  • 1. Data: 2010-08-10 15:26:08
    Temat: Rezystancja uzwojeń silnika dysku twardego
    Od: Konop <k...@g...pl>

    Witam!

    Pytanie: jaka powinna być rezystancja mierzona między stykami silnika
    dysku twardego? W dysku (po problemach z zasilaczem) strzelił układ
    zasilający silnik kręcący talerzami. Mogę próbować kupić inną
    elektronikę, ale pytanie - w jakim stanie jest silnik? Mierzone
    rezystancje są różne, w zależności które styki wybiorę, ale albo koło
    0,8ohm albo 1,2ohm... Czy to nie za mało? Dysk to WD, 80GB
    (WD800BB-00JHC0). Może ktoś ma elektronikę z takiego na zbyciu? :D:D

    Konop

  • 2. Data: 2010-08-10 15:54:01
    Temat: Re: Rezystancja uzwojeń silnika dysku twardego
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    Konop wrote:

    > rezystancje są różne, w zależności które styki wybiorę, ale albo koło
    > 0,8ohm albo 1,2ohm..

    Nie wiem co to był za dysk co mam z niego silnik, ale 3,1 oma tak czy
    siak - w końcu to trójkąt lub gwiazda.

    Mirek.

  • 3. Data: 2010-08-11 04:47:57
    Od: c...@p...onet.pl

    No to ten dysk musiał być na potrójnej fazie. Są takie trójfazowe zasilacze do
    dysków? A może on miał 3,1 KW a nie 3,1 Ohma?

  • 4. Data: 2010-08-11 04:58:19
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Konop wrote:

> [...]
    > 0,8ohm albo 1,2ohm... Czy to nie za mało? Dysk to WD, 80GB
    > (WD800BB-00JHC0). Może ktoś ma elektronikę z takiego na zbyciu? :D:D

    maja mniej wiecej tyle co piszesz. zwykle to pare zwojow drutu, sterownik
    tych silnikow jest dosc ciekawym urzadzankiem, zgooglaj datashita chipka :)

    jesli zalezy ci na danych to po prostu znajdz identyczny model (wlaczajac w
    to firmware) na allegro. jak na dysku... zmartwie cie ze te serie WD'kow tak
    mialy, tak ze znalezienie sprawnej elektroniki to raczej bedzie wyczyn (we
    wszystkich padalo mniej wiecej to samo) + z nowa elektronika bedziesz mial
    za niedlugo ten sam problem ;)

  • 5. Data: 2010-08-11 09:42:25
    Od: Marek Lewandowski <l...@p...onet.pl>

    On Aug 10, 5:26 pm, Konop <k...@g...pl> wrote:

    > Mierzone
    > rezystancje są różne, w zależności które styki wybiorę, ale albo koło
    > 0,8ohm albo 1,2ohm... Czy to nie za mało?

    Pasuje, jak masz 4 styki, to rezystancje AB BC AC beda rowne i AD BD
    CD tez beda rowne, ale inne (przy czym wcale kontakty nie musza lezec
    w kolejnosci ABCD).
    Rezystancji w okolicy 1Ohm i tak wiele miernikow z typowymi kablami
    nie zmierzy porzadnie, wiec sie nie przejmuj drobnym rozrzutem.

    Marek

  • 6. Data: 2010-08-11 16:35:50
    Od: Konop <k...@g...pl>

> [...]
    > wszystkich padalo mniej wiecej to samo) + z nowa elektronika bedziesz mial

    OK, a co byś polecił w podobnej cenie, o nie mniejszej pojemności? Na
    IDE... Ma to służyć w domowym serwerze, 2 dyski w RAID (mam już drugi,
    ciut inny, ale też WD 80GB, ale jeszcze nie pracował jako RAID :().
    Przesiąść się na Seagate? Bo trochę szukałem tych dysków, żeby były OK,
    nie miały błędów, SMART był czysty itp... ciężko było ;)...

