    From: Mariusz Marszałkowski <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Re: rzadkie dane do układu równań liniowych
    Date: Thu, 9 Sep 2010 09:46:41 -0700 (PDT)

    On 9 Wrz, 17:43, bartekltg <b...@g...com> wrote:

    > A opoznienia w projekcie to są za darmo;-)
    > To przymysł czy szeroko rozumiana nauka?
    Kolejny eksperyment, jest sprzęt do obliczeń,
    trzeba na nim coś uruchomić żeby nie zardzewiał, a
    jak wyniki przez przypadek okażą się przydatne, to
    będzie więcej pieniędzy na normalne etaty i więcej
    sprzętu.

    > Chwyc i przekartkuj jakikolwiek podrecznik do numerkow,
    > da duzo wiecej.
    Chyba mam coś na półce, mógłbym zobaczyć, ale szukam
    tylko jednej prostej informacji: czy się da czy nie, bo jak
    nie to inne rozwiązanie.

    > Bo to wszytko nie jest _ąż_ takie proste;)
    > Q z rozładu QR bedzie miało n*n (czyli 1000 razy wiecej niz macierz A)
    > i będzie pałna. Zły wybór.
    > Mozna uzyć sprytniejszej implementacji.
    > [c,R]= qr(A,b)
    > gdzie A,R jak poprzednio, b to wyraz 'wynikow pomiaru' z zagadnienia
    > min(norm(Ax-b)) a C to Q'*b. Algorymt nie wylicza macierzy Q!
    > Tak jest np w MATLAbie (zastosowana skladnia) i na pewno znajdziesz
    > coś takiego w linkach podeslanych przez Wita.
    >
    > Ale.. nadal masz pełną (trojkątną) R rozmairu N*N.
    Czyli dla dużej ilości parametrów odpada, pewnie
    max 10tys.

    > Zaczynam mieć wrazenie, ze nie bardzo wiecei co i jak chcecie robic:-)
    Bo nie wiemy, a z tego co wiem nikt na świecie nie
    wie. Trzeba dobrego pomysłu a w ramach pomysłu mocy
    obliczeniowej do testów różnych wariantów.

    > W ogole nie tan kierunek. Zadnego nieliniowego badziewie,
    > przeciez po to ograniczyleś sie do algebry liniowej, zeby
    > mieć szybkie i scisłe metody.

    > Podalem przepis, wzorek jak to zrobic gdy poprawiasz na raz
    > masz jedną zmienną. Liczysz dwa iloczyny skalarne.
    > I sugestie, ze to nadal jest zagadnienie najm. kwadratow, ino
    > malutkie,
    >  wiec umiemy je zrobic poprawiajac na raz wiecej paramwetrow.
    > Ale to _chyba_ nie przyszpieszy (tak mi sie wydaje po przemysleniu).
    Przyspieszy ale za mało.

    > Calkiem w ciemno strzelacie?
    > Wiesz, ile jest funkcji nieliniowych;)
    I w dodatku nieciągłych :)

    > Maly test pokazał, ze precondicioner jest bardzo potrzebny.
    > CG dla A rozmairu 10000*100 sie poddaje.
    >
    > Z tych wszytkich polecalbym na razie to losowe (mozna wspomagac)
    > poprawianie kolejnych elementow wektora x. Najprostrze do napisania
    > i najlatwiejze do zaprzegnięcia do pracy z dyskiem.

    Muszę to przemyśleć i przeczytać linki do Wita, za dużo informacji
    na raz i mi się obwody przegrzały :)

    A jakby... wektor miał długość 10^6 i miał tylko 4 części
    po 250tys elementów i w każdej części tylko jedna jedynka i
    reszta zer? Jakby nie patrzeć też trzeba znaleźć milion
    parametrów, ale dane są cholernie rzadkie?

    Pozdrawiam i dzięki :)