  • 11. Data: 2012-01-22 20:42:41
    Temat: Re: świetlny pomysł
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-22 20:44, f...@N...gazeta.pl pisze:

    > co to za odzywki (nieladnie)

    Bo głupoty piszesz.

    Logarytm nie odwzorowuje jakiegokolwiek odcinka
    na zbiór [0, nieskończoność].

    Odwzorowuje (0,1] na (-nieskończoność,0)
    ale nie w taki sposób, jaki jest Ci potrzebny.

    > generalnie chodzi o to ze o ile na monitorze mozna miec
    > 256 stopni jasnosci koloru to w realu znacznie szersze
    > spektrum (z grubsza mowiac do nieskonczonosci, bo

    Przecież tego się używa nawet w aparatach:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Half_precision_floating
    -point_format

    Nie mówiąc o HDR, gdzie jest to oczywiste:
    "The values stored for HDR images are often gamma
    compressed (power law) or logarithmically encoded,
    or floating-point linear values, since fixed-point
    linear encodings are increasingly inefficient over
    higher dynamic ranges."
    http://en.wikipedia.org/wiki/High_dynamic_range_imag
    ing#Comparison_with_traditional_digital_images

    Liczba zmiennoprzecinkowa pokrywa porównywalnie
    dobrze ten sam obszar jak liczba logarytmiczna,
    a jest łatwiejsza w implementacji.

    pzdr
    bartekltg

  • 12. Data: 2012-01-22 21:17:43
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    bartekltg <b...@g...com> napisał(a):

    > Bo głupoty piszesz.
    >
    > Logarytm nie odwzorowuje jakiegokolwiek odcinka
    > na zbiór [0, nieskończoność].
    >
    > Odwzorowuje (0,1] na (-nieskończoność,0)
    > ale nie w taki sposĂłb, jaki jest Ci potrzebny.

    uz okreslania zakres 'logarytmiczny' w sposob przyblizony,
    tak jak mowilem chodzi mi o to ze wartosc x zmienia sie w
    granicach 0 do jakiejs nieokreslonej granicy gdzie te
    duze wartosci sa niezbyt istotne bo sie 'rozrzedzają'
    - i ze chodzsi mi o odwzorowanie tego w zakres 0-255

    konkretny wzorek nie musi byc z logarytmem, powinien
    byc chyba dobrany pod monitor i dobra jakos efektow

    gdyby uznac jak pisalem ze 1000 byloby wartoscią bieli
    dla standardowej wartosci luminancji - to idealny monitor
    powinien chyba wyswietlac liniowo nawet wartosci 1tys i 10
    tys, ale poniewaz taki monitor trudno by bylo zbudowac
    to trzebaby dobrac tak by to 0 - 1000 pokrywalo np dolne
    50% skali monitora a wszystkie wieksze >1000 mapowane byly
    logarytmiczne na gorne 50% - jakos tak to widze

    (przy tym zakladam ze nie ma dolnej granicy na zwykłą
    czerń (np 100 - gdzie na nizszych wartosciach mozna by miec
    czern specjalną - czarniejsza niz zwykla ;-)

    niestety zdaje sie ze nie ogarne dokladniej tego tematu
    teraz bo to troche bardziej ezoteryczne tematy niz zwykle
    programowanie (optyka lub cos), przy tym jest to chyba jak mowilem
    niekompatybilne z obecnymi 'systemami' ktore jada na duzych
    wartosciach kolorow pikseli - tak ze jakbym chcial miec
    duzy zakres i podkrecil pokretla to wszystko by walilo po
    oczach z tego powodu (o ile w ten sposob wogole mozna uzyskac
    taka wieksza rozpietosc tonalna, bo nie wiem)

> [...]
    > onal_digital_images
    >
    > Liczba zmiennoprzecinkowa pokrywa porĂłwnywalnie
    > dobrze ten sam obszar jak liczba logarytmiczna,

    co do inta 'logarytmicznego' to niewazne, tak tylko
    wspomnialem - te rzeczy w kompach powinno sie zdaje sie
    byc moze robic wogole inaczej (na nizszym opziomie poszczegolnych
    dzialan etc)

  • 13. Data: 2012-01-22 22:54:49
    Od: Przemek O <p...@o...eu>

    W dniu 2012-01-22 20:44, f...@N...gazeta.pl pisze:

    > generalnie chodzi o to ze o ile na monitorze mozna miec
    > 256 stopni jasnosci koloru to w realu znacznie szersze

    ??? a monitory 30bitowe? HiColor, karty FireGL (40 i 64bit kolor)?
    WinHEC który miał być w Win7?