    Konop

  • 7. Data: 2010-08-11 20:11:57
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 11/08/2010 17:35, Konop wrote:

> [...]
    > IDE... Ma to służyć w domowym serwerze, 2 dyski w RAID (mam już drugi,
    > ciut inny, ale też WD 80GB, ale jeszcze nie pracował jako RAID :().

    Przynajmniej dostaniesz 5 lat gwarancji i jak padnie, to wymieniaja w 3
    dni. Mi wymienili juz 6 sztuk, ale u mnie komputery przetwarzaja pliki
    600-1000GB non-stop, wiec LEDy od dyskow nigdy nie gasna. Srednio po
    roku dysk zaczyna niedomagac.

    --
    Jerry1111

  • 8. Data: 2010-08-12 06:53:55
    Od: "Gejzero" <g...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konop" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Przesiąść się na Seagate? Bo trochę szukałem tych dysków, żeby były OK,
    > nie miały błędów, SMART był czysty itp... ciężko było ;)...

    Hej,

    Mam właśnie w kompie chodzącego na pusto WD800 o pojemności 80GB
    To spisane z nalepek
    Model: WD800JB-00CRA1
    Date: 11 Oct 2002
    DCM: HSEHCV2AA
    a To ze SpeedFan:
    Model: WDC WD800JB-00CRA1
    Firmaware: 17.07W17

    Gdyby pasował do Twojego i chciałbyś go, to miał bym impuls żeby chwycić za
    wkrętak i go wymontować. Niepotrzebnie prąd ciągnie a już dawno przesiadłem
    się na większe. Silnika mierzył nie będę bo musiał bym go wykręcic a prawde
    mówiąc nie chce mi się w kompie grzebać w te upały :)

    PS. Mam na stole 2 szt. 120 WD kupowane w odstępie 7 miesiecy i różnią się
    diametralnie nawet mechanicznie. Gołym okiem widać że nie tylko elektronika
    ale i silniki są inne. na jednym widaż ze jest połączenie w gwiazde bo
    wyprowadzone są 3 skręcone przewody do jednego styku. Uzwojenia mają po
    jakieś 0,8 - 0,9 Ohm uwzględniając rezystancje kabli pomiarowych lichego
    miernika. w obu przypadkach silników.
    Pomiezrzyłem również silnik od WD400 (40GB) i tam silnik ma podobne wartości
    rezystancji uzwojeń.
    Również ma analogiczne oznaczenia punktów łączenia silnika z płytką E50 do
    E53 ułożone w tej samej kolejności. Gdzie E50 to punkt wspólny gwiazdy. Może
    to ułatwi oszacowanie czy silnik nie wyzionął ducha ;)

    Pozdr.
    Gejzero.

  • 9. Data: 2010-08-12 10:28:21
    Od: Michał Baszyński <m...@g...ze.ta.pl>

    W dniu 2010-08-11 22:11, Jerry1111 pisze:

> [...]
    > dni. Mi wymienili juz 6 sztuk, ale u mnie komputery przetwarzaja pliki
    > 600-1000GB non-stop, wiec LEDy od dyskow nigdy nie gasna. Srednio po

    a używasz dysków "standardowych" z końcówką AS czy "serwerowych" NS ?

    --
    Pozdr.
    Michał

  • 10. Data: 2010-08-12 16:19:35
    Od: Jerry1111 <j...@w...pl.pl.wp>

    On 12/08/2010 11:28, Michał Baszyński wrote:

    > a używasz dysków "standardowych" z końcówką AS czy "serwerowych" NS ?

    AS, tansze.
    To ze dysk wyleci raz na jakis czas nie jest problemem, bo ja
    przetwarzam (a nie przechowuje) dane, poza tym mam RAID0.

    Serwerowe moga dluzej pracowac wlaczone (lepsze lozyskowanie), ale u
    mnie glowica chodzi praktycznie bez przerwy (ciagly odczyt/zapis), wiec
    nie wiem czy serwerowe beda odporniejsze.

    --
    Jerry1111