  • 1. Data: 2012-06-13 09:38:02
    Temat: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
    Od: s...@g...com

    Witam.
    Prosze o nakierowanie w odpowiednią stronę. Chciałbym zbudować dosyć prosty sterownik
    heliostatu.
    Heliostat będzie tylko podnoszony i opuszczany. Nie bedzie sie poruszał prawo-lewo. W
    rezultacie potrzebuje tylko sterować jednym silnikiem a wejsciem do sterownika będzie
    sygnał z 3-4 elementów fotoczułych.

    Wymysliłem następującą metodę sterowania:
    -jeden element fotoczuły bedzie skierowany w zenit ale osłoniety od bezposredniego
    nasłonecznienia. Bedzie po prostu wykrywał że juz jest jasno i uruchamiał cały układ.
    -trzy pozostałe elementy będą ustawione tak aby w pozycji "na słońce" naświetlony był
    element nr.2, Jesli heliostat jest skierowany zbyt nisko to naswietlony będzie nr.1,
    a gdy zbyt wysoko to nr.3.
    -W rezultacie do napędu całości potrzebny będzie jeden silnik obracający sie raz w
    jedną a raz w drugą stronę.
    -Silnik włączany byłby przekaźnikiem, na nim lub na dodatkowym przekaźniku była by
    realizowana zmiana polaryzacji.

    I teraz wyjasnienie dlaczego tranzystory:
    Wiem ze mozna to trywialnie zrobic na mikrokontrolerze. Jednak jesli zbuduje to na
    takowym to ewentualny osobnik chcący zbudowac taki heliostat samodzielnie może
    zderzyć sie z problemem jak zaprogramować taki uC albo gdzie taki kupić (bo może juz
    przestana produkowac wybrany przezemnie uC w sensownej obudowie lub wogóle). Na dziś
    jestem w stanie takie coś zbudować na bazie jakiegos attiny, dodać zegar i napisac
    full wypas sterownik. Jak nie uda mi sie z sterownikiem tranzystorowym to tak zrobie.
    Ale chciałbym jednak oprzec rozwiązanie na tranzystorach.
    Chciałbym aby ten sterownik nie tylko był prosty w budowie i uruchomieniu ale i w
    serwisie. czyli jak przestanie działać to albo wystarczy powymieniać fotoelementy
    albo tranzystory, tak bez pomyślunku, przez "byle operatora lutownicy"...

    Buduje sobie solara dosyc specyficznego i tego jednego sterownika mi brakuje.
    Mam zamiar plany wystawić do użytku publicznego i dlatego zalezy mi aby sterownik był
    mozliwy do budowy nawet w kuźni.

    Nakierujecie mnie jak takie coś zmontować?
    Da się prosto zbudować taki układ na samych tranzystorach?
    Szperałem troche w google pod hasłami heliostat, regulator p ale nie znalazlem nic
    zjadliwego dla mnie. Pewnie złe słowa kluczowe wybrałem i dlatego poszło kiepsko.

  • 2. Data: 2012-06-13 10:53:38
    Temat: Re: sterowanie heliostatem. Na tranzystorach.
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.06.2012 09:38, schrieb s...@g...com:
> [...]
    zjadliwego dla mnie. Pewnie złe słowa kluczowe wybrałem i dlatego poszło kiepsko.

    Gdzieś mam NRDowską książkę ze schematem modelu czołgu (no bo czego
    innego ;-) jadącego do światła. Układ był prosty (sam go robiłem w wieku
    lat 10). Chyba 4 tranzystory, dwa fotorezystory i trochę "pokarmu dla
    kur" (R i C). W "nowoczesnych zabawkach" chyba też to było. Późne lata
    60te, początek 70tych. Jak znajdę, to zeskanuję.

    Waldek

  • 3. Data: 2012-06-13 11:11:50
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.06.2012 10:53, schrieb Waldemar Krzok:

> [...]
    > kur" (R i C). W "nowoczesnych zabawkach" chyba też to było. Późne lata
    > 60te, początek 70tych. Jak znajdę, to zeskanuję.

    Jeszcze dodatkowo: autor nazywa się Hagen Jakubaschk. O ile mnie
    skleroza nie myli, układ składał się z mostka R, gdzie w dwóch
    sąsiadujących gałęziach były fotorezystory, a pozostałe to potencjometr.
    Wyjście potencjometru było dane na komparator okienkowy, który w tym
    przypadku wykorzystywał napięcie przewodzenia półprzewodników
    (germanowe, czyli jakieś +-0.3V) do zrobienia "okienka".

    Waldek

  • 4. Data: 2012-06-13 11:15:17
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.06.2012 11:11, schrieb Waldemar Krzok:
> [...]

    Znalazłem coś takiego:

    http://www.beam-wiki.org/wiki/555/556_based_photopop
    per

    tu masz słowa kluczowe: photopopper, phototrope roboter, beam roboter

    Waldek

  • 5. Data: 2012-06-13 12:55:50
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 czerwca 2012 10:53:38 UTC+2 użytkownik Waldemar Krzok napisał:
> [...]
    > kur" (R i C). W "nowoczesnych zabawkach" chyba też to było. Późne lata
    > 60te, początek 70tych. Jak znajdę, to zeskanuję.

    Bingo.
    Tez pamietam jakies takie zabawki i tam rzeczywiscie jest cos co może mi sie nadać.
    Dziekuję za linke.

  • 6. Data: 2012-06-13 13:01:59
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 13 czerwca 2012 11:15:17 UTC+2 użytkownik Waldemar Krzok napisał:

    > Znalazłem coś takiego:
    >
    > http://www.beam-wiki.org/wiki/555/556_based_photopop
    per

    > tu masz słowa kluczowe: photopopper, phototrope roboter, beam roboter

    Bardzo dziekuję. Co prawda nie jest na gołych tranzystorach ale 555 powinien jeszcze
    długo byc dostępny :)

  • 7. Data: 2012-06-13 13:06:03
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.06.2012 13:01, schrieb s...@g...com:

    per

    > Bardzo dziekuję. Co prawda nie jest na gołych tranzystorach ale 555 powinien
    jeszcze długo byc dostępny :)

    http://www.beam-wiki.org/wiki/Herbie_line_follower

    Pooglądaj sobie całe beam-wiki, tam jest tego trochę. Ten z jednym
    wzmacniaczem mocy jest fajny. Musisz tylko dać jeden silnik do masy,
    zamiast między wy a + i -.

    Waldek

  • 8. Data: 2012-06-13 16:41:24
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 06/13/2012 03:38 AM, s...@g...com wrote:
> [...]
    zjadliwego dla mnie. Pewnie złe słowa kluczowe wybrałem i dlatego poszło kiepsko.

    Do wyboru, do koloru: http://www.redrok.com/electron.htm#tracker
    Mi się najbardziej podoba układzik na tyrystorach. Prościej się chyba
    nie da.

    pzdr.
    j.