  • 31. Data: 2019-05-31 13:55:50
    Temat: Re: ściemniacz SLB0587 a PIC12C508A, soft start do żarówek wolframowych
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 11:35, jacek pisze:

    > w lodówce zamienniki led ciepłe idealnie się sprawdzają i są wieczne :)))
    > Efekt przegrzania nie groźny...
    > Gorzej w piekarniku.

    Wieczne LED-y to były 40-50 lat temu jak nie były przeciążone i jeszcze
    nie były aż tak popularne zasilacze impulsowe.

    Obecnie oświetlenie LED jak wytrzyma okres gwarancji to jest wielki sukces.

  • 32. Data: 2019-05-31 14:50:27
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 13:55, Uzytkownik pisze:

    > Wieczne LED-y to były 40-50 lat temu jak nie były przeciążone i jeszcze
    > nie były aż tak popularne zasilacze impulsowe.
    >
    > Obecnie oświetlenie LED jak wytrzyma okres gwarancji to jest wielki sukces.

    W lodówce wytrzyma dłużej :)
    Dobre chłodzenie i krótki czas świecenia w ciągu roku.

    --
    pzdr, j.r.

  • 33. Data: 2019-05-31 16:48:19
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 31 maja 2019 11:44:01 UTC+2 użytkownik jacek napisał:
> [...]
    przy włączeniu? Nie pamiętam sytuacji, by świeciła i nagle zgasła.

> [...]
    > płynie prąd udarowy zwinęty drut wolframowy (żarnik) zachowuje się jak
    > cewka elektromagnesu i 100 razy na sekundę jest szarpana polem
    > magnetycznym dopóki się nie nagrzeje i prąd nie zmaleje.
    > Gdy włókno jest już zdegradowane, miejscami jest cieńsze i to szarpanie
    > prądem powoduje jego zerwanie. Wtedy masz błysk i huk wywołany łukiem.
    > Efekt przede wszystkim dotyczy żarówek na 230V małej mocy z cienkim i
    > długim żarnikiem.
    > Znacznie rzadszy w przypadku 12V gdzie klasyczny transformator łagodzi
    > prąd startowy a w przypadku zasilacza impulsowego efekt w ogóle nie

    Już miałem dopytywać, po czym przenosi się huk z łuku, skoro w bańce jest próżnia,
    ale doczytałem, że jednak niekoniecznie ;>
    Identyczny efekt jest w żarówkach halogenowych na 230V w oprawach A55+E27, wczoraj
    akurat jedna strzeliła (choć to akurat była kulka E14).

    Ale wracając do tematu - skoro ten początkowy prąd tak szarpie nadwątlonym włóknem,
    to o ile dłużej miałaby szanse popracować taka już nadwątlona żarówka przy
    soft-starcie? I jaki to byłby % czasu pracy do czasu tego zerwania z szarpania
    nadwątlonego włókna?

    I jak mają się do tego te niby magiczne cuda, które podobno robią żarówki halogenowe,
    w których teoretycznie takie nadwątlenie nie powinno powstawać?

  • 34. Data: 2019-05-31 21:18:56
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 31.05.2019 o 09:40, Dawid Rutkowski pisze:> Dlaczego w takim
    razie jak mi się żarówka przepala, to w 99%
    > przypadków jest to przy włączeniu? Nie pamiętam sytuacji, by świeciła
    > i nagle zgasła.

    A dodatkową ciekawostką jest to, że gdy ona się przepala, to wywala też
    bezpiecznik. Jaki mechanizm za tym wywalaniem stoi?

  • 35. Data: 2019-05-31 21:40:22
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu piątek, 31 maja 2019 21:18:59 UTC+2 użytkownik JaNus napisał:
> [...]
    > >

    > A dodatkową ciekawostką jest to, że gdy ona się przepala, to wywala też
    > bezpiecznik. Jaki mechanizm za tym wywalaniem stoi?

    Mi nie wywala, musisz mieć mały bezpiecznik.
    Choć, hmm, w poprzednim mieszkaniu wywalało...
    Ale nie, to nie żarówka przepalająca się, a zwarta oprawka - zwierała się jak się za
    mocno dokręciło żarówkę. Wciąż mam ten żyrandol, ale tą oprawkę chyba naprawiłem...
    Wywalało aż na klatce, a do tego włącznik światła zespawywał się na stałe.
    Wracając do bezpiecznika wywalanego żarówką - zapewne przyczyną jest tworzący się łuk
    elektryczny, jak to napisał jarek.

  • 36. Data: 2019-06-01 08:13:44
    Od: jacek <j...@w...pl>

> [...]
    > Wracając do bezpiecznika wywalanego żarówką - zapewne przyczyną jest tworzący się

    Zdarza się i przy sprawnej instalacji.
    Miałem przypadek że łuk z rozerwanego włókna przenosił się po
    doprowadzeniach aż do miejsca wtopienia w szkło i powodował stopienie
    końców mocowania w szkle robiąc konkretne zwarcie i eksplozję szkła w
    gwincie.
    To nie zależy od samej żarówki ale także od impedancji pętli zwarcia,
    położenia żarówki(gwint do dołu) i paru innych spraw.
    Kiedyś widziałem na sieci fotki żarówek po takich akcjach.

    --
    pzdr, j.r.

  • 37. Data: 2019-06-01 08:20:21
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 14:50, jacek pisze:

    > W lodówce wytrzyma dłużej :)
    > Dobre chłodzenie i krótki czas świecenia w ciągu roku.

    I duża wilgotność, bo za każdym razem jak tylko otworzy się drzwiczki to
    wpuszcza się ciepłe, bardzo wilgotne powietrze, a lampa zimna i
    momentalnie na niej pojawiają się kropelki. Jak tylko te kropelki
    dostaną się do elektroniki to już jest po elektronice.

    Zwykłe żarówki wytrzymują tyle, że nie pamiętam, kiedy taką wymieniałem
    w którejś z lodówek. Nie ma się w niej co popsuć od wykroplonej wody, a
    z resztą jak ona ma się wykroplić na tej żarówce, skoro szybko robi się
    ciepła i ciepłą pozostaje jeszcze przez dłuższą chwilę po zamknięciu
    lodówki.

  • 38. Data: 2019-06-01 14:08:00
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello JaNus,

    Friday, May 31, 2019, 9:18:56 PM, you wrote:

    > razie jak mi się żarówka przepala, to w 99%
    > A dodatkową ciekawostką jest to, że gdy ona się przepala, to wywala też
    > bezpiecznik. Jaki mechanizm za tym wywalaniem stoi?

    Łuk elektryczny.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 39. Data: 2019-06-01 14:17:35
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Chleba wodnego w lodowce uzyszkodnik nie przechowuj to tez mniej wilgoci w lodowce
    bedziesz mial. I nic nie kombinuj bo inteligencja nie jest twoja cecha dominujaca.

  • 40. Data: 2019-06-01 17:23:38
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Chleba wodnego w lodowce uzyszkodnik nie przechowuj to tez mniej wilgoci w lodowce
    bedziesz mial. I nic nie kombinuj bo inteligencja nie jest twoja cecha dominujaca.

    Teraz rozumiem dlaczego pieczesz w lodówce chleb bez wody.

    Co zaś się tyczy inteligencji to jest cecha, z którą nie było ci dane
    obcować, ani osobiście ani wśród twojej najbliższej rodziny. Stąd też
    nie potrafisz jej rozpoznawać.