  • 1. Data: 2010-08-09 11:25:44
    Temat: podbieranie 12V z akumulatora UPS'a; praca cykliczna UPS'a
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    Hej
    Potrzebował bym podkradać trochę prądu z akumulatora UPS'a
    Mianowicie, buduje pewną "zabawkę", która będzie zasilana z akumulatora
    żelowego żywcem wyrwanego właśnie z UPS'a, jako ładowarkę chciałem
    zastosować resztę owego UPS'a.

    Pierwsze pytanie czy mogę zasilać urządzenie z akumulatora który podczas
    prac biurkowych będzie stale ładowany z UPS'a?
    Prąd szacunkowy powiedzmy 2-3A. Czy ładowarka w UPS'ie nie będzie miała
    nic przeciwko? Czy lepiej nie ryzykować? Chciałbym mieć akumulator
    naładowany, który będzie w gotowości do wyjścia w "teren". Z lenistwa
    nie chce mi się odłączać akumulatora, dawać go do ładowania, a
    urządzenie przepinać na zasilacz - po prostu podpinam wtyczkę do UPS'a.

    Druga kwestia - tryb pracy, cykliczne ładowanie i rozładowanie
    akumulatora. Domyślnie UPS pracuje na zasilaniu z sieci i jest w stanie
    gotowości aby sporadycznie przejść na zasilanie bateryjne, potem ładuje
    aku i czeka kolejny "rok" na ponowne wykorzystanie go.
    Jak to się ma do pracy w roli ładowarki? czy nie zabije akumulatora czy
    UPS'a jak będę go cyklicznie rozładowywał i ładował?
    Może wymagana była by jakaś modyfikacja UPS'a? Napięcie ładowania? Da
    się to zrobić? Można tak?

    Pacjent to taki zwykły pod biurkowy easy touch 400(a może 600?)

  • 2. Data: 2010-08-09 20:49:31
    Od: "Robgold" <r...@i...pl>

    Użytkownik "Rafał" <r...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Mianowicie, buduje pewną "zabawkę", która będzie zasilana z akumulatora
    > żelowego żywcem wyrwanego właśnie z UPS'a, jako ładowarkę chciałem

    Pytanie zasadnicze jakim pradem laduje ladowarka w UPS'ie.
    W wiekszosci UPS siedzi jeden albo dwa akumulatory 12V/7Ah. Ladowane sa
    pradem 0,1C ~700mA
    Jesli chcesz stale brac 2-3A to ona prawdopodobnie nie wyrobi i rozladujesz
    aku.

    Zastanow sie czy nie lepiej zbudowac sobie uklad na LM317 taniej i prostej
    ladowarki.

  • 3. Data: 2010-08-10 06:00:13
    Od: Rafał <r...@o...pl>

    > Pytanie zasadnicze jakim pradem laduje ladowarka w UPS'ie.
    > W wiekszosci UPS siedzi jeden albo dwa akumulatory 12V/7Ah. Ladowane sa
    > pradem 0,1C ~700mA
    No właśnie, pewnie dokładnie o to chodzi i pewno jest jak piszesz, jest
    jeden akumulator.

    > Jesli chcesz stale brac 2-3A to ona prawdopodobnie nie wyrobi i
    > rozladujesz aku.
    Ja się nie martwię czy rozładuje akumulator, te 2-3A to w szczycie,
    przez krótką chwilę, przeważnie te 700mA powinno wystarczyć.
    Obawiam się jednak czegoś innego - czy ta ładowarka jest na tyle
    "miękka" żeby pod większym obciążeniem napięcie usiadło i prąd był brany
    z akumulatora. Bo jak ładowarka będzie "twarda" to te 2-3A szybko ją ubiją.

    > Zastanow sie czy nie lepiej zbudowac sobie uklad na LM317 taniej i
    > prostej ladowarki.

    Właśnie muszę nad tym pomyśleć, ładowarka będzie na pokładzie owej
    zabawki, ale ten problem chce odłożyć na potem, mam teraz kilka innych
    pomysłów i rzeczy do wykonania, temu właśnie pytam czy taki UPS podoła,
    póki co.

  • 4. Data: 2010-08-10 07:15:08
    Od: "EM" <e...@p...onet.pl>

    > Obawiam się jednak czegoś innego - czy ta ładowarka jest na tyle "miękka"
    > żeby pod większym obciążeniem napięcie usiadło i prąd był brany z
    > akumulatora. Bo jak ładowarka będzie "twarda" to te 2-3A szybko ją ubiją.

    Obwód ładowania musi znosić silne rozładowanie akumulatora, więc tutaj
    raczej nie ma obawy.
    --
    Pozdr
    EM

  • 5. Data: 2010-08-11 05:06:56
    Od: "Piotr \"Curious\" Slawinski" <c...@b...internetdsl.tpnet.lp>

    Rafał wrote:
> [...]
    > "miękka" żeby pod większym obciążeniem napięcie usiadło i prąd był brany
    > z akumulatora. Bo jak ładowarka będzie "twarda" to te 2-3A szybko ją

    testowane z paroma roznymi ups'ami. zdaje sie ze 'miekkosc' to zalozenie
    konstrukcyjne (akku przeciez moze byc rozladowany ;)
    osobiscie 'z braku laku' podlaczalem switche i inne 'sieciowe' zabawki do
    roznych ups'ow bezposrednio do zaciskow. zawsze chodzilo bezproblemowo, z
    tym ze warto tam dorzucic spory kondensator zeby nie bylo tetnien (10 000uF
    minimum). warto tez po np. tygodniu pracy sprawdzic napiecie - jak za duzo
    pradu sie ciagnie to ladowarka nie wyrabia i nap. spada np. do 12V.
    wiekszosc ups'ow ktore mam ma w srodku lm'ke i daje rade do ~500mA bez
    zadnego problemu.

    a. tylko nie licz ze taki uklad naladuje ci szybko rozladowany np. w terenie
    akumulator ;) te lm'ki daja ~1A max ogolnie...zabierz polowe to akumulator
    bedzie sie ladowal dwa dni...