  • 51. Data: 2022-08-06 21:29:01
    Temat: Re: rękojeść noża/było ostrzenie noza
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 5 sierpnia 2022 o 11:45:30 UTC-5 PeJot napisał(a):

> [...]
    > zmywarka. Pękają plastikowe okładki rękojeści albo chemia niszczy
    > aluminiowe nity (?) którymi rękojeść jest spojona. Trochę szkoda mi
    > wyrzucić fajnych, trwałych ostrzy, stąd pomysł *aby z czegoś dorobić*
    > same okładki, tylko właśnie z czego, aby znów zmywarka tego nie
    > załatwiła, no i aby to był materiał w miarę dostępny i łatwy w obróbce.
    > Mam pod ręką np. ścinki płyt poliwęglanowych, a samo spojenie okładek da
    > się łatwo zrobić śrubami nierdzewnymi. Wiem, że taka robota jest
    > nieopłacalna, ale czasem podłubać warto :)

    HDPE albo bakelit.
    Ale hdpe jednak sie rysuje a bakelit trudno w warunkach domowych ogarnac.
    Kup w kastoramie preta mosierznego i zrob uchwyty z drewna. I wtedy nie myj ich w
    zmywarce.

    No chyba ze masz te noze jako sztucce to wtedy duzo sie nie poradzi. Hdpe brzydkie,
    drewno sie zniszczy.
    Zostaje sobie odpuscic zmywarke.

  • 52. Data: 2022-08-06 21:34:56
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 06.08.2022 o 21:29, ptoki pisze:

    > HDPE

    Widziałem toto w lokalnej hurtowni chemicznej, niestety jako wałki, a
    nie płyty, ale wydaje się to być sensowne do obróbki.

    > albo bakelit.

    Tak jak patrzę to oryginalne okładki tych noży wyglądają właśnie na
    bakelit.Po x latach traktowania zmywarką potrafią pękać.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 53. Data: 2022-08-06 21:55:15
    Od: a a <m...@g...com>

    On Saturday, 6 August 2022 at 21:34:56 UTC+2, PeJot wrote:

> [...]
    >
    > Tak jak patrzę to oryginalne okładki tych noży wyglądają właśnie na
    > bakelit.Po x latach traktowania zmywarką potrafią pękać.
    co za syf
    \gdy wszyscy używają noży kuchennych z drewnianymi rączkami z buka

  • 54. Data: 2022-08-07 02:04:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-08-06, PeJot <P...@n...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Tak jak patrzę to oryginalne okładki tych noży wyglądają właśnie na
    > bakelit.Po x latach traktowania zmywarką potrafią pękać.

    Musiałbyś jeszcze dobrać CTE, bo przy różnicy rzędu 100ppm/K przy każdym
    cyklu to tam trochę różnych naprężeń się generuje. Przez x lat albo się
    poluzuje, albo popęka, syf zacznie dostawać do środka i wspomoże dzieło.

    --
    Marcin

  • 55. Data: 2022-08-08 05:36:49
    Od: ptoki <s...@g...com>

    sobota, 6 sierpnia 2022 o 14:34:56 UTC-5 PeJot napisał(a):

    > Widziałem toto w lokalnej hurtowni chemicznej, niestety jako wałki, a
    > nie płyty, ale wydaje się to być sensowne do obróbki.

    HDPE to mozna pozbierac z zakretek po napojach i innych szpejow. A potem przetopic w
    piekarniku.

    Zajrzyj na jutub, tam filmow jest sporo na ten temat. Nawet nastolatki ogarniaja
    takie przetopy wiec dla zgrabnego doroslego to nie problem.

    Ulejesz sobie w ksztalt jaki chesz albo wrecz oblejesz te rekojesc i potem przezbisz
    z naddatku. Taka namiastka bakelitu.

    Ale hdpe to tak jak mowilem, miekkawe. Jak zakretka ponapoju dla ciebie za miekka to
    nie ma co sie za to zabierac.

