    Newsgroups: pl.rec.foto.cyfrowa
    Date: Wed, 5 Apr 2017 07:09:51 -0700 (PDT)
    <e...@g...com>
    <obimbh$5lp$1@usenet.news.interia.pl>
    <7...@g...com>
    <obl22k$ujc$1@usenet.news.interia.pl>
    <c...@g...com>
    <obmo85$c5h$1@usenet.news.interia.pl>
    <b...@g...com>
    <oc12sa$9hg$1@usenet.news.interia.pl>
    Subject: Re: z filtrem czy bez?
    From: Starzec z Gór <d...@v...pl>

    W dniu wtorek, 4 kwietnia 2017 23:23:25 UTC+2 użytkownik Adam napisał:

    > Później nieco miałem jeszcze lepiej: najpierw kupiłem fabrycznie nową
    > rolkę Fotopan HL, a potem udało mi się kupić z ówczesnej telewizorni na
    > Woronicza kilkumiesięczną rolkę (chyba Orwo?) film NC15.

    Z tą fabryczną nowością to trochę nie halo. Z doświadczeń własnych a i lektur (chyba
    Mroczek) wynika że filmy po zejściu z taśmy powinny być jakiś czas "sezonowane" . U
    nas wszystko co zeszło z taśmy szło do ludzi, a potem się fotograf wkurzał że
    parametry sobie skaczą. Ja jeżeli tylko mogłem składowałem materiały, zwłaszcza te z
    podejrzanie długą datą, przynajmniej miesiąc.

    > Obie rolki filmowe, po 300 metrów.
    > Skończyły się problemy z ustawianiem temperatur i czasów :)

    :)

    > Problem tylko: HL jako że duża (wtedy) czułość, to i duże ziarno. Ale
    > można było bawić się kontrastem: wystarczyło energicznie machać koreksem
    > - wtedy kontrast duży. Koreks nieruchomy, obracany leniwie - kontrast mały.

    Każda 400 klasyczna ma spore ziarno, HP5 też o Tri-X nie wspomnę.
    Zabawę z kontrastem uprawiam do dziś.

    > Natomiast NC15 - bardzo niskoczuła - naprawdę bardzo dobra. Ale wiadomo
    > - raczej duże czasy lub otwarty obiektyw.
    >
    > No i ganianie "co chwilę" do fotografa po garść pustych kasetek.

    Dobre były czasy kiedy wszystkie kasetki były wielokrotnego użytku.
    Teraz się na takie ostro poluje, albo robi dzikie kombinacje z doklejaniem filmu "z
    metra" do resztówki pozostałej w kasecie.

    Pozdrawiam Marcin