  • 31. Data: 2019-02-10 12:23:26
    Temat: Re: Rozbilansowanie ogniw Li-Ion
    Od: Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-02-08 o 19:27, Queequeg pisze:
> [...]
    9302f53e892/ACCU-BPE7.2-12_BP.pdf

    > Fakt, szukałem do tych aku, które znalazłem (i kart nie znalazłem). Ale na
    > tej karcie też nie jest określony maksymalny bezpieczny ciągły prąd
    > rozładowania. Albo nie widzę.

    Wytrzymuje prąd 105 A do 5 sekund.
    Jest tabelka z czasami rozładowania. W 5 minut można wypompować cały
    ładunek przy prądzie 31 A. Przy 15 minutach mamy 14 A.
    Nie wiem czy ta hulajnoga ciągnie te 10 A cały czas, bo wtedy będzie
    około 20 minut jazdy czyli mało, ale teoretycznie aku wytrzyma ciągłe
    30A dopóki nie padnie, ale zasięg wtedy to będzie po bułki do sklepu i z
    powrotem.

    Piotrek

  • 32. Data: 2019-02-10 14:23:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Piotr Dmochowski <i...@p...onet.pl> wrote:

    > Jest tabelka z czasami rozładowania. W 5 minut można wypompować cały
    > ładunek przy prądzie 31 A. Przy 15 minutach mamy 14 A.

    Ok, teraz widzę.

> [...]
    > około 20 minut jazdy czyli mało, ale teoretycznie aku wytrzyma ciągłe
    > 30A dopóki nie padnie, ale zasięg wtedy to będzie po bułki do sklepu i z

    Raczej nie ciągnie. Sprawdzę to jeszcze bo planuję sobie dorobić do niej
    panel pokazujący chwilowy pobór prądu i pozostały ładunek.

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 33. Data: 2019-02-10 23:58:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 9 Feb 2019 21:53:31 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Widocznie im też nie grozi, albo jakoś inaczej to rozwiązali.

    No wlasnie mnie zaciekawilo ...

    > Tylko co w tej ładowarce specjalnego oprócz kontroli prądu (żeby nie
    > przekroczył maksymalnego) i napięcia (żeby nie osiągnęło napięcia
    > gazowania)? Pytam, bo będę robił :P

    Bardziej napiecia, ewentualnie - pilnowanie napiecia i wylaczanie.

    A "zwykly prostownik" ma trafo i mostek :-)

    J.

  • 34. Data: 2019-02-11 15:53:00
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bardziej napiecia, ewentualnie - pilnowanie napiecia i wylaczanie.

    Pytanie czy trzeba odłączać po naładowaniu, czy może tak sobie wisieć na
    tych 14,2 V miesiącami (jak podłączę do ładowania i zapomnę :D).

    > A "zwykly prostownik" ma trafo i mostek :-)

    No tak... a ze stabilizacją to już niezwykły jest ;)

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 35. Data: 2019-02-11 23:35:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 11 Feb 2019 14:53:00 +0000 (UTC), Queequeg napisał(a):

    > Pytanie czy trzeba odłączać po naładowaniu, czy może tak sobie wisieć na
    > tych 14,2 V miesiącami (jak podłączę do ładowania i zapomnę :D).

    Mowilismy przeciez niedawno - na tym akumulatorze czesto jest
    napisane:
    -praca buforowa 13.80 V, lub
    -ladowac do 14.4V - i wylaczyc (lub zmniejszyc do 13.8)

    > No tak... a ze stabilizacją to już niezwykły jest ;)

    I mam watliwosci, czy taki "zwykly prostownik", utrzymujacy 13.8V na
    akumulatorze żelowym go nie uszkodzi.
    W alarmach jakos to dzialalo ...

    J.

  • 36. Data: 2019-02-12 13:01:40
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Mowilismy przeciez niedawno - na tym akumulatorze czesto jest
    > napisane:
    > -praca buforowa 13.80 V, lub
    > -ladowac do 14.4V - i wylaczyc (lub zmniejszyc do 13.8)

    W sumie w rozwiązaniu i tak będę miał MCU i tak (do pomiaru prądu,
    zliczania ładunku, wyświetlania)... kusi mnie, żeby zrobić kontrolę
    ładowania z samego MCU, np. robiąc na piechotę boosta. Precyzyjny pomiar
    napięcia baterii i tak będę miał w gratisie obok pomiaru prądu (INA226
    zmierza z Chin). Wtedy całość możnaby zasilać np. z 12 V, a MCU podbije
    sobie do 28.8 V (ładowanie) lub 27.6 V (podtrzymanie po naładowaniu).

