  • 11. Data: 2004-06-15 15:07:27
    Temat: Re: zakładania telefonu ciąg dalszy
    Od: "Rafal.Doroszkiewicz" <j...@v...net.pl>

    Samotnik <s...@s...eu.org> napisał(a):
    > Wiesz, między drugą i czwartą w nocy to większość osiedlówek zasuwa
    > powyżej oczekiwań... ;-) A jeśli osiągnąłeś taki transfer w dzień, to
    > poczekaj parę miesięcy - albo splajtują, albo wszystko stopniowo (lub
    > nagle) zwolni.

    Coś Ty taki pesymista? Zresztą... sieć osiedlowa, sieci osiedlowej nie
    równa. Sytuacja, kiedy ktoś chce _zarobić_ na 'overbookingu', jest wszędzie
    obecna - inaczej się nie da. Natomiast umiejętne dobranie łącza,
    odpowiednie inwestycje, dobra polityka podziału łącza i takie, jakie być
    powinno - informowanie użytkowników sieci, MSZ daje korzyści zarówno dla
    posiadacza takiego dostępu, jak i dla samego ISP'a. Wszystko zależy od
    tego, do czego jest nam potrzebny dostęp. Wydaje mi się, że sieci osiedlowe
    wciąż mają przewagę nad Neostradami i innymi kablówkami etc., ponieważ dają
    możliwość wymiany plików lokalnie bez mniejszych lub większych ograniczeń
    (tu polityka ISP). Również hasło "nocą zero limitów" jest nie raz bardziej
    korzystne, niż '512 k Neo' 24/7 (tu mowa o ludziach 'backupujących
    internet', jak to kiedyś ktoś trafnie określił). Niestety wciąż świadomość
    przeciętnego polaka nt. polskiego internetu oraz wymiany plików w sieciach
    komputerowych, bywa tak znikoma, że widząc 'internet za 1zł w kablówce
    64kbit/s!!!!' nie zastanawiają się nad wyborem oferty.

    IMVHO, sieci osiedlowe, które posiadają powyżej 150 użytkowników, płacących
    ok. 45-50pln/mies, wcale sobie źle radzić nie powinny (mowa tutaj o tych
    transferach za dnia/nocy). A że niektóre osoby, które takimi sieciami się
    zajmują, prowadzą śmieszną politykę, często wynikającą z ich niewiedzy, no
    cóż... to nie powinno rzutować na wszystkie sieci osiedlowe w Polsce.
    Right? Sieci posiadające >250/300 użytkowników są o wiele lepszą (moim
    zdaniem) ofertą, niż takie iDSL i Neo, które wciąż ma problemy z
    'logowaniem', 'formularzami', 'pracami serwisowymi', co z kolei w dobrze
    zarządzanej sieci jest spotykane tak rzadko.

    Pozdr,

    --
    Rafal.Doroszkiewicz
    mailto:ja(at)vast.net.pl

  • 12. Data: 2004-06-15 15:16:59
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Miernik <m...@c...pl> wrote:

    > Mówiłem sieć osiedlowa nie wpięta do TPSA. 2 Mbps z POL34 rozdzielone
    > na 150 mieszkań działa lepiej od neostrady. Oczywiście 150 mieszkań z

    Nasuwa się tutaj pytanie - czy Ty kiedykolwiek korzystałeś z czegoś co tak
    bardzo krytykujesz - mianowicie Neostrady? Śmiem wątpić.
    Poza tym - idąc tym tropem można powiedzieć, że 256kbps podzielone na 100
    komputerów w szkole też działa dobrze, bo nikt nie korzysta z p2p.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 13. Data: 2004-06-15 15:19:04
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Rafal.Doroszkiewicz <j...@v...net.pl> wrote:

    > Right? Sieci posiadające >250/300 użytkowników są o wiele lepszą (moim

    Niewiele jest takich sieci sensownie zarządzanych z sensownymi łączami.

    > zdaniem) ofertą, niż takie iDSL i Neo, które wciąż ma problemy z
    > 'logowaniem', 'formularzami', 'pracami serwisowymi', co z kolei w dobrze

    Masz złe wrażenie. Pamiętaj - najwięcej zawsze krzyczą niezadowoleni. To co
    podajesz, to jakiś odsetek...

    > zarządzanej sieci jest spotykane tak rzadko.

