  • Data: 2017-11-20 15:09:32
    Temat: Re: softstart dla zasilaczy impulsowych ?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > Pomys? mo?e i dobry, ale nie w tym przypadku.
    > Opisa?em to w postaci uproszczonej. Zabawa polega na tym, ?e tak
    > naprawd? uk?ad ju? jest rozbudowany, poniewa? do za??czenia jest du?o
    > takich listew po 10 zasilaczy.
    >
    > I te listwy s? za??czane w?a?nie sekwencyjnie wg. twojej koncepcji - ale
    > za??czanie ka?dego gniazdka w tej listwie osobno ju? odpada, bo by tego
    > by?o za du?o. Dlatego musz? one by? pogrupowane po 10.

    W takiej sytuacji nie wiem czego sie boisz. W zasilaczach masz
    kondensatory ktore trzeba naladowac. Jak rozumiem chcesz/musisz
    to zrobic w ciagu jednego okresu (czy polokresu). Wlaczony triak
    spokojnie moze przewodzic duzy prad, ograniczeniem jest cieplo.
    Przy pradzie rzedu 50A datasheet daje maksymaly spadek napiecia
    na triaku rzedu 2.2V. Przy ladowaniu srednie napiecie jest
    rzedu 150V, czyli mniej niz 2% energii wydzieli sie na triaku.
    Przy w miare krotkich impulsach energia jest ograniczona pojemnoscia
    cieplna i datasheet twierdzi ze ta pojemnosc jest wystarczajaco
    duza. Dla impulsu 5ms (czas od zera do szczytu) datasheet
    podaje krotkookresowy opor cieply ponizej 0.2 K/W. 50A*2.2V
    daje 110W mocy chwilowej, czyli podgrzanie rzedu 22K. Wychodzi
    ze masz duzy margines. Nie widze powodu do niewiary -- podobny
    problem pojawia sie przy wlaczaniu zarowek i gdyby datasheet klamal
    to rozne sciemniacze by masowo padaly.

    Jesli da sie element ktory np. ograniczy prad do polowy to
    na tym elemencie odlozy sie polowa napiecia, czyli ten element
    musi wtedy przejac 25 razy wieksza energie niz triak.
    Stosujac mosfeta ktorego podal Piotr jestes wtedy na granicy
    czy troche poza granica SOA. Watpie w istnienie mosfetow
    ktore by ograniczyly istotnie prad i daly wiekszy margines
    niz triak.

    Wlaczanie nie w zerze jest marnym pomyslem, wtedy impuls pradu
    jest gorszy, krotszy ale ma duzo wieksza amplitude. Cewka
    troche by ograniczyla prad ale nie wiem czy warto sie
    pchac w problemy z przepieciami po to by nieco powiekszyc
    juz obecnie spory margines bezpieczenstwa dla pradu.

    Prad trzeba by ograniczyc gdybys mial szybki bezpiecznik
    przed twoim urzadzeniem, ale jak rozumiem to nie jest
    problemem.

    --
    Waldek Hebisch