  • 1. Data: 2010-04-01 20:44:04
    Temat: zasilanie ledow, dziwne zjawisko
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    witam,

    Mam dwa zestawy ledow, zestaw pierwszy to 30 diod w 10 galeziach
    rownoleglych po 3 diody. Zestaw drugi jest niemal identyczny ale diod jest
    24 w 8 galeziach. Diody w zestawach sa inne ale maja te same parametry czyli
    20mA przy 3,2V. Zestaw drugi zachowuje sie normalni czyli podanie napiecia
    9,6V powoduje przeplyw pradu o wartosci 160mA (8 x 20mA), natomiast podanie
    tego napiecia na zestaw pierwszy skutkuje wzrostem pradu do okolo 350mA.
    schemat jednego z zestawow:
    http://img517.imageshack.us/img517/7458/diody.png

    /pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

  • 2. Data: 2010-04-01 20:54:40
    Temat: Re: zasilanie ledow, dziwne zjawisko
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    W dniu 01.04.2010 22:44, Artur pisze:
> [...]
    > czyli podanie napiecia 9,6V powoduje przeplyw pradu o wartosci 160mA (8
    > x 20mA), natomiast podanie tego napiecia na zestaw pierwszy skutkuje

    Brakuje tu rezystorów szeregowych w każdej sekcji.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2010-04-01 20:58:56
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Artur <z...@o...pl> napisał(a):

    > http://img517.imageshack.us/img517/7458/diody.png

    Jeśli tam nie ma szeregowych oporników ograniczających prąd to może być taki
    efekt, jak piszesz.
    Różne typy diod mają różne napięcia progowe.
    Diod LED nie wolno zasilać ze źródła napięciowego - powinny mieć zewnętrznym
    układem (źródło prądowe albo conajmniej rezystor) wymuszany wymagany prąd.
    Oczywiście zasilać należy z wyższego napięcia.
    Przy stałym prądzie na różnych typach diód (nawet różnych egzemplarzach tego
    samego typu) mogą się odłożyć różne napięcia.
    Przy łączeniu równoległym łańcuchów kilku szeregowych diod każdy taki
    łańcuch powinien mieć odrębny ogranicznik prądu.

  • 4. Data: 2010-04-01 21:18:24
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    Użytkownik " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przy łączeniu równoległym łańcuchów kilku szeregowych diod każdy taki
    > łańcuch powinien mieć odrębny ogranicznik prądu.

    ogolnie diody beda zasilane zrodlem pradowym, podlaczylem je na chwile dla
    sprawdzenia do zasilcza laboratoryjnego i zaobserwowalem to niezrozumiale
    dla mnie zjawisko...
    to co piszesz oczywiscie ma sens ale statystycznie patrzac (sorki ale nie
    jestem elektronikiem), jesli na diodach odkladalyby sie rozne napicia to
    pewnie raz mniejsze a raz wieksze a suma bylaby zblizona do przewidywanej...
    pewnie tak jest bo w przypadku mojego zestawy 24 led widac, za odkladaja sie
    rozne napiecia bo obnizajac prog ograniczenia pradowego widze, ze nie
    wszystkie diody przygasaja rownomiernie... ale drugi zestaw w ogole nie
    trzyma zalozen... owszem, tlumacze to innym typem diod ale czy to normalne,
    ze diody tak odbiegaja parametrami od karty katalogowej? pytam bo juz
    zglupialem i pomimo tego, ze uklad jest banalnie prosty zaczalem sie
    doszukiwac bledu w montazu

    /pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

  • 5. Data: 2010-04-01 21:40:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

> [...]
    > tego napiecia na zestaw pierwszy skutkuje wzrostem pradu do okolo 350mA.

    Masakra! Diody to nie żarówki - nie łączy się ich równolegle bez
    rezystorów wyrównawczych i nie zasila ze źródła napięciowego!

