  • 1. Data: 2014-12-12 22:43:31
    Temat: Smużenie na wyświetlaczu OLED.
    Od: poziompolitechniczny <p...@g...com>

    Witam.

    Mam mały 0.96" jednokolorowy wyświetlacz OLED ze sterownikiem SSD1306.
    Kiedy na jasnym tle na środku wyświetlacza narysuję czarny kwadrat to wszystkie
    piksele na lewo i prawo od tego kwadratu są jaśniejsze od tych z góry i dołu kwadratu
    (chodzi o tło).
    Jest to na tyle widoczne że nie sposób pominąć tego faktu.
    Jest na to jakiś patent?

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2014-12-13 14:00:22
    Temat: Re: Smużenie na wyświetlaczu OLED.
    Od: mk <reverse_lp.pw@myzskm>

    W dniu 2014-12-12 22:43, poziompolitechniczny pisze:
> [...]
    (chodzi o tło).
    > Jest to na tyle widoczne że nie sposób pominąć tego faktu.

    Faktycznie spotkałem się kiedyś z podobnym efektem przy wyświetlaczu
    OLED. U mnie efekt był widoczny gdy ponad połowa pikseli wyświetlacza
    była załączona (świeciła się). Wydaje się że jedynym sposobem jest takie
    zaprojektowanie treści wyświetlanej na OLED by dominowały piksele
    wyłączone. Może jest gdzieś to udokumentowane ale nie doczytałem... W
    ogóle nie walczyłem z problemem. Jedyne jeszcze co mi przychodziło do
    głowy to niewystarczająca wydajność zasilania OLED, ale nie sprawdzałem...

    pzdr
    mk

  • 3. Data: 2014-12-13 21:54:12
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2014-12-13 14:00, mk pisze:

> [...]
    > ogóle nie walczyłem z problemem. Jedyne jeszcze co mi przychodziło do
    > głowy to niewystarczająca wydajność zasilania OLED, ale nie sprawdzałem...
    Nie to nie jest to, pierwsze wyświetlacze jeszcze czarnobiałe lcd też to
    miały, wynika to z budowy wyświetlacza, piksel zapala się na
    skrzyżowaniu linii wierszy i kolumn, które podaja napięcie, a że ma ono
    dość wysoką wartość to inne piksele także reagują, w wyświetlaczach lcd
    wyeliminowano to stosując tranzystory tzw tft, na każdy piksel osobny,
    zasilanie ma od dołu a sterowanie od góry a że napięcie mniejsze to i
    efektu nie ma.
    Widocznie te oledy są zbudowane na wzór wczesnych lcd-eków, stąd taki efekt.
    Tu w angielskiej wiki
    http://en.wikipedia.org/wiki/Liquid-crystal_display
    masz w dziale pasywne aktywne matryce trochę na ten temat.

    --
    Pozdr

    Janusz_K