  • 11. Data: 2010-09-09 13:06:56
    Temat: Re: rzadkie dane do układu równań liniowych
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-09-06 11:51, Mariusz Marszałkowski pisze:
    > Muszę ułożyć pełny układ równań, czy da się
    > jakoś prościej/szybciej albo na mniejszej pamięci?

    Poszukaj tutaj: http://www.cise.ufl.edu/research/sparse/

    Pozdrawiam,
    Wit

  • 12. Data: 2010-09-09 14:08:27
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 9 Wrz, 12:11, bartekltg <b...@g...com> wrote:
    > Mówiłem to ostatnio, mialem to raz jeszcze napisać
    > w odpowiedzi ktorą powolitku pisze dla drugiej odnogi wątku,
    > ale wspomne o tym teraz: moze jednak zatrudnijcie jakiegos
    > matematyka/numeryka.
    Żałuję, ale to nie przejdzie z dwóch powodów:
    1) nie ma funduszy choćby na przeciętne wynagrodzenie
    2) bardzo specyficzne wymagania co do poufności

    > Cormen nie jest podręcznikiem do numerkow;)
    Ale Cormena najłatwiej trawię. W Cormenie jest
    probabilistyczny algorytm mnożenia macierzy
    bolowskich, może to nasunie jakieś rozwiązanie.

    > Nazywasz dwie macierze ta samną literką? To sie nie dogadamy;)
    > Nazwijmy B=A^t*A.
    >
    > B rzeczywiscie jest gęsta, ale A jest rzadka.
    Teraz wszystko jasne.

    > Dla przypomnienia, zagadnienie jest n*N  n>N (n=1000N)
    > N=K*M.
    > A ma n*K niezerowych elementow.
    Zgadza się

    > Nie kazda metoda zminimalizowania norm(Ax-b)
    > opiera sie na operacjach na maczierzy B.
    Świetnie, tego szukam.

    > Jest druga 'szkolna' metoda, przez rozklad QR.
    >
    > A=QR
    > R=[R_1; 0]
    > liczymy Q^t *b, powstaly wektor obcianmy
    > no N wspolrzednych (wektor w) i rozwiazujemy
    > uklad trojkatny
    >
    > R_1 x = w.
    >
    > Jako zalazek do poszukiwan:http://en.wikipedia.org/wiki/Numerical_me
    thods_for_linear_least_squar...

    > QR jest czasem lepsze, bo  "operujemy na A" a nie na "A kwadarat".
    Dokładnie czegoś takiego potrzebuję.

    > Uwarunkowanie!
    > No, ta metoda (ani SVD) do tego zagadnienia tez sie nie specjalnie nie
    > nadadza.
    Hmmmm

    powiedzmy n >> N.

    > Hmm, to ciezko bedzie:) Skąd wezmiesz 8 pata(10^15) bajtow dysku:)
    Nawet 10^15 by nie starczyło :)

    > A nie działa to dlagtego, ze jest ladnie losowo i na kazdą
    > z grup przypada 'tele samo wektora'?
    Całkiem możliwe.

    > Są algorytmy 'iteracyjne', w tym 'randomizowane'.
    > mozna pojsc w tym kierunku, zwlaszcza, ze dane
    > naplywają stopniowo.
    >
    > Mozna 'na raz' optymalizować wiecej niz jeden skladnik
    > wektora wspolczynnikow x, ale na oko nie jest to oplacalne.
    Można próbować gradientów sprzężonych, ale to się
    skończy ogromną ilością iteracji...

    > Uzywamy wlasciwie tylko mnozenia przez rzadką A
    > (musisz ja zapisać rozsadnie, aby nie iterowc po zerach).
    > ilosc potrzebnych interacji to juz inna sprawa, jesli masz
    > gigabajty, to nie spodziewaj sie szybko wyniku;)
    Jeśli nie da się szybko, to będę musiał zrobić inne mapowanie
    wektorów, nie będzie wyjścia.

