  • 71. Data: 2014-12-17 13:22:39
    Temat: Re: Regulacja jasności podświetlenia ekranu w nowych telefonach
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    > To, że "oko reaguje na średnią wartość natężenia światła" to się z tym
    > zgadzam.
    > Natomiast chcesz powiedzieć, że przy źrenicy tylko "nieco" zwężonej
    > ("kilka procent"), na siatkówkę wpadnie światło w takiej samej ilości jak
    > przy bardziej zwężonej, tzn. przy ciągłym świetle LED-ów?
    Nie. Odpowiadając poprzednio, pomyliłem się i powiedziałem że źrenica
    się zwęży. Oczywiście, rozszerzy się, bo do oka wpada tylko 20%
    pierwotnej ilości światła.

    > Bo to określenie potoczne.
    Mnie oczy się nijak nie męczą choć mam 70 lat. Ponieważ nie znam tego z
    autopsji ani nie używa się tego w opisach fizjologii widzenia więc ja go
    nie rozumiem. Musisz odwołać się do powszechnie stosowanej terminologii
    albo precyzyjniej opisać swoje odczucia/wrażenia.

    --
    Jacek

  • 72. Data: 2014-12-17 13:47:33
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Zbych" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > A skąd wiesz w jakim stopniu mózg a w jakim czopki/pręciki (bo na pewno nie
    źrenica)?

    Mniejszym lub większym ;) A tak serio, to aż tak się nie znam na tych mechanizmach,
    nie jestem okulistą, ale jestem przekonany, że oślepienie, które odczuwam jest
    skutkiem zbyt silnego pobudzenia siatkówki impulsami światła spowodowane
    oszukiwaniem "automatyki" oka.

    > Poczytaj sobie może jakie są czasy reakcji komórek światłoczułych:
    > http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2063471/

    Dużo tego, może kiedyś to przejrzę.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 73. Data: 2014-12-17 15:15:15
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    > Użytkownik "Marek" napisał w wiadomości grup

    > Ale odczuwasz z powodu migania, czy nie jestes pewny z jakich ?

    Z powodu kluczowania podświetlenia, a jeśli nie będzie ono wystarczająco
    większe od 200Hz, to także dostrzegam migotanie. Robiłem testy z 300 Hz,
    to jeszcze coś tam dostrzegałem na powierzchniach o jednolitym kolorze,
    najbardziej na szarym.

    > Ale siatkowka reaguje wolno wlasnie dlatego ze jest receptorem fotochemicznym i on
    usrednia.

    Pewnie masz rację. Coś jednak wpływa na to, że odczuwam oślepienie,
    ale tylko przy ustawieniu (pozornie) mniejszej jasności.

    > Smiem twierdzic ze bardzo podobnie.

    Widzę, że kolega też nie słyszał o poświacie, która występuje
    w luminoforze kineskopu lub gazie w świetlówkach, bo w LED-ach
    jest na tyle mała, że ma to znaczenie dla oka, niestety na niekorzyść.

    > Ok, byc moze jestes wrazliwy bardzo. Ja tam moge pracowac i na 50Hz.

    50Hz na monitorze? Chyba masz na myśli nie kluczowanie LED-ów
    podświetlenia, a odświeżanie treści obrazu w LCD. To zupełnie co innego.
    Nie wyobrażam sobie patrzenia w matrycę z kluczowaniem 50Hz-owym
    podświetlenia zrobionego na LED-ach, nawet ze świetlówką nie wiem,
    czy byłoby to znośne, a na kineskopie to już poświata łagodzi efekt
    migotania, choć jest wyraźnie dostrzegalny.

    Tak się składa, że mam 6-letniego laptopa Asusa, w którym zastosowano
    sterowanie jasnością metodą PWM, ale na świetlówce, a nie na LED-ach,
    co dzięki poświacie występującej w świetlówce powoduje uśrednienie
    natężenia światła, a więc już u źródła, a nie w oku. Z tego powodu praca
    na tym laptopie jest komfortowa dla oczu, nawet przy ustawieniu małej jasności.

    > A te ekrany ktore krytykujesz, to ile maja ?

    W laptopach z podświetleniem LED najmniejszą częstotliwość kluczowania
    jaką widziałem to 200 Hz, mają też kilka kHz.
    Ale nie o dostrzeganie migotania chodzi w tym temacie, lecz o oślepianie
    spowodowane kluczowaniem podświetlenia. Nawet jak kluczowanie będzie
    2 kHz (nie ma szans, żeby dostrzec migotanie), to i tak powoduje to oślepienie.
    Osobiście sprawdzałem to na kilku częstotliwościach od 200 Hz do 4kHz
    przy tym samym współczynniku wypełnienia. Wrażenie wzrokowe takie samo.

    > Zaraz, zdecyduj sie - bo dokladnie te modele krytykowales.
    > To w koncu sa zle, czy niezauwazalnie zle ?

