    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: włączanie silnika przekaźnikiem
    Date: Thu, 14 May 2020 10:57:21 +0200

    W dniu 2020-05-14 o 01:44, sundayman pisze:
    > Muszę włączać silnik DC 24V o prądzie rozruchowym kilkanaście A, a
    > podczas pracy prąd wynosi około 5A.
    >
    > Mam do tego przekaźnik RM84-2012-35-1012. On ma dla DC=24V obciążalność
    > 8A. Mam połączone 2 styki równolegle, czyli wychodzi razem 16A. To
    > powinno chyba wystarczać.
    >
    > I teraz - co dać na stykach tego przekaźnika, żeby zmniejszyć wypalanie
    > styków podczas rozłączania ?
    >
    > Czy wystarczy tylko dioda równolegle do silnika (tak jak np. przy
    > przekaźniku sterowanym tranzystorem ) ?

    Nie znam się na tym. Ale trochę pozmyślam.
    Gdzieś, kiedyś czytałem, że praktycznie aby iskra powstała potrzebne
    jest minimum 12V. Jak masz 24 i dasz diodę to w momencie otwierania
    styku ona ograniczy napięcie na styku do 25V. Przy obciążeniu
    indukcyjnym to napięcie pojawi się chyba bardzo szybko (gdy styki będą
    jeszcze bardzo blisko siebie) więc wychodzi na to, że jakaś iskra może
    powstać.
    Czyli przydałoby się coś do spowolnienia dU/dt - czyli jakiś układ
    gasikowy. I o tym to tylko słyszałem.
    Standardowo jest to RC. Jak R będzie duże to w momencie otwierania i tak
    powstanie duże napięcie na stykach więc R musi być małe. Małe R to w
    momencie załączania oprócz prądu silnika popłynie jeszcze duży prąd
    ładowania C w RC. Ale może prąd silnika narasta w miarę wolno
    (indukcyjność) i da się tak zrobić, aby te impulsy mijały się w czasie.
    Problem z R prowadzi do pomysłu, aby dać duże R i równolegle do niego
    diodę. Kondensator przez diodę spowolni narastanie napięcia w momencie
    wyłączania, a duże R małym prądem przeładuje kondensator po włączeniu.

    Tak czy siak, gdybym kiedyś pierwszy raz do czegoś takiego podchodził to
    obejrzałbym sobie napięcia i prądy oscyloskopem.
    Poza kształtami i na napięciu i na prądzie chyba powinno być widać fazę
    iskrzenia więc można znaleźć graniczne wartości RC i dobrać z jakimś
    zapasem.
    P.G.