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 6. Data: 2010-04-01 22:11:36
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > katalogowej? pytam bo juz zglupialem i pomimo tego, ze uklad jest banalnie
    > prosty zaczalem sie doszukiwac bledu w montazu

    Sprawdź czy napewno są to idetyczne diody.
    Miałem kiedyś (dawno) podobny przypadek.
    Zakupiłem 100 ledów. W paczce były dwa rodzaje większość to takie o jakie
    prosiłem, ale część była z innego materiału (taki chwyt marketingowy w celu
    upchnięcia gorszego towaru). O ile pamiętam to były czerwone...
    Różniły się kształtem doprowadzeń w plastiku.
    Jednoznacznie sprawę rozstrzygnie zdjęcie charakterystyki.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2010-04-01 22:24:15
    Od: " Wmak" <w...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Artur <z...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    normalne,
    > ze diody tak odbiegaja parametrami od karty katalogowej? pytam bo juz

    Zaleźność prądu od napięcia wszelkich diod jest bardzo nieliniowa.
    Do pewnego napięcia prąd nie płynie, powyżej progu gwałtownie rośnie.
    Ten próg mocno zależy od materiału diody (tzw. domieszkowanie w procesie
    technologicznym) jak i temperatury - ze wzrostem temperatury maleje.
    Parametrem katalogowym dla diod dla kierunku przewodzenia jest PRĄD a
    napięcie przewodzenia podawane jest tylko orientacyjnie.
    Z tych przyczyn nie należy łączyć równolegle diod prostowniczych i
    świecących.
    Przy równoległym połączeniu zawsze któryś egzemplarz będzie miał odrobinę
    niższe napięcie przewodzenia, więc przez niego popłynie większy prąd -
    mocniej się nagrzeje złącze, napięcie przewodzenia obniży się, różnica w
    rozpływie prądu będzie coraz większa.
    Praktycznie będzie pracować tylko jedna dioda.
    W przypadku LEDów wyraźnie widać różnicę świecenia.

  • 8. Data: 2010-04-01 23:40:40
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > karty katalogowej? pytam bo juz zglupialem i pomimo tego, ze uklad jest
    > banalnie prosty zaczalem sie doszukiwac bledu w montazu

    Tak, diody LED mają różne napięcie przewodzenia... ale oczekują tego
    samego prądu. Napięcie podane w katalogu to taka orientacyjna wartość,
    aby ocenić jakie napięcie jest potrzebne. Diody można "bezkarnie" łączyć
    szeregowo, natomiast łączenie równoległe wymaga stosowania rezystorów
    "wyrównawczych"...
    Podłączenie jednego napięcia do kilku gałęzi połączonych równolegle to
    tak, jakbyś próbował postawić stół na kilku nogach, których wysokość
    jest taka sama (znamionowo), ale +/- 10% (wartość trochę z sufitu....).
    Może będzie stał równo, może się będzie kiwał, może będzie
    przechylony... nie wiadomo....

    Konop

  • 9. Data: 2010-04-02 09:24:12
    Od: "Artur" <z...@o...pl>

    > Hello Artur,

    > Masakra! Diody to nie żarówki - nie łączy się ich równolegle bez
    > rezystorów wyrównawczych i nie zasila ze źródła napięciowego!

    diody maja byc zasilane takim driverem:
    http://www.allegro.pl/item966761910.html
    i jesli dobrze widze to w przykladach polaczen nigdzie nie ma rezystorow

    /pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

  • 10. Data: 2010-04-02 10:09:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Artur,

    Friday, April 2, 2010, 11:24:12 AM, you wrote:

    > diody maja byc zasilane takim driverem:
    > http://www.allegro.pl/item966761910.html
    > i jesli dobrze widze to w przykladach polaczen nigdzie nie ma rezystorow

    Ręce opadają. Czyli uważasz, że _wszyscy_, którzy Ci odpowiedzieli są
    lamerami a Ty jesteś góró? To po co tu przyłazisz i jęczysz o pomoc,
    skoro wiesz wszystko lepiej? Idź w cholerę, skoro pomocy docenić nie
    potrafisz.

    *PLONK* warning #1

    --
    Best regards,