    Nie krytykowalem za migotanie, a zastosowanie kluczowania LED-ów podświetlenia
    powodującego wrażenie oślepienia. Oto fragment mojego pierwszego postu:

    "..producent zastosował cwany sposób na regulację jasności podświetlenia, tzn.
    stosując sterowanie LED-ów podświetlenia przebiegiem prostokątnym z
    regulowanym współczynnikiem wypełnienia (PWM) z częstotliwością na tyle dużą,
    żeby nie było widać migotania obrazu."

    Czytaj ze zrozumieniem.

    Zresztą napisałem "Mi w tych telefonach nie przeszkadza migotanie, bo go nie widzę",
    bo migotanie jako takie występuje w tych telefonach przy ustawieniu mniejszej
    jasności
    (no bo LED-y są kluczowane z jakąś tam częstotliwością) i teraz kwestia tej
    częstotliwości
    decyduje, czy je widzymy, czy nie. Jeśli nie, to OK, kupujemy taki telefon :)

    sekundzie czy dwoch wylaczyc - i to sciemnienie miga.

    > Tzn aparat kierujemy za okno i podziwamy widok na ekraniku ?
    > Nic nie miga, nie ma paskow.

    Hehehe...teraz widzę, że można było tak to zrozumieć.:D Trochę niedokładnie
    się wyraziłem.
    Chodziło o włączenie aparatu w komórce innej niż badana (np. po sąsiedzku
    leżącej w sklepie) lub w swojej i skierowanie obiektywu na ekran badanej
    komórki. I koniecznie ustawić jasności ekranu na np. 20%, byle nie było na
    maxa, bo nie ma wtedy kluczowania LED-ów podświetlenia i nie będzie
    widać pasków.

    > Czy w drugim telefonie wlaczamy aparat i na podgladzie ogladamy ekran pierwszego
    aparatu ?

    Dokładnie.

    > W S4 paskow nie ma.
    > No dobra - po istotnym zmniejszeniu jasnosci owszem, cos sie pokazalo.
    > Przy polowicznej tez sa, choc delikatne.

    O to chodziło. Najlepiej na całych białych powierzchniach ekranu to widać.

    > Przy max moze nie byc migotania wcale, bo reguluja np pradem.
    >
    > Latwo sie zauwaza katem oka, ewentualnie w ciemnym miejscu pomachac telefonem.

    Dokładnie, albo długopisem.

    > Tak tez zrobilem i twierdze ze S4 przy jasnosci powyzej ~70% nie miga.
    > Ponizej miga, ale jakos dziwnie ... oscyloskop bedzie potrzebny ewentualnie
    oscyloskop i mikroskop.

    > Tak czy inaczej - nie to "oslepia".

    A co?

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 74. Data: 2014-12-17 15:38:10
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >Hz,
    >to jeszcze coś tam dostrzegałem na powierzchniach o jednolitym

    Oslepianie czy migotanie ?

    Przejedz sie do sklepu z projektorami i obejrzyj pare modeli,
    najlepiej roznych firm.
    Czesc z nich miga a czesc nie. Czesci ludzi to miganie przeszkadza,
    czesci nie.
    Ale bedziesz wiedzial czy widzisz, czy sobie wmowiles :-)

    >Pewnie masz rację. Coś jednak wpływa na to, że odczuwam oślepienie,
    >ale tylko przy ustawieniu (pozornie) mniejszej jasności.

    Otoczenie jasne, ciemne ?
    To moze nie miec zwiazku z miganiem.

> [...]
    >w luminoforze kineskopu lub gazie w świetlówkach, bo w LED-ach
    >jest na tyle mała, że ma to znaczenie dla oka, niestety na

    Slyszal slyszal, ale w telewizji nie moze byc zbyt duza, bo by za
    bardzo obraz smuzyl.
    No i miga dosc istotnie - tzn dla urzadzenia pomiarowego, bo dla ludzi
    ... powiedzmy tak - dla wiekszosci niezauwazalnie.

    >50Hz na monitorze? Chyba masz na myśli nie kluczowanie LED-ów
    >podświetlenia, a odświeżanie treści obrazu w LCD. To zupełnie co
    >innego.

    Stary CRT.
    LCD praktycznie nie migaja, odkad maja matryce TFT.

> [...]
    >spowodowane kluczowaniem podświetlenia. Nawet jak kluczowanie będzie
    >2 kHz (nie ma szans, żeby dostrzec migotanie), to i tak powoduje to

    Jestes chyba jedyny, ktory na to narzeka.

    >Osobiście sprawdzałem to na kilku częstotliwościach od 200 Hz do 4kHz
    >przy tym samym współczynniku wypełnienia. Wrażenie wzrokowe takie
    >samo.

    Slepy test moze ? Pare diod LED, z roznymi czestotliwosciami,
    zobaczysz czy dobrze rozpoznajesz ...

