  • 11. Data: 2015-06-30 10:11:17
    Temat: Re: Regulacja grzania dużej młocy...
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2015 07:57:28 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Jak rozumiec "juz pod SP" ?
    > Jeszcze nie doszlo do zalozonej temperatury i juz oscyluje ?

    Dokładnie, a jeśli dobrze rozumiem proponowaną metodę oscylować musi
    przechodząc przez SP (i musi być stała amplituda i okres).

    > Na pewno dobrze nastawiles ?
    > Metoda sprawdzona przez pokolenia i powinna zadzialac, to w koncu
    > zwykly piec, zaden dziki obiekt.

    No generuje sobie wykres temp, zobacz:

    http://83.220.108.211/bins/ret0630.jpg

    Najpierw są oscylacje o okresie 8min przez SP (SP to pozioma czerwona
    linia), zmniejszam P aby wyznaczyć Pkrytyczne. Tam gdzie czerwona
    strzałka oscylacje zaczynają się pod SP.
    Ta dalsza prosta to ręczne dodanie stałej, nie sugeruj się tym.

    > Jesli dobrze rozumiem - to te stala powinien ci dodac czlon I, po
    > pewnym czasie oczywiscie.

    No tak, ale jeśli uznać te pierwsze oscylacje jako Pkryt o okresie
    480 sekund to I wychodzi bzdurne.

    Zauważ jak buja się temperatura grzałek w czasie tych niewielkich
    oscylacji PV wokół SP, gdy VP przekracza SP człon P ma zero i wtedy
    grzałki są wyłączane, co powoduje ich gwałtowne ochłodzenie.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2015-06-30 11:22:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    >Dokładnie, a jeśli dobrze rozumiem proponowaną metodę oscylować musi
    >przechodząc przez SP (i musi być stała amplituda i okres).

    A to sie nie rozumiemy.
    Wylaczamy czlony I i D - zostaje samo P.
    Immanentna cecha regulatora P jest nieosiaganie wartosci zadanej.
    Aby na wyjsciu pojawil sie jakis niezerowy sygnal wyjsciowy, musi byc
    niezerowy blad na wejsciu.
    Oczywiscie mozna wyrownac offsetami, ale to dziala tylko przy jednej
    nastawie i stabilnych warunkach.

    Im wieksze wzmocnienie P, tym mniejszy blad. Ale wieksze wzmocnienie
    skutkuje wzbudzeniem ukladu.

    I po to wlasnie dodajemy czlon I, zeby blad mogl spasc do zera
    (srednio), a P moglo byc male.

    Wzbudzenie moze miec narastajaca amplitude, ale w praktyce, powoli
    podnoszac P, powinno sie udac trafic w obszar stabilnej pracy.
    A wtedy i okres powinien byc w miare staly.

> [...]
    >strzałka oscylacje zaczynają się pod SP.
    >Ta dalsza prosta to ręczne dodanie stałej, nie sugeruj się tym.

    Tym, ze one sa "pod" linia, to sie nie przejmuj.
    Na moj gust to po oby stronach strzalki mamy oscylacje i zauwaz, ze
    nawet o podobnym okresie.
    Chyba jeszcze troche powinienes zmniejszyc wzmocnienie, aczkolwiek
    amplituda juz niewielka - mogles dobrze trafic.

> [...]
    >oscylacji PV wokół SP, gdy VP przekracza SP człon P ma zero i wtedy
    >grzałki są wyłączane, co powoduje ich gwałtowne ochłodzenie.

    Ale twoj regulator ma utrzymywac temperature retorty, a nie grzalek
    :-)

    Co sie zmienilo miedzy wykresem pod slowem "dane", a strzalka ?
    Rozumiem, ze zmniejszyles P i spadla amplituda drgan ?

    J.

  • 13. Data: 2015-06-30 12:25:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2015 11:22:44 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > A to sie nie rozumiemy.
    > Wylaczamy czlony I i D - zostaje samo P.

    Oczywiście że jest włączone tylko P, I i D jest wyłączone.

> [...]
    byc
    > niezerowy blad na wejsciu.
    > Oczywiscie mozna wyrownac offsetami, ale to dziala tylko przy

    Ale im większe P tym bardziej przekracza SP, przyład: dla pewnej
    wartości P przy SP-1 P daje 80% mocy a przy SP jest już 0. Ale układ
    ma dużą bezwładność i to 80% przy SP-1 spowoduje, że "bujnie" się aż
    do SP+3, później spada gwałtownie dużo poniżej SP (bo grzałki są
    wyłączone gdy PV jest powyżej SP) a włączenie ich na 80% już przy
    SP-1 nie powoduje dalszego spadku. I tak się buja.

    > podnoszac P, powinno sie udac trafic w obszar stabilnej pracy.