    Tylko to kobyła powoli z tego wychodzi :)

    > I mam watliwosci, czy taki "zwykly prostownik", utrzymujacy 13.8V na
    > akumulatorze żelowym go nie uszkodzi.

    Czemu miałby, jeśli ma ograniczenie prądu?

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 37. Data: 2019-02-12 13:03:15
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale moze miales za bardzo rozladowane.

    Tak, na początku tak, ale później zdarzyło się to drugi raz, po jeździe.
    Nie były rozładowane, były ledwo ruszone (przejechałem może 1 km po pełnym
    naładowaniu). Były po prostu rozbilansowane.

    > Normalnie to powinna odciac dalsze rozladowywanie,
    > ale pozwolic na ladowanie.

    Może jak widzi rozbilansowanie to nie pozwala na ładowanie, żeby nie zabić
    pozostałych ogniw?

    > Tylko sekcje musza byc jakos wyrownane, bo inaczej ladowanie szybko
    > sie przerwie, po osiagnieciu granicznego napiecia na jednej sekcji.

    Albo przerwie się dopiero pożarem, bo pozostałe ogniwa się przeładują...

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika

  • 38. Data: 2019-02-12 15:50:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >naładowaniu). Były po prostu rozbilansowane.

    >Może jak widzi rozbilansowanie to nie pozwala na ładowanie, żeby nie

    Musialbys zobaczyc jaki uklad uzyto.
    To raczej tak nie dziala - sa dwa progi napiecia - dolny i gorny,
    jak jedna sekcja zejdzie ponizej dolnego - ma odciac rozladowywanie.
    Jak choc jedna bedzie powyzej gornego - odcina ladowanie.

    >Albo przerwie się dopiero pożarem, bo pozostałe ogniwa się
    >przeładują...

    Po to jest ten uklad, zeby przeladowania nie bylo.

    J.

  • 39. Data: 2019-02-12 15:53:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Queequeg" napisał w wiadomości grup
    ust.no1...
    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    [...]

    >Czemu miałby, jeśli ma ograniczenie prądu?

    Ograniczenia nie ma, tzn ma samoistne z uwagi na rezystancje
    wewnetrzna.

    Ale nie pradu sie boje, tylko przeladowania.
    A taki "zwykly prostownik" w szczytach ma napiecie wieksze.

    I jakis tam prad ciagle plynie, a żelowe akumulatory tego nie lubia

    J.

  • 40. Data: 2019-02-12 22:10:01
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ograniczenia nie ma, tzn ma samoistne z uwagi na rezystancje
    > wewnetrzna.

    No jak nie ma, to inna sprawa :)

    Doedukowałem się trochę w temacie i wiem już, że:

    - akumulator żelowy i akumulator AGM to nie to samo, konstrukcja jest inna
    i najczęściej ludzie mylnie nazywają akumulatory AGM żelowymi

    - akumulatory AGM są dużo popularniejsze od żelowych

    - pisałem w tym wątku o akumulatorach żelowych ale tak naprawdę kupiłem
    AGM

    - ładowanie AGM:
    - w 25 st. C: 2.400 ... 2.465 V / celę
    - powyżej 25 st. C: odjąć 5 mV / celę na każdy stopień różnicy
    - poniżej 25 st. C: dodać 5 mV / celę na każdy stopień różnicy

    - ciekawostka #1: generalnie wpompowuje się od 104% do 112% ładunku, który
    został zużyty

    - ciekawostka #2: 60% czasu ładowania uzupełni 90% ładunku, a pozostałe
    10% ładunku zostanie uzupełnione w pozostałe 40% czasu ładowania

    - ładowanie uznajemy za zakończone, gdy prąd spada poniżej prądu
    samorozładowania

    - prąd samorozładowania obliczamy mnożąc pojemność akumulatora przez
    procent rozładowania w ciągu miesiąca (w moim przypadku: 3% * 7.2 Ah =
    216 mA)

    --
    Eksperymentalnie: http://facebook.com/groups/pl.misc.elektronika