    >Nie krytykowalem za migotanie, a zastosowanie kluczowania LED-ów
    >podświetlenia
    >powodującego wrażenie oślepienia. Oto fragment mojego pierwszego
    >postu:

    Technicznie to tam nie ma podswietlenia led, tam kazdy piksel jest
    LED.
    No ale miga tak samo i efekty moga byc podobne.

    Hm, nie znam Androida na tyle ... da sie tam zrobic jakis
    synchroniczny program, zeby polowa ekranu swiecila stale na pol
    gwizdka, a polowa migalaco druga ramke ?
    No ale w tych nowoczesnych zabawkach moze byc korekcja gamma
    wbudowana.

    >A co?

    Trzeba by jakies badania zrobic, z Toba w roli glownej ...

    J.

  • 75. Data: 2014-12-17 16:30:39
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Marek napisał:

> [...]
    > odczuwam jest
    > skutkiem zbyt silnego pobudzenia siatkówki impulsami światła spowodowane

    Ja również nie jestem okulistą, nie zajmowałem się fizjologią widzenia
    do jakiś efektów ale skoro tylko Ty (i jakaś niewielka część ludzi) masz
    z tym wyraźny, odczuwalny problem, to może odwiedź prawdziwego okulistę?
    Serio mówię, bez złośliwości.
    Dawno, dawno temu mieliśmy wykonywane różne badania, między innymi
    pomiar ciśnienia śródgałkowego oka. Jeden z kolegów miał zbyt wysokie.
    Badanie potem powtórzono i skierowano go na operację obu oczu, tak aby
    to ciśnienie obniżyć. Fizycznie zrobili mu kanaliki odprowadzające jakiś
    płyn. Gdyby tego nie zrobiono, to szybko straciłby wzrok. Jedyny
    dyskomfort jaki przedtem czuł, to zmęczenie oczu, ból głowy w kinie, czy
    trudności z patrzeniem na ciemną tablicę w szkole. Trudno mi powiedzieć,
    czy chodziło o dużą, ciemną płaszczyznę, czy raczej o jej oświetlenie
    wszechobecnymi świetlówkami. Badania przesiewowe uratowały go przed
    ślepotą. Operacje miał mieć powtarzane co pięć lat. Nic zabawnego.
    Może Twoja nadwrażliwość na te bodźce ma inną przyczynę ale warto
    skonsultować to z okulistą i to raczej dobrym a nie wyrobnikiem NFZ, czy
    grupą newsową.
    Maciek

  • 76. Data: 2014-12-17 18:27:44
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Marek pisze:

> [...]
    [..]

> [...]
    > czasem
    > przy przesuwaniu okienek, ale łatwo sprawdzić czy podświetlenie jest

    Wiesz co to wyświetlacz AMOLED? On _nie_ma_ podświetlenia.

    [..]
    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 77. Data: 2014-12-17 18:45:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2014-12-17 o 16:30, Maciek pisze:
    [...]
> [...]
    > wszechobecnymi świetlówkami. Badania przesiewowe uratowały go przed
    > ślepotą. Operacje miał mieć powtarzane co pięć lat. Nic zabawnego.

    Na szczęście operacja nie boli. Ani trochę.

    P.P.

  • 78. Data: 2014-12-18 04:32:32
    Od: Maciek <m...@p...com>

    Użytkownik Paweł Pawłowicz napisał:
    > Operacje miał mieć powtarzane co pięć lat. Nic zabawnego.
    >

    > Na szczęście operacja nie boli. Ani trochę.

    To znaczy że mam mu zazdrościć? Zawsze mogą się przypałętać komplikacje
    i akurat w tym przypadku ślepota. Oczywiście bez operacji byłoby dużo
    gorzej i na 100% straciłby wzrok.
    Nawet tam, gdzie jest wymagane znieczulenie, to się pacjenta znieczula
    ale cała reszta dookoła jest wyjątkowo nieprzyjemna - przed i po
    operacji. Nawet zwyczajnego wyrostka.

  • 79. Data: 2014-12-18 09:03:37
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "AlexY" <a...@i...pl> napisał w wiadomości

    > [..]

    > Wiesz co to wyświetlacz AMOLED? On _nie_ma_ podświetlenia.

    I co z tego? Przecież to ten sam sposób regulacji jasności obrazu poprzez ustawienie
    odpowiedniego % wypełnienia prostokąta sterującego LED-ami.

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 80. Data: 2014-12-18 11:34:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >I co z tego? Przecież to ten sam sposób regulacji jasności obrazu
    >poprzez ustawienie
    >odpowiedniego % wypełnienia prostokąta sterującego LED-ami.

    No wlasnie niekoniecznie.
    Zauwaz ze kazdy piksel ma inna jasnosc, w zaleznosci od tresci.

    Jasnosc ogolna tez jest, ale jak oni regulacje poskladali do kupy, to
    jest niewiadoma.

    Jak widac - S4 akurat jasnosc ogolna reguluje PWM, choc dosc dziwnie.

    J.