  • 1. Data: 2010-01-28 20:04:24
    Temat: Re: słabebiałepodświetlenie
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > Dużo więcej. Przy 100Hz widać migotanie. Częstotliwość PWM dobrałbym raczej
    > w okolicach 500-1000Hz.
    >
    > Waldek
    W kinie też widzisz migotanie bo tam 27 obrazów na minutę leci? Może Ty karaluch
    jesteś, bo one podobno widzą 100 Hz jako oddzielne obrazy?

  • 2. Data: 2010-01-28 20:16:31
    Od: Adam Dybkowski <a...@4...pl>

    W dniu 2010-01-28 21:04, kogutek pisze:

    > W kinie też widzisz migotanie bo tam 27 obrazów na minutę leci? Może Ty karaluch
    > jesteś, bo one podobno widzą 100 Hz jako oddzielne obrazy?

    Ale tam między obrazami jest mała przerwa, a to tylko zawartość zmienia
    się 24 razy na sekundę. Natomiast w przypadku PWMu Waldek ma rację -
    1kHz będzie dużo lepszą częstotliwością (bo między krótkimi pikami
    będzie duuża czarna nieświecąca dziura, co przy 100Hz jeszcze może
    przeszkadzać).

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 3. Data: 2010-01-28 20:50:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl>

    In news:hjsrau$61k$2@news.onet.pl,
    Adam Dybkowski <a...@4...pl> nabazgrał:

    24 obrazy na sekundę :-)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Movie_projector
    " Modern shutters are designed with a flicker-rate of two times (48 Hz) or
    even sometimes three times (72 Hz) the frame rate of the film, so as to
    reduce the perception of screen flickering."

    > Ale tam między obrazami jest mała przerwa, a to tylko zawartość
    > zmienia się 24 razy na sekundę.
    Jeden i ten sam obraz jest wyświetlany co najmniej 2 razy, czyli jak w
    powyższym cytacie przynajmniej 48Hz

    Włodek

  • 4. Data: 2010-01-28 20:58:14
    Od: "entroper" <e...@C...spamerom.p0czta.on3t.pll>

    Użytkownik "kogutek" <k...@v...pl> napisał w wiadomości

    > W kinie też widzisz migotanie bo tam 27 obrazów na minutę leci? Może Ty
    karaluch
    > jesteś, bo one podobno widzą 100 Hz jako oddzielne obrazy?

    tylne światła LED w samochodach wykorzystują PWM z f kilkaset Hz (ok.
    250Hz) i małym współczynniku wypełnienia (kilka-kilkanaście %). Może
    migotania bezpośrednio nie widać ale efekt stroboskopowy - jak cholera.
    Efekt w każdym razie jest paskudny. Jeśli to ma być słabe podświetlenie
    widoczne w nocy - zacząłbym próby od kiloherca w górę.

    e.

  • 5. Data: 2010-01-28 21:17:53
    Od: " Wmak" <w...@g...pl>

    Włodzimierz Wojtiuk <w...@w...pl> napisał(a):

    > Jeden i ten sam obraz jest wyświetlany co najmniej 2 razy, czyli jak w
    > powyższym cytacie przynajmniej 48Hz

    Może przespałem rozwój kinematografii -
    w którym kinie tak wyświetlają filmy Z TAŚMY optycznej?
    W klasycznym projektorze taśma skacze 24 klatki na sekundę, krzyż zasłania
    światło w czasie przeskoku, odsłania, gdy klatka stoi i już.
    Po co byłoby przesłaniać stojącą klatkę i dwukrotnie pokazywac ten sam obraz?

  • 6. Data: 2010-01-28 23:01:08
    Od: "Tmek" <g...@o...pl>

    Wmak wrote:

    > Może przespałem rozwój kinematografii -

    Przespales.
    Idz uzupelnic braki.

    pzdr
    Tmek

  • 7. Data: 2010-01-28 23:26:32
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Tmek napisał:

    > Przespales.
    > Idz uzupelnic braki.