> [...]
    >
    > Zupelnie inna metoda. Reszta r=Ax-b spełnia dla optymalnego x
    > A^t * r =0.
    > Uklad rownan mozemy zapisać lacznie jako
    > [    I     A]  [x]
    > [ A^t    0 ]  [r]
    >                        =
    > [b]
    > [0]
    >
    > I -macierz jednostkowa. Zagadnienie jest znacznie wieksze,
    > ale macierz jest nadal rzadka (rzedu n*(2*K+1) elementow ).
    > Jesli K jest małe, jakaś sprytniejsza metoda iteracyjna rozwiazywania
    > rownan liniowych da wynik szybko (pewnei precondicioner by sie
    Hmmmm wygląda sensownie. W pamięci tylko dane, a dane dadzą
    się skompresować 1000 krotnie. Może to dobry kierunek.

    > Zaletą jest, ze (w wersji bez prec.) nie trzymamy w pamieci zadnej
    > macierzy,
    > tylko iterowany wektor (rozmiar n+N). A mnozenie, jesli odpowqiednio
    > zapiszesz swoją macierz (wektory z pomiarow), zajmuje tylko tyle
    > czasu,
    > ile jest niezerowych elementow.
    Będę musiał to sprawdzić.

    > Bardzo mozliwe, ze w tym przypadku da sie zastosowac albo wymyslic
    > jakis prosty (aby dal sie w biegu liczyc, byl oparty na A etc, aby nie
    > trzymac
    > duzej macierzy w pamieci) precondiconer, przez co mozemy dostać
    > przyzwoite
    > rozwiązania przy niewielkiej ilosci iteracji. Ale to juz na dłuzsze
    > głowkowanie.
    > Zaletą metod iteracyjnych bedize tez to, ze jesli dojdą nowe wektory
    > (skladniki A)
    > to juz mamy obliczony wczesniej przyzwoity punkt startowy.
    Ta zaleta się nie przyda, przy nowym mapowaniu nieliniowym wszystkie
    całkowicie się zmienia i metoda musi liczyć na nowo :)

    > Przy okazji, Y. Saad na swojej stronie wystawił wielka ksiązke do
    > matod iteracyjnych:)
    Ok, dzięki może to dobry ślad :)

    > pozdrawiam
    również

  • 13. Data: 2010-09-09 14:50:17
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 9 Wrz, 15:06, Wit Jakuczun <w...@g...com> wrote:
    > W dniu 2010-09-06 11:51, Mariusz Marszałkowski pisze:>
    > Muszę ułożyć pełny układ równań, czy da się
    >
    > Poszukaj tutaj:http://www.cise.ufl.edu/research/sparse/
    Dzięki, sprawdzę.

  • 14. Data: 2010-09-09 15:43:08
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 9 Wrz, 16:08, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:
> [...]
    > 1) nie ma funduszy choćby na przeciętne wynagrodzenie
    > 2) bardzo specyficzne wymagania co do poufności

    A opoznienia w projekcie to są za darmo;-)

    To przymysł czy szeroko rozumiana nauka?

    > Ale Cormena najłatwiej trawię. W Cormenie jest

    Instrukcja do silników co prawda nie traktuje o układzie
    sterowania, ale dobrze instrukcje do silnika trawie;)

    Chwyc i przekartkuj jakikolwiek podrecznik do numerkow,
    da duzo wiecej.

    > Zgadza się

    > Dokładnie czegoś takiego potrzebuję.

    > Hmmmm

    Bo to wszytko nie jest _ąż_ takie proste;)
    Q z rozładu QR bedzie miało n*n (czyli 1000 razy wiecej niz macierz A)
    i będzie pałna. Zły wybór.
    Mozna uzyć sprytniejszej implementacji.
    [c,R]= qr(A,b)
    gdzie A,R jak poprzednio, b to wyraz 'wynikow pomiaru' z zagadnienia
    min(norm(Ax-b)) a C to Q'*b. Algorymt nie wylicza macierzy Q!
    Tak jest np w MATLAbie (zastosowana skladnia) i na pewno znajdziesz
    coś takiego w linkach podeslanych przez Wita.

    Ale.. nadal masz pełną (trojkątną) R rozmairu N*N.

    No i wiekszosc tych implementacji chce jednak macierz
    w RAM, a nie na calym dysku:)

    powiedzmy n >> N.

    > Nawet 10^15 by nie starczyło :)

    Zaczynam mieć wrazenie, ze nie bardzo wiecei co i jak chcecie robic:-)

    > Można próbować gradientów sprzężonych, ale to się
    > skończy ogromną ilością iteracji...