    Ale z trzeciej strony mozna nazbierac kolorowych i zrobic kazdemu nozowi inny
    kolor....

    Do ogarniecia w jedno popoludnie.

  • 56. Data: 2022-08-08 11:25:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 6 Aug 2022 07:47:48 +0200, PeJot wrote:

    > Bakelit także jest pod ręką i fajnie się obrabia, ale faktycznie czy
    > wytrzyma zmywarkę ?

    wytrzyma.
    Ale obrabia sie IMO wrednie.

    Odlew z zywicy bym zrobil, tylko juz do twojej decyzji - forme jakąs
    kombinowac i zalewac, owinac matą szklaną i nasączać, czy elegancko
    owinąć matą węglową.
    Ale musialby to byc jakis prosty owalny ksztalt, bo obrobic to potem
    na wymiar - wrednie.

    No ale cena klejow epoksydowych w Castoramie to jakis kosmos,
    az sie chcialem podpytac czy Castorama nas okrada, czy sie drogo
    zrobilo.

    Forme mozna na drukarce 3D - po pewnym czasie sama odpadnie :-)

    J.

  • 57. Data: 2022-08-08 12:13:55
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 08.08.2022 o 11:25, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Odlew z zywicy bym zrobil, tylko juz do twojej decyzji - forme jakąs
    > kombinowac i zalewac, owinac matą szklaną i nasączać, czy elegancko

    No to wolę jednak ten staromodny i wredny bakelit :)

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 58. Data: 2022-08-08 13:24:55
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 8 August 2022 at 12:13:58 UTC+2, PeJot wrote:

    > No to wolę jednak ten staromodny i wredny bakelit :)
    Bakelit to rakotwórcza żywica wypełniona pyłem drzewnym,

    Bakelit
    Przejdź do nawigacji
    Przejdź do wyszukiwania
    Struktura bakelitu

    Bakelit (Bakelite[1]) - tworzywo sztuczne oparte na żywicy fenolowo-formaldehydowej,
    prawdopodobnie jedno z pierwszych tworzyw sztucznych produkowanych na dużą skalę[2].

    Technologia produkcji bakelitu została wynaleziona przez Leo Hendrika Baekelanda na
    początku XX wieku (1907-1909)[3].

    Jego głównymi zaletami jest niepalność, nietopliwość, nierozpuszczalność, niskie
    przewodnictwo elektryczne, dobra wytrzymałość dielektryczna, słaba przewodność
    cieplna oraz względnie duża odporność chemiczna. Ponadto, bakelit może pracować w
    powietrzu o normalnej wilgotności oraz w oleju transformatorowym. Bakelit stosowany
    był przede wszystkim w przemyśle elektrotechnicznym jako materiał konstrukcyjny i
    izolacyjny, oraz w wielu innych zastosowaniach, gdzie potrzebne było tworzywo odporne
    na szereg czynników, a jednocześnie możliwe do formowania w niemal dowolnych
    kształtach (poprzez odlewanie lub prasowanie proszku) i podatne obróbce mechanicznej
    zarówno na zimno, jak i na gorąco. W zastosowaniach praktycznych do bakelitu dodawano
    rozmaite wypełniacze, najczęściej włókniste, na przykład azbest, papier, mączkę
    drzewną[2].

    ==

    Fenoplasty
    Przejdź do nawigacji
    Przejdź do wyszukiwania
    Fragment struktury bakelitu

    Fenoplasty - tworzywa sztuczne na bazie żywic fenolowo-formaldehydowych, które
    otrzymywane są w wyniku polikondensacji fenolu i formaldehydu[1]. Pierwsza metoda
    utwardzenia żywicy formaldehydowej dająca zastosowanie przemysłowe do wyrobu tworzyw
    sztucznych została opracowana w latach 1907-1908 przez Leo Hendrika Baekelanda.
    Wydarzenie to stało się jednocześnie narodzinami przemysłu syntetycznych tworzyw
    sztucznych, czyli tworzyw, do produkcji których używa się składników otrzymanych
    również na drodze syntetycznej, a nie pochodzenia naturalnego[2]. Pierwotnie tworzywa
    te były nazywane od nazwiska wynalazcy bakelitem, choć sam bakelit to tylko jedna z
    odmian tego typu tworzyw[3].