    No właśnie zmniejszanie P (I i D zero) przesuwa tylko oscylacje
    poniżej SP, nie ma stabilnej pracy jak w książkach to opisują.

    > Co sie zmienilo miedzy wykresem pod slowem "dane", a strzalka ?
    > Rozumiem, ze zmniejszyles P i spadla amplituda drgan ?

    Tak, ale drgania pozostały.

> [...]
    > Chyba jeszcze troche powinienes zmniejszyc wzmocnienie, aczkolwiek
    > amplituda juz niewielka - mogles dobrze trafic.

    No ale wtedy okres jest 480 sekund (!), wyliczenie I ze wzoru metody
    o której mówimy daje tak kosmiczną wartość I, że wtedy układ idzie w
    kosmos z oscylacjami przez SP.

    > Ale twoj regulator ma utrzymywac temperature retorty, a nie grzalek

    No tak, ale bezwładność zanim temperatura od nich przejdzie do
    układu, gdzie mierzone jest SP jest duża w przeciwieństwie do
    szybkości jak układ wytraca PV gdy grzałki są off. Taka
    "niesymetryczność" bezwładności nie utrudnia?

    A teraz pytanie teoretyczne, czy gdy uda się dobrać nastawy pi(d) dla
    danego SP w tym konkretnym układzie, to one będą też dobre dla
    innych SP w tym układzie? Czy dla innych SP trzeba będzie od nowa
    stroić pid?

    --
    Marek

  • 14. Data: 2015-06-30 14:43:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > są wyłączone gdy PV jest powyżej SP) a włączenie ich na 80% już przy
    > SP-1 nie powoduje dalszego spadku. I tak się buja.

    Ale ogolnie rzecz biorac to ma sie bujac. Taka immanentna cecha, ze
    typowy obiekt z ze sprzezeniem zwrotnym sie wzbudza.

    Zaniepokoilo mnie tylko jedno - to jakis cyfrowy regulator ?
    Jesli spadek wartosci mierzonej o 1 powoduje wzrost mocy do 80%, to
    uklad jest mocno przesterowany, chyba ze mierzysz z dokladnoscia do
    0.1 czy 0.01 ...

    >No właśnie zmniejszanie P (I i D zero) przesuwa tylko oscylacje
    >poniżej SP, nie ma stabilnej pracy jak w książkach to opisują.

    Ja sie moze zle wyrazilem - chodzi o stabilna amplitude oscylacji.

    Jesli uklad jest liniowy, i przekroczysz w nim warunek niestabilnosci,
    to oscylacje beda narastac i narastac do nieskonczonosci.
    W praktyce przed tym narostem chronia cie nieliniowosci ukladu, chocby
    takie, ze moc jest ograniczona do przedzialo 0-100%.
    Ale naszym zadaniem jest dobrac najmniejsze P przy ktorym oscylacje
    zachodza - wtedy jest ono bliskie Pkr, i to narastanie jest powolne.

    >Tak, ale drgania pozostały.

    zmniejsz jeszcze bardziej. Chcemy znalezc takie, przy ktorym oscylacji
    nie ma.
    Uwaga - po kazdym zmniejszeniu odczekac, wczesniej wzbudzone oscylacje
    moga byc zanikajace.

    >No ale wtedy okres jest 480 sekund (!), wyliczenie I ze wzoru metody
    >o której mówimy daje tak kosmiczną wartość I, że wtedy układ idzie w
    >kosmos z oscylacjami przez SP.

    Ale zmniejszyles P wedlug wzoru, czyli prawie o polowe ?

> [...]
    >szybkości jak układ wytraca PV gdy grzałki są off. Taka
    >"niesymetryczność" bezwładności nie utrudnia?

    Utrudnia. Pytanie czy tak naprawde jest.
    Zobacz ze oscylacje temperatury retorty wydaja sie miec podobne czasy
    narastania o opadania.

> [...]
    >danego SP w tym konkretnym układzie, to one będą też dobre dla
    >innych SP w tym układzie? Czy dla innych SP trzeba będzie od nowa

    Jesli uklad jest liniowy, to teoretycznie parametry dynamiczne
    pozostaja takie same, roznia sie tylko wartosci stale/srednie.
    Jesli jest nieliniowy, to przestawienie parametrow stalych powoduje
    zmiane parametrow rozniczkowych ukladu, i nalezaloby PID dostroic do
    nowego punktu pracy.

    Tylko u Ciebie:
    -wyjscie regulatora jak rozumiem steruje moca grzalek liniowo,
    -o tempie nagrzewania decyduje cieplo wlasciwe i przewodnosc cieplna -
    zakladam, ze sie niewiele zmieniaja z temperatura, czyli mozna
    przyjac, ze pozostaja stale.

