  • Data: 2010-08-13 10:40:03
    Temat: Re: tama w Niedowie
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 13 Aug, 10:23, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Brzmi jeszcze gorzej - wiedziec o zagrozeniu i je swiadomie
    > zlekcewazyc.
    > Prokurator sie ucieszy :-)
    >
    > Szczegolnie ze zapobiezenie w tym przypadku nie wydawalo sie takie
    > trudne czy kosztowne.

    Nie mam wielkiego pojęcia jak w Związku Radzieckim takie projekty
    prowadzono, ale jestem przekonany że kto inny był od przewidywania a
    kto inny od zapobiegania. Od identyfikacji zagrożeń są ludzie
    kierujący projektem, często nawet nie inżynierowie. Od planowania i
    realizacji działań zapobiegawczych są ludzie na niższym szczeblu. Ale
    oni planują działania tylko w tych zagrożeniach które zostały uznane
    za istotne przez tych pierwszych. A potem jest życie, czyli
    eksploatacja. Ludzie od eksploatacji rzadko mają świadomość co zostało
    przesadzone a co zignorowane. Postępują według instrukcji napisanej
    przez kogoś kto często nawet na uruchomieniu nie bywa. W całym tym
    bałaganie trudno ustrzec się sytuacji w której wszyscy chcieli dobrze
    a i tak wszystko szlag trafił.

    W konkretnym przypadku Sajano-szuszeńskiej, wiadomo było że każde
    rozkręcenie i odstawienie turbogeneratora powoduje przejście punktu
    pracy przez niezalecany obszar charakterystyki, w którym wzbudzają się
    silne drgania. Na etapie projektowania obiektu założenia obciążenia
    elektrowni były takie że ten niuans można było zignorować, po prostu
    miały wszystkie turbiny pracować pełną mocą bez przerwy. Obecnie ktoś
    kto o tym nie wiedział, zdecydował że elektrownia będzie zasilać
    obiekty które pobierają moc od czasu do czasu, a nadwyżki mocy będą
    przesyłane na dalsze odległości, do zasilania obszarów przełączanych
    na różne źródła zasilania w zależności od chwilowych potrzeb i podaży.
    W efekcie turbiny były ciągle włączne i wyłączane co chwila. Nikt nie
    wpadł na pomysł przeliczenia okresu eksploatacji (fatigue life, jak to
    po polsku?) szpilek, kiedy nagle dostały ileś tam razy więcej cykli
    obciążenia w jednostce czasu. No i się rozpękły...
    Konrad