    Zaletami, które wpływają na powszechne zastosowanie duroplastów są: sztywność,
    stabilność wymiarów, nierozpuszczalność, nietopliwość oraz dobre własności
    elektroizolacyjne. Wady natomiast to kruchość (zmniejszana przez zastosowanie
    napełniaczy) oraz niemożliwość powtórnego formowania[potrzebny przypis].
    Fragment struktury nowolaku

    Fenoplasty otrzymywane są w procesie polikondensacji fenoli z aldehydami (głównie z
    formaldehydem). W zależności od stosunków molowych reagentów, środków modyfikujących,
    katalizatora kondensacji i temperatury reakcji otrzymuje się:

    niskocząsteczkowe, reaktywne żywice rozpuszczalne i topliwe (nowolaki, rezole),
    półprodukty stosowane do wyrobu tłoczyw fenolowych i do produkcji lakierów
    ochronnych[4][5],
    wielkocząsteczkowe żywice nierozpuszczalne i nietopliwe (rezity), końcowe
    produkty utwardzania żywic[6].

    Żywicą pośrednią pomiędzy nowolakami i rezolami a rezitami są rezitole -
    polikondensaty częściowo usieciowane, topliwe i pęczniejące w rozpuszczalnikach.
    Przemianę rezolu w rezit przyspiesza temperatura i niski odczyn pH środowiska
    reakcji[5][6][7].

    Fenoplasty wielkocząsteczkowe są tworzywami z grupy duroplastów, czyli żywic
    utwardzalnych, przechodzących nieodwracalnie ze stanu plastycznego w stan utwardzony
    w wyniku działania podwyższonej temperatury lub pod wpływem czynników chemicznych,
    bądź obu tych czynników naraz. Nowolaki zachowują się jak tworzywa termoplastyczne; w
    praktyce utwardza się je nieodwracalnie dopiero w ostatecznym stadium przetwarzania,
    poprzez dodanie utwardzaczy.

  • 59. Data: 2022-08-08 13:37:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 8 Aug 2022 04222222222222:24:55 -0700 (PDT), a a wrote:

    > Bakelit to rakotwórcza żywica wypełniona pyłem drzewnym,
    >
    > Bakelit
    > Przejdź do nawigacji
    > Przejdź do wyszukiwania
    > Struktura bakelitu

    Co ty nam tu - prasówke z wikipedii urządzasz ?

> [...]
    > dowolnych kształtach (poprzez odlewanie lub prasowanie proszku) i
    > podatne obróbce mechanicznej zarówno na zimno, jak i na gorąco.

    A mnie te formy interesuja.
    Ja to rozbiono i z czego w tych dawnych czasach?

    J.

  • 60. Data: 2022-08-08 13:54:43
    Od: a a <m...@g...com>

    On Monday, 8 August 2022 at 13:37:44 UTC+2, J.F wrote:

    > Co ty nam tu - prasówke z wikipedii urządzasz ?

    > A mnie te formy interesuja.
    > Ja to rozbiono i z czego w tych dawnych czasach?
    >
    > J.
    Miałem klienta i robił formy odlewnicze z drewna do odlewów z metalu

    Masa formierska i on robił z drewna przdmiot , który mial byc odlewany
    z masy formierskiej robił\
    kilka segmentów matrycy

    Skladal matrycę, wlewal gorący metal przez otwór
    Po wystygnięciu, rozlozenie matrycy, obrówka odlewu
    czyszczenie formy
    złożenie i ponowne zalanie metalem