    No chyba ze np dominujace jest promieniowanie cieplne - a ono gdzies
    od 4 potegi temperatury zalezy ...

    Ale to tez latwo sprawdzic - zmien SP istotnie, wyszukaj Pkr i Tosc,
    zobacz czy sie bardzo zmienily.

    J.

  • 15. Data: 2015-06-30 18:39:56
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2015 14:43:58 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    > Jesli spadek wartosci mierzonej o 1 powoduje wzrost mocy do 80%, to
    > uklad jest mocno przesterowany, chyba ze mierzysz z dokladnoscia do

    To jest mój regulator zaimplementowany we własnym sterowniku całego
    systemu, algorytm pid jest wzięty z sieci. W tym przykładzie tak duży
    skok 80% wziął się z, tego, że do tego teoretycznego przykładu użyłem
    duże P.
    Przeglądam teraz kod sterownika pid i zauważyłem, że wywołuję
    obliczenia pid dla danego PV co sekunda, a czy nie powinny obliczenia
    być wywoływane tylko przy zmianie PV? Dla członu P to nie ma
    znaczenia ale w przypadku tak wolnej dynamiki układu częste
    obliczenia I i D dla tego samego PV (system nie jest w stanie
    zareagować na nowe nastawy a już dostaje nowe) chyba zaburzają
    proces...

    --
    Marek

  • 16. Data: 2015-06-30 19:53:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]

    >systemu, algorytm pid jest wzięty z sieci. W tym przykładzie tak duży
    >skok 80% wziął się z, tego, że do tego teoretycznego przykładu użyłem

    Mi chodzi o to, czy nie masz tu za duzych skokow.
    Jesli mierzysz temperature z rozdzielczoscia do 1 stopnia, i ten 1
    stopnien powoduje zmiane mocy o 80%, to sie nie dziw, ze beda
    oscylacje nad ktorymi nie panujesz.
    To w zasadzie jest dwustanowy regulator :-)

    Co prawda czlon I nadal moze pomoc :-)

    >Przeglądam teraz kod sterownika pid i zauważyłem, że wywołuję
    >obliczenia pid dla danego PV co sekunda, a czy nie powinny obliczenia
    >być wywoływane tylko przy zmianie PV?

    Wyjscie sie zmienia stale, nawet jak PV jest stale (czlon calkujacy).
    Trzeba tak dobrac okres obliczen, zeby z jednej strony te wartosc
    zmieniac wystarczajaco czesto, ale z drugiej - nie popelniac zbyt
    duzych bledow obliczeniowych.

    1s wydaje sie w miare odpowiednia - ale arytmetyka na liczbach
    calkowitych moze zawiesc.

> [...]
    >układu częste obliczenia I i D dla tego samego PV (system nie jest w
    >stanie zareagować na nowe nastawy a już dostaje nowe) chyba zaburzają

    D jest problemem - jesli przez pare okresow zmierzone PV sie nie
    zmienia, a potem skacze o jednostke, to taka pochodna mozna sobie ....
    wsadzic ...

    J.

  • 17. Data: 2015-06-30 20:22:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Jun 2015 19:53:18 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > D jest problemem - jesli przez pare okresow zmierzone PV sie nie
    > zmienia, a potem skacze o jednostke, to taka pochodna mozna sobie
    > wsadzic ...

    No dobra, ale pomińmy D (=0}. Co to za rodzaj regulatora gdy w
    dokonujemy obliczeń wyjścia PI tylko dla "nowego" PV (gdy PV się
    zmienia)?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2015-06-30 21:10:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...

    >No dobra, ale pomińmy D (=0}. Co to za rodzaj regulatora gdy w
    >dokonujemy obliczeń wyjścia PI tylko dla "nowego" PV (gdy PV się
    >zmienia)?

    To jest kiepski rodzaj regulatora :-)

    Ale P i PD daloby sie tak wykonac ..

    J.

  • 19. Data: 2015-07-17 17:14:58
    Temat: Regulacja grzania dużej młocy...
    Od: 4...@g...com

    A kupić samouczącego się regulatora nie mogłeś?

  • 20. Data: 2015-07-17 18:47:34
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 17 Jul 2015 08:14:58 -0700 (PDT), 4...@g...com wrote:
    > A kupić samouczącego się regulatora nie mogłeś?

    A są takie które narysują wykres, dostęp do nich (i wykresów) jest z
    telefonu, wyślą SMS jak grzałka się przepali (sytuacja krytyczna,
    trzeba przerwać cały proces bo wsad nie może być nierównomiernie
    rozgrzewany) i będzie w rozsądnej cenie? A jeśli są to co to za
    przyjemność kupować gotowca jak samemu można to wszystko zrobić.
    Temat już nie aktualny, system udało się skalibrować, działa już
    poprawnie bez oscylacji.

    --
    Marek