  • Data: 2018-07-09 22:48:55
    Temat: Re: so i learned lisp ;c
    Od: g...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu poniedziałek, 9 lipca 2018 21:22:43 UTC+2 użytkownik fir napisał:

    > no nie wiem, mi sie wlasnie wydaje ze sensem mojego prywatnego 'odkrycia '
    > co so lispa jest to ze sa to teksty niepomiernie przesadzone (nie do konca jednak
    jestem gotow na dyskusje bo pewnie by byc musialbym jeszcze z godzine czy dwie
    poswiecic na jego przegladania a nie mam na to fazy na razie)

    Może z Twojego punktu widzenia są przesadzone, ale w kontekście
    historycznym nie są przesadzone.

    > prawda jest raczej taka ze jak piszesz kod to musisz zakodowac nazwy i tzw 'logike'

    > jak dajesz dobre nazwy to dasz dobra ekspresje (czy to w lispie czy to w c) ale
    logike tak czy owak i tak musisz zakodowac

    > lisp daje ci pewne przewagi jezykow skryptowych za to c daje ci takie przewagi ze
    masz mega wydajny kod - i tyle

    Tutaj byłbym ostrożny w wydawaniu osądów.
    Pisząc w Common Lispie, możesz mieć dużą kontrolę nad tym,
    jak będzie wyglądał ostateczny asembler Twojej funkcji
    po skompilowaniu.

    Ogólnie jeżeli chcieć porównywać Common Lispa, to raczej np.
    z całym środowiskiem uniksowym. W Lispie możesz kompilować
    pojedyncze funkcje, w uniksie musisz kompilować pliki np. za pomocą
    gcc (a w rezultacie też de facto otrzymujesz pojedyncze funkcje).

    W uniksie masz, powiedzmy, dwa języki - kompilowane C i interpretowanego
    shella. W Common Lispie to jest jeden i ten sam język, który możesz
    zarówno kompilować jak i uruchamiać przez interpreter.

    Może fundamentalna różnica jest taka, że w Common Lispie masz garbage
    collector, a w C możesz "sam zarządzać pamięcią" (co oczywiście jest
    bzdurą, bo z reguły nie masz wpływu na alokator systemowy, którego
    wydajność będzie różna w zależności od stopnia fragmentacji pamięci).

    W praktyce jest tak, że w C rzeczywiście łatwiej się steruje działaniem
    komputera i możesz mieć wpływ na więcej "detali implementacyjnych",
    ale jeżeli idzie o wydajność, to pomijając małe programy w praktyce
    może wychodzić tak, że zarówno wydajność developmentu jak
    i wydajność ostatecznego kodu w C jest gorsza, bo Common Lisp robi
    już dużo rzeczy za Ciebie.
    Tak w każdym razie twierdzi gość, który w Lispie programuje
    komputery kwantowe:
    https://www.youtube.com/watch?v=f9vRcSAneiw

    > dlatego moim zdaniem takie teksty jak wyzej to kolportowanie falszywego raczej mitu
    (co samo w sobie raczej nie jest chwalebne)

    Nie wiem o jakim fałszywym micie mówisz.
    Z historią ciężko jest dyskutować. Lisp został wymyślony
    w czasach, kiedy programowało się komputery mainframe
    na kartach perforowanych, a struktura danych zwana listą
    jednokierunkową była odkryciem.