    > spektrum (z grubsza mowiac do nieskonczonosci, bo
    > niekoniecznie wazna czy 1:10 000 czy 1:200 tys, nawet
    > przy sloncu mozna zapalic 10 razy mocniejsze slonce )

    Pewnie że można, problem jest jednak taki, że ludzkie oko ma ograniczone
    spektrum postrzegania oraz pewną bezwładność. Stąd odwzorowanie koloru i
    jasności jest przeniesieniem spektrum widzialnym dla ludzkiego oka na
    pewną rozdzielczość bitową. I tak szczerze powiedziawszy, różnica między
    standardowym monitorem (24bit) a 30bitowym dla standardowego użytkownika
    jest żadna (oczywiście piszę o monitorach spełniających pewne standardy
    i skalibrowanych).

    > i z tego mw wynika mz ze jasnosc ma ten charakter 0 do
    > nieskonczonosc) wiec podskornie warto operowac na tego

    Tylko że obraz ma odwzorowywać barwy a nie robić za te słońce :/

    pozdrawiam,
    Przemek O.

  • 14. Data: 2012-01-23 07:12:31
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Przemek O <p...@o...eu> napisał(a):

> [...]
    > i skalibrowanych).

    > Tylko że obraz ma odwzorowywać barwy a nie robić za te słońce :/

    chodzi o wiekszy zakres dynamiczny a nie o to ze 256 jest
    jak na obecny zakres za malo, fotka na papierze ma maly,
    obraz na monitorze wiekszy ale tez maly, niestety dokladniej
    nie wiem od jakich technicznych wlasnosci pikseli i monitora
    to zalezy, jak mowie wydaje sie ze jesli pozostawiac czarny
    bardzo czarnym i jednoczesnie podkrecac jasnym wartosciom
    piksela jasnosc jak najbardziej sie da to ten zakres bylby
    wiekszy - byc moze wchodza bledy zwiazane z tym ze jasne
    rozlewalyby sie na sasiednie ciemniejsze (i dawaly cos
    w rodzaju glowa?) - zaluje ze nie mam wiedzy/monitor sam nie
    wyswietla dokladnych informacji o zakresie dynamicznym
    dla konkretnych ustawien

  • 15. Data: 2012-01-23 18:52:15
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 2012-01-23 08:12, f...@N...gazeta.pl pisze:
> [...]
    > obraz na monitorze wiekszy ale tez maly, niestety dokladniej
    > nie wiem od jakich technicznych wlasnosci pikseli i monitora

    Ale nie jest tak, że skala logarytmiczna byłaby lepsza. Wcale różnica
    między 5 a 10 nie jest taka jak miedzy 127 czy 128 a 255. Wprost
    przeciwnie - między zero a 5 trudno spostrzec różnicę a między 255 a 250
    można.

  • 16. Data: 2012-01-23 19:09:06
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-01-23 19:52, Borneq pisze:

> [...]
    > między 5 a 10 nie jest taka jak miedzy 127 czy 128 a 255. Wprost
    > przeciwnie - między zero a 5 trudno spostrzec różnicę a między 255 a 250

    Pozbyłeś się innych źródeł światła?
    Nie tylko lampki na stole, ale i okolicznych białych pikseli?

    Monitory same z siebie nie używają jakiejś komprezji dynamiki,
    np poprzez wspominaną gammę?

    pzdr
    bartekltg

  • 17. Data: 2012-01-23 20:04:50
    Od: " " <f...@N...gazeta.pl>

    Borneq <b...@a...hidden.pl> napisał(a):

> [...]
    > między 5 a 10 nie jest taka jak miedzy 127 czy 128 a 255. Wprost
    > przeciwnie - między zero a 5 trudno spostrzec różnicę a między 255 a 250

    slowa logarytmiczny uzylem w sensie nieco przyblizonym

    chodzi mi o cos takiego

    1.
    podkrecic pokretlami monitot tak by zakres
    dynamiczny nyl jak najwiekszy (przy czym pytanie jakie
    to powinny byc ustawienia ????? i dlaczego,

    ja w monitorze mam pokretla do brightnessu contrastu
    i temperatury - wysoki brightness psuje czern (??)
    wysoki kontrast podnosci zakres dynamiczny czy nie ??
    jak sie ma do zakresu temperatura??

    - slowem jak podkrecic tymi ustawieniami ?

    2.
    obrazy rgb dodawac liniowo np dwa piksele

    r 200 g 100 b 150 + r 200 g 200 b 100 dodac do
    r 400 g 300 b 250 (i podobnie nawet dla wiekszej ilosci
    pikseli) po czym tylko zmapowac jakas funkcja na 0-255

    tak dobrac wartosci 'sredniego poziomu' kolorow bitmap
    (np niemal zawsze na niecale 200 ) by zostalo cos tam z
    tej wyzszej rezerwy na mocniejsze swiatla (?)

    - to wynika z tego co czytalem o hdr ale niestety nie znam
    szczegulow i m in nie wiem jak z tymi pokretlami brightnes/
    contrast temperature, ale powiedzialbym
    1. wysoki zakres dynamiczny jest dobry
    2. silne swiatlo maksymalne jest dobre ale chyba nie powinno byc
    uzywane 'na pulpicie' tylko do specjalnych efektow :/

    tak przynajmniej to widze - ale niestety nie bardzo znam sie
    na tych tematach