    ...tak samo jak ilość dobrze zarządzanych i dobrze działających sieci
    osiedlowych w Polsce.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 14. Data: 2004-06-15 15:21:35
    Od: Marcin 'Qrczak' Kowalczyk <q...@k...org.pl>

    On Tue, 15 Jun 2004 15:04:01 +0000, Przemysław Maciuszko wrote:

    > No i? To jest umowa. Strony widziały rozbieżności. Nie popieram tu w żadnym
    > razie działań TPSA, ale nie rozumiem skąd to wielkie oburzenie użytkowników?

    Stąd, że klient TPSA wspiera firmę, która wykorzystuje swój monopol
    do szantażowania konkurencji i wymuszania na niej wysokich opłat, czyli
    przyczynia się do dalszego utrzymywania tego monopolu. Co długofalowo
    odbija się gorszą jakością usług dla tychże końcowych użytkowników.

    --
    __("< Marcin Kowalczyk
    \__/ q...@k...org.pl

  • 15. Data: 2004-06-15 15:31:43
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <20040615145723.59A4.2.NOFFLE%m...@c...pl.local

    > Mówiłem sieć osiedlowa nie wpięta do TPSA. 2 Mbps z POL34 rozdzielone
    > na 150 mieszkań działa lepiej od neostrady. Oczywiście 150 mieszkań z
    > normalnymi ludźmi, a nie 150 użytkownikami jakiegoś KaZaa czy innego
    > świństwa. Może na 300 to trochę za dużo, ale i tak wolałbym to wziąść
    > (oczywiście jak by było nie wipięte do TPSA) niż jakiekolwiek łącze
    > TPSA.

    No patrz stary, a ja miałem dwie takie sieci i jedną mniejszą, a także
    Neo512. Wszystkie wpięte do Polpaku. Ty sobie teoretyzujesz, a ja wiem,
    co jest lepsze, i tym się różnimy. ;) I najfajniejsze jest to, że mając
    Neo nie zastanawiam się, czy w moim bloku jest dużo p2p-owców i czy
    akurat trafi to w przewidywania providera osiedlówki, tylko po prostu
    korzystam. ;-) Dla mnie jako osoby _profesjonalnie_ korzystającej z
    Internetu (pracuję w domu i muszę mieć bezawaryjne łącze z jak
    najmniejszymi opóźnieniami) NIE MA nic lepszego niż Neostrada.
    Niezależnie od tego, co się tobie, ehmmm..., wydaje. ;)
    --
    Samotnik
    www.zagle.org.pl - rejsy morskie

  • 16. Data: 2004-06-15 15:32:42
    Od: Samotnik <s...@s...eu.org>

    W artykule <0t40cf1281i40c9n3e8%sal@hell.hell.pl> Przemysław Maciuszko napisał(a):

> [...]
    > Poza tym - idąc tym tropem można powiedzieć, że 256kbps podzielone na 100
    > komputerów w szkole też działa dobrze, bo nikt nie korzysta z p2p.

    <Miernik mode>
    Przecież w nocy, kiedy nikogo nie ma w szkole, wyciąga pełne 256 Kbps i
    to za darmo!
    </Miernik mode>

    ;-) Sorry za drobną złośliwość.

  • 17. Data: 2004-06-15 15:55:00
    Od: "Rafal.Doroszkiewicz" <j...@v...net.pl>

    Przemysław Maciuszko <s...@h...pl> napisał(a):
    > Niewiele jest takich sieci sensownie zarządzanych z sensownymi łączami.

    To raczej wiadome, skoro czytam poprzedni post i widzę opinię nt. sieci
    osiedlowych. Im więcej takich opinii, tym mniej potencjalnych klientów, tym
    mniej pieniędzy dla lokalnego operatora, tym gorsze warunki użytkowania
    internetu w sieci tego operatora = niewiele sieci sensownie zarządzanych z
    sensownymi łączami.

