  • 1. Data: 2018-10-10 00:47:45
    Temat: Rotacja opon między kołami
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    Cześć,

    Jak rotujecie swoje opony między kołami? W sensie (jeśli to możliwe
    oczywiście):

    A: Po prostu przód z tyłem
    B: Po skosie
    C: Według wskazówek zegara (to jest chyba bez sensu, ale spotkałem się z
    taką opinią).

    Moje VECTOR 4SEASONS G2 195/65 R15 91 T pokazują nierówne zużycie między
    przodem a tyłem. Trochę przesadziłem bo niby co 7,5k km powinno się je
    rotować (warunki gwarancji) a zrobiłem więcej na nich :/ No ogólnie
    chciałbym je zrotować, wyważyć i jeszcze trochę poużywać.

    Co radzicie lub praktykujecie?

  • 2. Data: 2018-10-10 01:57:32
    Temat: Re: Rotacja opon między kołami
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    Dnia Wed, 10 Oct 2018 00:47:45 +0200, PlaMa napisał(a):

> [...]
    >
    > A: Po prostu przód z tyłem
    > B: Po skosie
    > C: Według wskazówek zegara (to jest chyba bez sensu, ale spotkałem się z

    Prawo-lewo to w zasadzie bez różnicy (a jak są asymetryczne, to w ogóle się
    nie da, a kierunkowe trzeba by przekładać na felgach - też bez sensu).

    A żeby nie dopuścić do dużych różnic w zużyciu między osiami, należy mniej
    zużytą parę zakładać tam gdzie się szybciej zużywa - dzięki temu ma się
    zawsze 4 równo zużyte opony.

    Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
    ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
    pozostałe cztery?

  • 3. Data: 2018-10-10 02:14:50
    Od: PlaMa <b...@w...pl>

    W dniu 2018-10-10 o 01:57, Tomasz Pyra pisze:

> [...]
    > zużytą parę zakładać tam gdzie się szybciej zużywa - dzięki temu ma się

    Czyli opcja A? I tak myślałem, żeby je poprzekładać żeby je wyważyć przy
    okazji.

    > Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
    > ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
    > pozostałe cztery?

    No ktoś mi tak tłumaczył właśnie. Tylko, że ja nawet nie mam zapasu :)

  • 4. Data: 2018-10-10 08:04:29
    Od: Vlad The Ripper <os^$_znaki_bez_shift@poczta.wp.pl>

    W dniu 2018-10-10 o 00:47, PlaMa pisze:
> [...]
    > rotować (warunki gwarancji) a zrobiłem więcej na nich :/ No ogólnie
    > chciałbym je zrotować, wyważyć i jeszcze trochę poużywać.

    W instrukcji obsługi do moich 2 ostatnich aut było napisane, żeby
    zamieniać tył z przodem bez zamiany stronami (lewy tył na lewy przód,
    prawy tył na prawy przód) średnio co 7-10kkm. Jak masz letnie i zimowe
    to wygodnie zrobić rotację przy zmianie kompletu i tak praktykuję. A
    przy wielosezonowych to bym się tym nie kłopotał i robił rotację co rok
    lub 2 lata.

  • 5. Data: 2018-10-10 08:07:41
    Od: p...@g...com

    --Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
    ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak
    pozostałe cztery?

    ktos kto duzo jezdzi :-) zuzywa sie przeciez para wiec bierzesz jedna (lepsza) i do
    bagaznika po czym kupujesz nowa pare, zostaje jedna zuzyta

  • 6. Data: 2018-10-10 12:59:54
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik PlaMa b...@w...pl ...

> [...]
    > powinno się je rotować (warunki gwarancji) a zrobiłem więcej na nich
    > :/ No ogólnie chciałbym je zrotować, wyważyć i jeszcze trochę

    Rotowac co 7,5k? hahahahahaha, kto takie rzeczy wymysla...
    Ja po prostu zmieniam lato zima. Jak zakładam na nowy sezon i jeszcze sie
    nadaja to lepsze daje na przód.

    P.S. Ale ja srednio przejezdzam 2 sezony na jednym zestawie czyli jakies
    60-100kkm to jakbym miał co 10kkm rotowac to bym chyba ocipiał...

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Jeżeli nawet OE nie widzi żadnych załączników, to ich nie ma ;)

  • 7. Data: 2018-10-10 13:30:37
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    na ** p.m.s ** PlaMa pisze tak:

    > Jak rotujecie swoje opony między kołami?

    Nie rotuję. Jak się przód zużyje to przekładam na tył i kupuje nowe.
    A w zimówkach odwrotnie. Tył idzie na przód a nowe na tył.

    --
    Piter

    Sweet little girl I prefer
    You behind the wheel
    Me the passenger

  • 8. Data: 2018-10-10 22:14:53
    Od: Yeti Siedzinski <y...@s...com>

    On Tuesday, October 9, 2018 at 4:57:36 PM UTC-7, Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    >
    > Kiedyś były zalecenia żeby rotować w kółko i to razem z kołem zapasowym,
    > ale to było dawno i nie prawda, kto dziś ma zapas z taką samą oponą jak

    Ja mam i rotuje wszystkie 5 kolek :). Nie chce zostac z zapasem "jak nowy" bo potem
    bede "zmuszony" by znowu zakupic takie same opony.

  • 9. Data: 2018-10-11 07:35:25
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 10 Oct 2018 13:14:53 -0700, Yeti Siedzinski wrote:
    > Ja mam i rotuje wszystkie 5 kolek :).

    Ponoć dzisiejsze opony bardzo nie lubią zmian kierunku kręcenia. Ale może
    to tylko spisek producentów opon.

    > Nie chce zostac z zapasem "jak
    > nowy" bo potem bede "zmuszony" by znowu zakupic takie same opony.

    Rotacja przód-tył powinna zapewnić jednostajne zużycie wszystkich
    czterech opon, pod warunkiem że zbieżność jest prawidłowa. A zapasówka
    może przecież zostać z innym bieżnikiem, w razie przyszłej wymiany.

    Mateusz

  • 10. Data: 2018-10-11 08:08:37
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 10.10.2018 o 00:47, PlaMa pisze:
    > Cześć,
    >
    > Jak rotujecie swoje opony między kołami?

    A jaki cel tej rotacji zamierzasz osiągnąć?
    Jeżeli równomierne zużycie, to jedyne logiczne wyjście to zamiana:
    najbardziej zużyta z najmniej zużytą. Pozostałe dwie: lepsza z gorszą,
    albo w przypadku nieznacznych różnic zostawić.
    Jacek