    Warto uzupełniać? Teraz to już chyba wszystko będzie cyfrowo.
    Mnie zastanawia co innego. Podwójna prędkość migawki, to mniej
    światła, sumarycznie krótszy średni czas wyświetlania obrazu,
    ale dla oka lepiej -- fizjologia taka. Czy nikt nie pokusił
    się o zbudowanie projektora całkowicie pozbawionego migotania?
    To jest realizowalne -- potrzebna jest taśma ze zdublowanymi
    klatkami i dwa układy optyczne pracujące na zmianę lub nawet
    "na zakładkę". Dystrybucja filmu dwa razy droższa, ale efekt
    (przynajmniej teoretycznie) dużo lepszy. Ludzie zawsze są
    skłonni zapłacić każde pieniądze za różne bajery.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2010-01-28 23:57:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@l...pol.pl>

    Użytkownik kogutek napisał:

    > W kinie też widzisz migotanie bo tam 27 obrazów na minutę leci? Może Ty karaluch
    > jesteś, bo one podobno widzą 100 Hz jako oddzielne obrazy?

    Przy statycznej obserwacji migotania nie widać - ale wystarczy okiem
    ruszyć czy głowę przekręcić żeby przy 100Hz zobaczyć diodę jako rządek
    osobno świecących punkcików - i chyba o tym efekcie Waldek pisał.

    A w kinie lecą 24 obrazy na sekundę - jakby leciało 27 na minutę to po
    tyłku między obrazami byś się zdążył podrapać.

    --
    Darek

  • 9. Data: 2010-01-29 06:23:55
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Jan 29, 12:26 am, Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> wrote:

    > Czy nikt nie pokusi
    > si o zbudowanie projektora ca kowicie pozbawionego migotania?
    > To jest realizowalne -- potrzebna jest ta ma ze zdublowanymi
    > klatkami i dwa uk ady optyczne pracuj ce na zmian lub nawet
    > "na zak adk ".

    Dokładniej: potrzeba by 2 taśm.
    Ale to nie jest takie trywialne, bo nawet minimalny offset projekcji z
    obu układów optycznych daje drżenie obrazu, któ?e wkur...ia dużo
    bardziej, niż migotanie, a poza tym, koszt eksploatacji projektora
    leci dwa razy w górę na samych materiałach, a do tego obsługa robi się
    nietrywialna...

    Marek

  • 10. Data: 2010-01-29 07:38:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marek Lewandowski napisał:

    > Dokładniej: potrzeba by 2 taśm.

    No właśnie niekoniecznie. To jest ten sam problem co z filmem
    dźwiękowym, i może być również w ten sam sposób rozwiązany.
    Dwa ciągi klatek można rozmieścić z przesunięciem czasowym.
    Nawet nie musi to być szersza taśma -- jeśli wychwyt będzie
    przesuwał po dwie klatki, to ciągi mogą się przeplatać.

    > Ale to nie jest takie trywialne, bo nawet minimalny offset projekcji
    > z obu układów optycznych daje drżenie obrazu, któ?e wkur...ia dużo
    > bardziej, niż migotanie,

    Drżenie obrazu to problem stary jak kino. Niedoskonałości przesuwu
    pojawiają się nie tylko przy zużytej taśmie. To bardziej dokuczliwe
    od stałego offsetu, który łatwo da się wyzerować.

    > a poza tym, koszt eksploatacji projektora leci dwa razy w górę na
    > samych materiałach, a do tego obsługa robi się nietrywialna...

    O kosztach wspomniałem. Branża filmowa, to nie jest ta najbiedniejsza.
    Ale ja dalej nie wiem, czy efekt byłby na tyle zauważalny, że warto
    to realizować (i nie wiem, czy ktoś próbował; może jednak tak).

    --
    Jarek