    W ogole nie tan kierunek. Zadnego nieliniowego badziewie,
    przeciez po to ograniczyleś sie do algebry liniowej, zeby
    mieć szybkie i scisłe metody.

    Podalem przepis, wzorek jak to zrobic gdy poprawiasz na raz
    masz jedną zmienną. Liczysz dwa iloczyny skalarne.
    I sugestie, ze to nadal jest zagadnienie najm. kwadratow, ino
    malutkie,
    wiec umiemy je zrobic poprawiajac na raz wiecej paramwetrow.
    Ale to _chyba_ nie przyszpieszy (tak mi sie wydaje po przemysleniu).

    > Jeśli nie da się szybko, to będę musiał zrobić inne mapowanie
    > wektorów, nie będzie wyjścia.

    Calkiem w ciemno strzelacie?
    Wiesz, ile jest funkcji nieliniowych;)

    > Hmmmm wygląda sensownie. W pamięci tylko dane, a dane dadzą
    > się skompresować 1000 krotnie. Może to dobry kierunek.

    Maly test pokazał, ze precondicioner jest bardzo potrzebny.
    CG dla A rozmairu 10000*100 sie poddaje.

    Z tych wszytkich polecalbym na razie to losowe (mozna wspomagac)
    poprawianie kolejnych elementow wektora x. Najprostrze do napisania
    i najlatwiejze do zaprzegnięcia do pracy z dyskiem.

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 15. Data: 2010-09-09 16:46:41
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 9 Wrz, 17:43, bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > A opoznienia w projekcie to są za darmo;-)
    > To przymysł czy szeroko rozumiana nauka?
    Kolejny eksperyment, jest sprzęt do obliczeń,
    trzeba na nim coś uruchomić żeby nie zardzewiał, a
    jak wyniki przez przypadek okażą się przydatne, to
    będzie więcej pieniędzy na normalne etaty i więcej
    sprzętu.

    > Chwyc i przekartkuj jakikolwiek podrecznik do numerkow,
    > da duzo wiecej.
    Chyba mam coś na półce, mógłbym zobaczyć, ale szukam
    tylko jednej prostej informacji: czy się da czy nie, bo jak
    nie to inne rozwiązanie.

> [...]
    > coś takiego w linkach podeslanych przez Wita.
    >
    > Ale.. nadal masz pełną (trojkątną) R rozmairu N*N.
    Czyli dla dużej ilości parametrów odpada, pewnie
    max 10tys.

    > Zaczynam mieć wrazenie, ze nie bardzo wiecei co i jak chcecie robic:-)
    Bo nie wiemy, a z tego co wiem nikt na świecie nie
    wie. Trzeba dobrego pomysłu a w ramach pomysłu mocy
    obliczeniowej do testów różnych wariantów.

> [...]

    >  wiec umiemy je zrobic poprawiajac na raz wiecej paramwetrow.
    > Ale to _chyba_ nie przyszpieszy (tak mi sie wydaje po przemysleniu).
    Przyspieszy ale za mało.

    > Calkiem w ciemno strzelacie?
    > Wiesz, ile jest funkcji nieliniowych;)
    I w dodatku nieciągłych :)

> [...]
    > poprawianie kolejnych elementow wektora x. Najprostrze do napisania
    > i najlatwiejze do zaprzegnięcia do pracy z dyskiem.

    Muszę to przemyśleć i przeczytać linki do Wita, za dużo informacji
    na raz i mi się obwody przegrzały :)

    A jakby... wektor miał długość 10^6 i miał tylko 4 części
    po 250tys elementów i w każdej części tylko jedna jedynka i
    reszta zer? Jakby nie patrzeć też trzeba znaleźć milion
    parametrów, ale dane są cholernie rzadkie?

    Pozdrawiam i dzięki :)

  • 16. Data: 2010-09-09 17:07:24
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 9 Wrz, 18:46, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:

    > Chyba mam coś na półce, mógłbym zobaczyć, ale szukam
    > tylko jednej prostej informacji: czy się da czy nie, bo jak
    > nie to inne rozwiązanie.

    Dać się da. Tylko ile to czasu zajmie;)

    > Przyspieszy ale za mało.

    A skąd to przypuszczenie, ze przyszpieszy?

