  • Data: 2016-07-24 18:53:57
    Temat: Re: więcej światła ! duuuużo więcej światła potrzeba !
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia Sat, 23 Jul 2016 23:48:29 +0200, JaNus napisał(a):
    > Nawet najsilniejsze, które mam, 12W - mają temperaturę (mierzoną ręką, a
    > nie jakimś pirometrem) pokojową, no może niezauważalnie wyższą.
    > Co Wam kochani te LED-y tak się grzeją? (bo nie Ty pierwszy o tym mówisz).

    Wentylator, 1.2W czy wylaczone mierzysz ?

    Bo ja troche macalem i wszystkie gorace.

    Macac nalezy ten kielich/radiator w podstawie.

    > Ja tam nie ekspert, ale pomimo Twojej uwagi, jakoś nadal mi się wydaje,
    > że "da się".

    Powiedzmy tak: wez jakies cialo czarne rozgrzane do jasnosci.
    Ono ma jakas gestosc mocy promieniowanej, w W/m^2.
    Jesli skupisz to osiagajaqc wieksza gestosc, to mozesz tym podgrzac
    inne cialo do wyzszej temperatury niz zrodlowe cialo.

    A termodynamika to wyklucza, przynajmniej na razie. Do wyzszej
    temperatury nie mozna.

    >Ale to w dużym stopniu zależy od tego, jaki jest "kąt
    > rozziewu" wiązki fotonów wychodzących ze światłowodowego włókna.

    Tu chcielismy w ten swiatlowod trafic.
    Kat promieniowania ciala czarnego jest szeroki, kat promieniowana LED
    tez, wiec nadal skupic nie mozna.

    Wnioski dalsze/uboczne: skupic swiatla z pochmurnego nieba na
    fotoogniwie przy pomocy luster i soczewek tez sie nie da, a
    przynajmniej nie duzo razy wiecej.
    Skupienie swiatla slonecznego na ogniwie przy bezchmurnym niebie tez
    ma swoje granice - na szczescie dosc wysokie.
    Ale taki uklad skupiajacy musi byc z ruchomych luster, z nieruchomych
    sie nie da zrobic.

    Jesli uwazasz inaczej .. zrob, to bedzie warte Nobla :-)

> [...]
    > Wpierw jakoś wyliczyć by trzeba kształt "statywu", w którym później
    > będziemy osadzać włókna. Będzie to jakaś tam czasza, o grubości ze 2mm,
    > i wklęśnięta mniej więcej tak, jak profil soczewki. W niej b. gęsto
    > wykonać trzeba by otworek, koło otworka. Wetknięte w te otworki
    > światłowody "celowały" by w jeden punkt (punkt #1). Zaś ich drugie końce
    > byłyby "wejściem", czyli by zgarniały światło z pewnej (znacznie
    > większej) powierzchni, plamy świetlnej, na którą snop fotonów wysyłamy z
    > jakiegoś tam zespołu LED-ówek z soczewkami (które wszak nie dają

    No i tu masz tak - jesli zrodlo swiatla jest rozciagle, to skupic je
    na swiatlowodzie nie tak latwo. A swiatlo do swiatlowodu trafia z
    roznych katow.
    Jesli swiatlowod jest gruby, to te rozne katy wpadajace zachowuje, i
    drugi koniec swieci szeroko.
    Jesli cenki jednomodowy ... to tym bardziej swieci szeroko.

    Owszem, mozesz probowac skupiac soczewkami, ale soczewka musi miec
    srednice wieksza niz swiatlowod, wiec soczewek w tej czaszy zmiesci
    sie malo, a wiec powierzchnia koncow swiatlodow tez mala.
    I w te mala powierzchnie trzeba trafic u zrodla ...

    > Ano kiepsko, wszak emituje światło monochromatyczne, dość przykre dla

    To akurat niekoniecznie. Jest znany np laser bialy - tzn trojskladowy.

    > ludzkiego oka. A w dodatku laserowa plamka pełna jest artefaktów
    > wynikłych z interferencji pomiędzy różnymi modami lasera, takich
    > upierdliwych prążków czy falek.

    Otoz to.

    > Ale tak czy siak, to użycie kilku laserów jest łatwiejsze, niż ten mój
    > "skupiacz światłowodowy" ;-)

    Ale niekoniecznie tansze :-)
    A mowimy o laserze o mocy rzedu kilku-kilkudzesieciu W swiatla.

    J.