  • 21. Data: 2010-04-04 06:22:29
    Temat: Re: zasilanie ledow, dziwne zjawisko
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Artur wrote:

    > witam,
    >
    > Mam dwa zestawy ledow, zestaw pierwszy to 30 diod w 10 galeziach
    > rownoleglych po 3 diody. Zestaw drugi jest niemal identyczny ale diod jest
    > 24 w 8 galeziach. Diody w zestawach sa inne ale maja te same parametry
    > czyli 20mA przy 3,2V. Zestaw drugi zachowuje sie normalni czyli podanie
    > napiecia 9,6V powoduje przeplyw pradu o wartosci 160mA (8 x 20mA),
    > natomiast podanie tego napiecia na zestaw pierwszy skutkuje wzrostem pradu
    > do okolo 350mA. schemat jednego z zestawow:
    > http://img517.imageshack.us/img517/7458/diody.png

    diody roznych producentow i serii maja rozna rezystancje wewnetrzna.

    przy laczeniu diod rownoleglym nalezy sporo uwazac, czasem zeby rozplyw
    pradu byl w miare podobny wystarczy ich sama rezystancja wewnetrzna (tj.
    dokladnie jej nie-dynamiczna skladowa, czyli rezystancja tego cienkiego
    drucika co tam w srodku siedzi, rezystancja styku drucik-struktura, itd)
    a czasem nie.
    przykladowo przy zabawach z tanimi diodami 'power led' (ponad 1W mocy)
    bezproblemowo moglem laczyc diody nawet innych odcieni, roznych producentow
    - pi razy drzwi prad do kazdej wplywal jednakowy, nawet jesli mialy spore
    roznice temperatur , rozne radiatory, itd.

    natomiast juz laczenie diod smd bylo duzym wyzwaniem - chcialem raz zrobic
    sobie taka 'listwe led' do matrycy w ktorej upalila sie swietlowka -
    mechanicznie najwygodniej byloby te diodki polaczyc po prostu jedna-obok-
    drugiej i zlutowac razem. sprobowalem tak zrobic z kilkoma - zadzialalo.
    polaczylem wiecej - i juz widac bylo ze jedne swieca duzo jasniej, drugie
    duzo slabiej, przy czym akurat przy tej serii co dostalem widac bylo ze
    trafiaja sie modele o duzo innych parametrach, a reszta dziala 'w miare
    podobnie'. do pewnego momentu dawalo sie to 'wyrownac' zwiekszajac prad ,
    niestety powyzej pewnego pradu niektore diodki uparcie swiecily duzo jasniej
    niz pozostale i nie dalo sie bezpiecznie zwiekszyc pradu tak zeby osiagnac
    'sredni znamionowy' .

    imho - sprobuj rozdzielic te galezie, z 10 zrob 2x5 i porownaj prady. zmierz
    w ogole przy jakim napieciu zaczynaja przewodzic diody w kazdym z zestawow i
    jak zmienia sie ich prad w funkcji napiecia. niektore diody maja bardziej
    'liniowa' zaleznosc napiecia od pradu (producenci 'oszczedzaja' na
    doprowadzeniach, przez co maja one taka rezystancje, by umozliwic im
    swiecenie przy 'pradzie znamionowym' - takie diody slabo pracuja w trybie
    impulsowym, zwykle tez ich polprzewodnik nie ma dosc liniowej odpowiedzi
    zeby to wykorzystac) ,

    a niektore nie (w tych doprowadzenia sa zwykle grubsze zeby np. odprowadzic
    cieplo, ew. poprawic 'sprawnosc' diody czy jej odpowiedz impulsowa -
    niektore polprzewodniki maja liniowa odpowiedz prad->jasnosc , przez co
    krotki impuls duzym pradem da ta sama jasnosc co dlugi mniejszym, ale
    oczywiscie krotki impuls duzym pradem jesli rezystancja doprowadzen jest
    duza wprowadzi duze straty...)

    btw. doprowadzenia maja tez niewielka indukcyjnosc, wiec jesli chcesz
    skonstruowac system diod w ktorym nie ma rezystorow 'wyrownujacych' - mozesz
    wykorzystac to zjawisko, czyli zasilac je krotkimi impulsami z jakiegos
    generatora czy 'drivera', tyle ze wtedy bedzie ci troche przeszkadzac rozna
    indukcyjnosc przewodow do roznych galezi, no i caly ten system bedzie troche
    siac.
    byc moze lepiej zastosowac jakis maly driverek na kazdej galezi?

  • 22. Data: 2010-04-07 20:03:08
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Desoft wrote:

> [...]
    > starych polskich LEDach 5mm.
    >
    > Co do równoległego łączenia LEDów:
    > Osiem LEDów zostało połączonych równolegle bez rezystorów w 1998 roku (nie
    > używane często, ale działają do dzisiaj - lampka w rowerze)

    > ...bez dobierania, a nwet dwa są z innego materiału.

    > Odżałuj tą złotówkę. Kup kilka LEDów i porób doświadczenia.
    > Zdejmij charakterystykę, popodłączaj równolegle, szeregowo, pomierz,
    > a na końcu powoli (jednocześnie mierząc) zwiększaj prąd aż pójdzie dym,
    > odczekaj i powtórz probę (mi LED jeszcze po takiej operacji chwilę

    to, że u ciebie działa, nie znaczy, że zawsze i wszędzie będzie działać.
    Oprócz tego często-gęsto wygląda do dupy jak zmieniasz jasność, bo
    charakterystyki trochę inne. I nie rozumiem zupełnie tej dyskusji.
    Wstawienie rezystorów wyrównawczych i zrobienie tego tak jak powinno być
    trwa krócej i kosztuje mniej, niż ta dyskusja. W przypadku prawie
    jednakowych diod wystarczy dać 1-2.2 ohma na gałąź. A całość można
    oczywiście zasilać ze źródła prądowego. Opory tylko wyrównują prądy na
    gałąź.

    Waldek

  • 23. Data: 2010-04-07 20:09:20
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Piotr "Curious" Slawinski wrote:

> [...]
    > producentow - pi razy drzwi prad do kazdej wplywal jednakowy, nawet jesli
    > mialy spore roznice temperatur , rozne radiatory, itd.

    Problem jest taki, że w pewnym zakresie prądu opór LEDa jest prawie zerowy.

> [...]
    > jakiegos generatora czy 'drivera', tyle ze wtedy bedzie ci troche
    > przeszkadzac rozna indukcyjnosc przewodow do roznych galezi, no i caly ten

    nie tylko. Diody LED mają częściowo negatywną rezystancję dynamiczną.

    > byc moze lepiej zastosowac jakis maly driverek na kazdej galezi?

    to jest najlepsze rozwiązanie, ale po małym oporniczku do każdej gałęzi też
    wystarczy. Zrobiłem parę takich lampek, dwie z tych par fruwa jeszcze na ISS
    i ich szlag nie trafił. Opornik 1 do 2.2 ohma na gałąź.

    Waldek