    Sam zarządzam siecią < 120 końcówek. Inwestycja, którą poniosłem pod koniec
    2002 roku zwróci mi się dopiero pod koniec 2004 (sama infrastruktura, nie
    licząc dokumentacji i planów, które do końca czerwca muszę jeszcze opłacić
    oraz bieżących wydatków - prowadzenie samej działalności, podatki, upgrade
    sprzętu etc.). I tak, MSZ, jest to bardzo trafiona inwestycja i koszta
    szybko się zwrócą. Szanse na powiększenie pasma/wykupienie dodatkowego
    łącza od drugiego operatora (obecnie TP - 1Mbit/s FR), są w tej chwili
    znikome z uwagi na brak funduszy do czasu zwrotu finansów włożonych w
    inwestycję. Nie posiadałbym takiego problemu, gdyby *z nieba* spadło mi
    kilkadziesiąt nowych użytkowników. Wszystko sprowadza się do ilości
    użytkowników /pieniędzy/, wtedy, problemów z zarządzaniem i sensownymi
    łączami nie ma (ad. 'sieci osiedlowe w Polsce'). Dlatego piszę, że
    niektórzy, co niby zarządzają sieciami, często nie wiedzą co robią. Dziwię
    się więc sieciom posiadającym >250/300 użytkowników i usługom słabej
    jakości, które owe sieci świadczą swoim użytkownikom.

    > Masz złe wrażenie. Pamiętaj - najwięcej zawsze krzyczą niezadowoleni.
    > To co podajesz, to jakiś odsetek...

    Zdaję sobie sprawę, że pomimo okrzyków zewsząd 'awaria! awaria!', ilość
    rzeczywistych awarii per miesiąc może nie być wcale duża, a nawet często
    zerowa. Jednak wszystko w dalszym ciągu zależy od lokalizacji. Śmiało mogę
    stwierdzić, że przy czterech Neostradach w Białymstoku (różne części
    miasta - jeżeli to ma jakieś znaczenie), na których miałem okazję pracować,
    od 1,5 miesiąca nie zaobserwowałem żadnej awarii. Oczywiście pomijając
    problemy z logowaniem, które owe Neostrady miały kilka razy w tygodniu.
    Jednak nawet te awarie, dotyczące krótkich przerw, nie są mile spostrzegane
    przez użytkowników internetu (czy to Neostrady, czy sieci osiedlowej).
    Odpukać, w tym roku miałem dwie poważne awarie (dłuższe przerwy w
    dostępie) - jedna dotyczyła problemów routera TP w Warszawie, który to
    usunęli bodaj po godzinie, druga natomiast aktywności wirusa Kargo i jego
    mutacji (tu kłania się świadomość użytkowników Windowsa), którą
    zniwelowałem poprzez wycięcie jednego portu i odpowiednim rozpropagowaniu
    wiadomości o działającym wirusie wśród użytkowników sieci. W porównaniu z
    awariami, które miały miejsce na tych czterech Neostradach, o których
    pisałem wyżej, moja oferta (gdybym to ja miał wybierać) wydaje mi się
    bardziej korzystna (w dalszym ciągu wszystko zależy w jakim celu potrzebuje
    użytkownik dostępu internetu).

    Chciałbym jedynie zwrócić uwagę na fakt, że tak, jakie zdanie jest o
    Neostadzie ('jakie toto awaryjne!'), a Ty utrzymujesz opinię, że wcale tak
    nie jest (zapewne słuszną), tak podobnie należy odnieść się do sieci
    osiedlowych - nie należy oceniać wszystkich na przykładzie kilku
    najbardziej znanych (krzykliwych, niezadowolonych klientów takich sieci).

    > ...tak samo jak ilość dobrze zarządzanych i dobrze działających sieci
    > osiedlowych w Polsce.

    I to jest bardzo przykre.. ;-)

    --
    Rafal.Doroszkiewicz
    mailto:ja(at)vast.net.pl

  • 18. Data: 2004-06-15 15:56:07
    Od: Miernik <m...@c...pl>

    Przemysław Maciuszko <s...@h...pl> wrote:

    > Nasuwa się tutaj pytanie - czy Ty kiedykolwiek korzystałeś z czegoś co tak
    > bardzo krytykujesz - mianowicie Neostrady? Śmiem wątpić.

    Tak korzystałem, przez kilka miesięcy przed słynnym przegięciem pały
    na początku tego roku czyli afery TP<->Pol34.

    Kilka miesięcy męki, "512 kbps" -> w rzeczywistości poza godzinamy
    00:00-06:00 to tak średnio 128 kbps, średnio dwa dni w miesiącu nic
    nie działa.

    > Poza tym - idąc tym tropem można powiedzieć, że 256kbps podzielone na 100
    > komputerów w szkole też działa dobrze, bo nikt nie korzysta z p2p.

