzalnych, przechodzących nieodwracalnie ze stanu plastycznego w stan utwardzony
    w wyniku działania podwyższonej temperatury lub pod wpływem czynników chemicznych,
    bądź obu tych czynników naraz. Nowolaki zachowują się jak tworzywa termoplastyczne; w
    praktyce utwardza się je nieodwracalnie dopiero w ostatecznym stadium przetwarzania,
    poprzez dodanie utwardzaczy.