    Dlaczego mowisz, ze za malo? Juz testowane?

    > A jakby... wektor miał długość 10^6 i miał tylko 4 części
    > po 250tys elementów i w każdej części tylko jedna jedynka i
    > reszta zer? Jakby nie patrzeć też trzeba znaleźć milion
    > parametrów, ale dane są cholernie rzadkie?

    I 10^8 takich wektorkow. To tylko 1600MB danych.
    Sprawdz jak szybko proponowana metoda zbiegnie.

    Do testowania jakosci przyblizenia mozesz uzyc zaleznosci
    A' (Ax-b)=0. Iloczyny skalarne i mnozenia macierzy * e_i
    są blyskawiczne.

    pozdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2010-09-09 17:49:05
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

> [...]
    >
    > Do testowania jakosci przyblizenia mozesz uzyc zaleznosci
    > A' (Ax-b)=0. Iloczyny skalarne i mnozenia macierzy * e_i

    Skupmy sie na tym że wektor składa się tylko z 4 częsci.
    Każda część ma 250tys elementów. Każda część ma
    jedną jedynkę i reszta zer. To dobrze obrazuje miejsce
    potencjalnego zysku - taki wektor można skompresować
    do czterech liczb - każda liczba wskazuje położenie jedynki
    w części. 10^9 wektorów danych to zaledwie 12GB danych,
    nawet w RAM się zmieszczą.

    Niemniej parametrów do ustalenia nadal jest 10^6 i żeby
    zbudować równanie, trzeba macierz kwadratowa o rozmiarze
    10^6 x 10^6 - i tu jest problem :)

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2010-09-09 18:17:57
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 9 Wrz, 19:49, Mariusz Marszałkowski <m...@g...com> wrote:

> [...]
    > do czterech liczb - każda liczba wskazuje położenie jedynki
    > w części. 10^9 wektorów danych to zaledwie 12GB danych,

    Czytaleś co pisalem. Nawet przez chwile nie chzialem mieć
    nieskompresowanej wersji:)

    > Niemniej parametrów do ustalenia nadal jest 10^6 i żeby
    > zbudować równanie, trzeba macierz kwadratowa o rozmiarze
    > 10^6 x 10^6 - i tu jest problem :)

    No nie trzeba:) W paru ostatnich postach zarysowalem
    procedurke ktora powolutku dziubdzia coraz lepsze przyblizenia.
    Przeciez nie bede na grupie dokladnego kodu pisal:)

    Bardziej bym sie zastanawiał nad statystycznym sensem
    takiej aproksymacji. Ale skoro mowisz, ze jest..

    pozdr
    bartekltg

  • 19. Data: 2010-09-09 19:00:44
    Od: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>

    On 9 Wrz, 20:17, bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > Czytaleś co pisalem. Nawet przez chwile nie chzialem mieć
    > nieskompresowanej wersji:)
    Dziś mi mogło coś umknąć, ale przeczytam wątek jeszcze
    raz :)

    > No nie trzeba:) W paru ostatnich postach zarysowalem
    > procedurke ktora powolutku dziubdzia coraz lepsze przyblizenia.
    Mniej więcej rozumiem, jeszcze wczytam się dokładniej.

    > Bardziej bym sie zastanawiał nad statystycznym sensem
    > takiej aproksymacji. Ale skoro mowisz, ze jest..
    Raczej nie mam lepszego pomysłu :)
    Zrobię mieszankę liniowej i nielinowej klasyfikacji..
    za kilka miesięcy będę wiedział na ile pomysł był
    dobry.

    Dzięki

  • 20. Data: 2010-09-09 19:02:56
    Od: Wit Jakuczun <w...@g...com>

    W dniu 2010-09-09 21:00, Mariusz Marszałkowski pisze:

    > Raczej nie mam lepszego pomysłu :)
    > Zrobię mieszankę liniowej i nielinowej klasyfikacji..
    > za kilka miesięcy będę wiedział na ile pomysł był
    > dobry.

    Z tego co właśnie napisałeś wygląda, że może powinieneś zaprzyjaźnić się
    z support vector machines (SVM).
    Tworzenie klasyfikatorów opartych na dużej liczbie cech jest dość znanym
    problemem.

    Pozdrawiam,
    Wit