    Ściąganie filmów przez p2p to nie jest normalne korzystanie z sieci. W
    rozsądnie zrobionej sieci, do tego celu przeznacza się tylko pasmo
    którego nikt akurat nie potrzebuje do żadnych innych, prawdziwych
    usług sieciowych (www, smtp, ssh itp). Dlatego użytkownik nie musi się
    martwić że jakieś ściąganie śmieci im zapcha łącze. W taki sposób
    256kbps (od dobrego upstream providera) może być całkiem dobrym łączem
    nawet na 100 komputerów. Jeśłi RTT byłby zawsze <100 ms, i wprowadzone
    ograniczenia wysycania łącza przez ściągaczy to wolałbym łącze na
    jednym takim kopie niż neostradę dla siebie.

    ___________________/__ tel: +48888299997 __/ mailto:m...@c...pl
    http://www.miernik.ctnet.pl/

  • 19. Data: 2004-06-15 16:52:19
    Od: Przemysław Maciuszko <s...@h...pl>

    Miernik <m...@c...pl> wrote:

    > Kilka miesięcy męki, "512 kbps" -> w rzeczywistości poza godzinamy
    > 00:00-06:00 to tak średnio 128 kbps, średnio dwa dni w miesiącu nic
    > nie działa.

    To Ty chyba korzystałeś z innej Neostrady. Rozumiem gdybyś pisał o sytuacji
    z początku _ubiegłego_ roku. Zresztą - jeśli ktoś chce może zajrzeć na
    alt.pl.neostrada i zobaczyć, że raczej nikt nie ma takich problemów od
    przynajmniej roku.

    > nawet na 100 komputerów. Jeśłi RTT byłby zawsze <100 ms, i wprowadzone
    > ograniczenia wysycania łącza przez ściągaczy to wolałbym łącze na
    > jednym takim kopie niż neostradę dla siebie.

    Skoro Twoja teoria niczego nie dowodzi, to po co ją przytaczasz? Myślę, że
    zakładając takie same parametry i cenę, większość ludzi wolałaby mieć
    512kbps tylko dla siebie.
    Skoro można bez problemu wysycić to łącze korzystając z różnych usług.

    --
    Przemysław Maciuszko

  • 20. Data: 2004-06-15 16:54:41
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 15 czerwiec 2004 roku,
    kiedy to Miernik posłał(a) w świat wiadomość
    local>

    > Tak korzystałem, przez kilka miesięcy przed słynnym przegięciem pały
    > na początku tego roku czyli afery TP<->Pol34.
    To wiesz, że Allego zmieniło dostawcę błyskawicznie.
    Z ATM S.A., który hostuje teraz większość największych portali nie masz
    chyba żadnych problemów?
    Bo że ATM zyskał to, co straciły niektóre MANy, to chyba aż tak bardzo cię
    nie denerwuje? ;-)

    > Kilka miesięcy męki, "512 kbps" -> w rzeczywistości poza godzinamy
    > 00:00-06:00 to tak średnio 128 kbps, średnio dwa dni w miesiącu nic
    > nie działa.
    Nie wiem, co paliłeś, ale to był bardzo zły towar.
    Po to m.in. TP udostępniała każdemu zainteresowanemu Neostradę na miesiąc,
    by w takie bajki o czarnej wołdze nie wierzył nawet przedszkolak.

> [...]
    > martwić że jakieś ściąganie śmieci im zapcha łącze. W taki sposób
    > 256kbps (od dobrego upstream providera) może być całkiem dobrym łączem

    Klienci się rozbestwiają.
    Pójdzie jeden z drugim do kogoś, kto ma Neostradę, posłucha na przykład
    radyjka i stwierdzi, że to lepsze, niż ta sieczka, która leci w eterze.
    No tak, ale to "nienormalni użytkownicy ściągający śmieci".

    To nie złe telekomy wykańczają osiedlówki.
    To nieomylni i wszystkowiedzący administratorzy sami je niszczą.

    P.s.
    Popołudniowa kawa i dobre radyjko (takiej muzyki nie gra żadna z
    siedemnastu stacji, jakie odbieram w Katowicach)
    Network received: 24874908 bytes
    Server: SHOUTcast Distributed Network Audio Server/SolarisSparc v1.9.4
    Metadata received: 44998 bytes
    Metadata interval: 8192 bytes
    Stream name: Smoothjazz.Com - The worlds best Smooth Jazz - Live From
    Monterey Bay
    Current title: Alex Bugnon - 107 Degrees In The Shade

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,