  • 21. Data: 2019-05-31 00:39:05
    Temat: Re: ściemniacz SLB0587 a PIC12C508A, soft start do żarówek wolframowych
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Żarówka 70W z termistorem do żarzenia w lampowym telewizorze rozjaśnia
    > się około minuty, właśnie sprawdziłem :-)

    W kibelku mała żarówka - pewnie coś ok. 40W. Rozjaśnia się kilka sekund.
    Potrzebuje ok. minuty po wyłączeniu, aby wystygnąć.
    Ale nie wiem, jaki tam dawałem termistor. OIDP kupowało się "do
    Ametysta", "do Neptuna" czy "do Rubina", rzadziej podawało się parametry.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 22. Data: 2019-05-31 00:41:35
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-05-31 o 00:39, Adam pisze:

> [...]
    > Ale nie wiem, jaki tam dawałem termistor. OIDP kupowało się "do
    > Ametysta", "do Neptuna" czy "do Rubina", rzadziej podawało się parametry.

    Jeszcze jedno: w niektórych miejscach (czytaj: do różnej mocy żarówek)
    dawałem równolegle 2 szt - prawdopodobnie dla uzyskania krótszego czasu
    startu.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 23. Data: 2019-05-31 01:39:36
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    To ty uzyszkodnik lzesz jak stara cyganka. Kazdy kto ma ochote i duzo czasu moze
    sprawdzic jak na grupie budowanie chwaliles sie pieczeniem chleba skladajacego sie
    przede wszystkim z wody i niewielkiej ilosci maki. Do tego do upieczenia zuzywales ze
    cztery kilowatogodziny pradu na bochenek chleba. Akurat to jest mozliwe bo do
    upieczenia wody potrzeba duzo energii bo ma duze cieplo wlasciwe, najwieksze ze
    wszystkich znanych substancji. W tym temacie nie ja a inni wybili ci kaprawe slepia
    potwierdzajac to co napisalem o termistorach. Twoje ataki na mnie sa chubione przede
    wszystkim dlatego ze byle kto nie jest mnie w stanie obrazic, zniechecic albo
    wkurwic.

  • 24. Data: 2019-05-31 02:11:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Czas stygniecia termistora w przypadku zarowek uzywanych w domu nie ma wiekszego
    znaczenia. Zarowka w toalecie sluzy do oswietlania a nie do nadawania morsem.
    Rozgrzany termistor tym wolniej stygnie im roznica temperatur pomiedzy nim a
    otoczeniem bedzie mniejsza. Po wylaczeniu szybko spadnie ze stu do piecdziesieciu
    stopni. Przy wlaczeniu jesli bedzie mial piecdziesiat stopni tez bedzie chronil
    zarowke, ale troche gorzej. Zarowki wolframowe policzone sa na wlaczanie bez ukladu
    miekkiego startu. Trwalos zarowki uzalezniona jest od od szybkosci parowania
    wolframu. Uklad miekkiego startu nie zmniejsza szybkosci parowania wolframu. Zmniesza
    je obnizenie temperatury zarnika. Dlatego w czasach zarowek wolframowych amerykanie
    przyjezdzajacy do europy namietnie kupowali europejskie zarowki na 220V. U nich
    zasilane 120 woltami uchodzily za wieczne. Zeby przedluzyc trwalosc zarowki trzeba
    obnizyc jej napiecie pracy, w tym szalenstwie jest metoda a nie w ukladzie miekkiego
    startu. Nie dotyczy to zarowek halogenowych bo one sa troche przewoltowane zeby
    powstal efekt halogenowy.

  • 25. Data: 2019-05-31 09:40:52
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Dlaczego w takim razie jak mi się żarówka przepala, to w 99% przypadków jest to przy
    włączeniu? Nie pamiętam sytuacji, by świeciła i nagle zgasła.

  • 26. Data: 2019-05-31 10:17:04
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Jesli w czasie calego swojego zycia zarowka zostanie wlaczona 20 razy
    > bez zabezpieczenia zimnym termistorem to niewiele jej sie stanie.

    Żarówce nie stanie, ale już w przypadku lodówkowca to jest realny
    problem...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 27. Data: 2019-05-31 11:35:45
    Od: jacek <j...@w...pl>

    W dniu 2019-05-31 o 10:17, Queequeg pisze:

    > Żarówce nie stanie, ale już w przypadku lodówkowca to jest realny
    > problem...

    w lodówce zamienniki led ciepłe idealnie się sprawdzają i są wieczne :)))
    Efekt przegrzania nie groźny...
    Gorzej w piekarniku.

    --
    pzdr, j.r.

  • 28. Data: 2019-05-31 11:44:01
    Od: jacek <j...@w...pl>

    > Dlaczego w takim razie jak mi się żarówka przepala, to w 99% przypadków jest to
    przy włączeniu? Nie pamiętam sytuacji, by świeciła i nagle zgasła.

    Prawdopodobnie dochodzi tu dodatkowe zjawisko. Przy załączaniu gdy
    płynie prąd udarowy zwinęty drut wolframowy (żarnik) zachowuje się jak
    cewka elektromagnesu i 100 razy na sekundę jest szarpana polem
    magnetycznym dopóki się nie nagrzeje i prąd nie zmaleje.
    Gdy włókno jest już zdegradowane, miejscami jest cieńsze i to szarpanie
    prądem powoduje jego zerwanie. Wtedy masz błysk i huk wywołany łukiem.
    Efekt przede wszystkim dotyczy żarówek na 230V małej mocy z cienkim i
    długim żarnikiem.
    Znacznie rzadszy w przypadku 12V gdzie klasyczny transformator łagodzi
    prąd startowy a w przypadku zasilacza impulsowego efekt w ogóle nie
    występuje ze względu na miękki start.

    --
    pzdr, j.r.

  • 29. Data: 2019-05-31 11:54:49
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    jacek <j...@w...pl> wrote:

    > w lodówce zamienniki led ciepłe idealnie się sprawdzają i są wieczne :)))
    > Efekt przegrzania nie groźny...
    > Gorzej w piekarniku.

    Ok, źle się wyraziłem :) Mówiąc "lodówkowiec" miałem na myśli kompresor
    zrobiony z agregatu od lodówki, w którym rozruch pilnowany jest przez PTC.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 30. Data: 2019-05-31 13:51:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

> [...]
    wszystkich znanych substancji. W tym temacie nie ja a inni wybili ci kaprawe slepia
    potwierdzajac to co napisalem o termistorach.

    Uważaj, żeby ci hemoroida nie pękła, bo się wykrwawisz. Kto wtedy na
    grupach będzie bajki pisał?

    Co do kłamstw to większego od ciebie kłamcy i naciągacza to jeszcze nie
    było na grupach. Kłamiesz i łżesz gorzej od starej cyganki. Ba....,
    żebyś to tylko kłamał, ale ty sam wymyślasz kłamstwa i innym je
    przypisujesz.

    > Twoje ataki na mnie sa chubione przede wszystkim dlatego ze byle kto nie jest mnie
    w stanie obrazic, zniechecic albo wkurwic.

    Ale to wiedzą już wszyscy, bo z tobą to jak z tą świnią, której można
    pluć prosto w twarz, a ona się tylko obliże i będzie myślała, że deszcz
    pada :)

    Możesz sobie dalej tupać i się złościć, ale już wszyscy wiedzą jaki jesteś.