  • 11. Data: 2024-01-28 18:30:54
    Temat: Re: Rwew źródła
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 27.01.2024 o 21:10, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Oczywiście że nie.
    > Zapewne tak to jest: bez RL ustawiasz Vr na 0 woltomierza, dołączasz RL
    > i już masz wynik. Dzięki temu nawet byle miernikiem jesteś w stanie
    > całkiem dokładnie określić tę rezystancję. Nie musisz mierzyć z
    > miliwoltową dokładnością np na zakresie 15V.

    Czyli SEM odczytuję z zasilacza, a Ur z woltomierza.

    Robert

  • 12. Data: 2024-01-28 22:08:58
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    > Czyli SEM odczytuję z zasilacza, a Ur z woltomierza.

    Na moje oko to możesz nawet wyskalować ten woltomierz wprost w omach.
    Układ ma mierzyć rezystancję, nie SEM. Ale tak, wartość SEM można
    odczytać z zasilacza, o ile dysponuje odpowiednim (i odpowiednio
    dokładnym) wskazaniem. Albo podłączyć woltomierz. I faktycznie, jest to
    lepsze rozwiązanie niż obciążanie woltomierzem mierzonego źródła,
    szczególnie takiego o małej wydajności.
    Ale ja tak piszę tylko na podstawie tego, co widzę. Ani jednego wzorku
    nie rozpisałem sobie do sprawdzenia, więc mogę się mylić.

    Pozdrawiam

    DD

  • 13. Data: 2024-01-28 23:02:00
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 28.01.2024 o 22:08, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > Na moje oko to możesz nawet wyskalować ten woltomierz wprost w omach.

    No jednak nie, przecież wynik pomiaru zależy też od SEM, czyli trzeba i
    tak przeliczać. Gdyby zamiast rezystora obciążającego było źródło
    prądowe to co innego.

    Pozdrawiam

    DD

  • 14. Data: 2024-01-29 11:00:13
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Jan 2024 15:31:40 +0100, heby wrote:

    > Może Vr to "regulowane". Kręcisz nim, aż woltomierz pokaże 0V. Wartość
    > odczytujesz ze skali Vr (lub je mierzysz).
    >
    > W ten sposób, teoretycznie i nawet lekko praktycznie, jesteś w stanie
    > zmierzyć napiecie źrodła przy prądzie naprawdę == 0.
    >
    > Kiedyś taki układ był zalecany do pomiaru napięcia wewnętrznego ogniw
    > kalibracyjnych. Ale mętnie to pamiętam.

    Jeszcze dawniej to był chyba czesty sposób pomiaru laboratoryjnego.
    Potencjometry były dokładne, a woltomierze - mało dokładne, i o niskim
    oporze.

    Ogniwa kalibracyjne Westona w ogóle nie znosiły poboru prądu,
    więc z nimi był to sposób wymuszony.

    > W każdym razie jak za PRL miałeś
    > miernik z rez wewnatrzną 20kOhm, to zaczynał być problem pomiaru
    > napięcia o dużej rezystancji szeregowej.

    20k to całkiem duzo, o ile pamietam, to miernik Lavo mial 1k/V
    zakresu, i to juz był problem chocby przy tranzystorach.
    Hm, Lavo 1?
    Bo Lavo2 to juz 3k/V, a Lavo3 juz 20k/V

    Potem weszły mierniki ze wzmacniaczami, potem cyfrowe - i problem
    zniknął.

    J.

  • 15. Data: 2024-01-29 11:02:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 27 Jan 2024 18:29:32 +0100, Kaczin0 wrote:

    > To chyba był układ Poggendorfa.

    Tylko co by tu miało być - pomiar rezystancji wewnętrznej źródła?
    Bo mamy jakies RL ..

    J.

  • 16. Data: 2024-01-29 11:10:19
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/01/2024 11:02, J.F wrote:
    > Tylko co by tu miało być - pomiar rezystancji wewnętrznej źródła?
    > Bo mamy jakies RL ..

    Prawdopodobnie RL jest znane i ma wysoką dokładność.

    1) regulujesz Vr aż osiągniesz napięcie różnicowe zero: masz V1
    2) zwierasz zworę podpinając znany RL i powtarzasz procedurę: V2

    Z tego da się mieć wprost V źródła (napiecie 1) i policzyć rezystancję
    szeregową. Oba dość dokładnie, jak na sprzęt pomiarowy retro.

  • 17. Data: 2024-01-29 11:16:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/01/2024 11:00, J.F wrote:
    > 20k to całkiem duzo

    Ale jesli źródło ma R liczone w kOhm to kaplica.

    Dlatego ten układ ma sens. Jesli to klasówka, to dać 6, pod warunkiem,
    że autor potrafi opisać, co to robi. Jak nie potrafi to 1 :P

    > Potem weszły mierniki ze wzmacniaczami, potem cyfrowe - i problem
    > zniknął.

    Zależy. Jak patrzę ile pradu da się wyciągnąć z jakiejś bateryjki
    jadrowej, to problem wraca :)

  • 18. Data: 2024-01-29 11:52:05
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 11:16, heby pisze:
    > Dlatego ten układ ma sens. Jesli to klasówka, to dać 6, pod warunkiem,
    > że autor potrafi opisać, co to robi. Jak nie potrafi to 1

    Teraz tak, ale to zostało podane w szkole z komentarzem, że to układ ro
    pomiaru Rwew źródła. I tylko tyle.

    A następny temat tej samej lekcji - przekładniki napięciowe. I następne
    dziwne (dla mnie) stwierdzenie, że takowe są tak zbudowane, że na
    wyjściu dają 100 V. I tyle.
    Metodą inżynierii wstecznej, bo nauczycielka to dr z dziedziny
    energetyki, a schemat tego przekładnika jakiś groźny (4 bezpieczniki)
    doszedłem, że ona pewnie mówi o przekładnikach energetycznych.
    I tam faktycznie to jakiś standard te 100 V na wyjściu.

    https://energetyka.itr.org.pl/media/crr/nowy-szablon
    /U_24646_05_CR6-50_CR6-50-T.pdf

    https://sep.krakow.pl/biuletyn/nbiuletyn/nr55ar1.pdf
    10 str.

    A przedmiot to "uruchamianie i obsługa układów automatyki przemysłowej"

    Robert

  • 19. Data: 2024-01-29 12:03:03
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 29/01/2024 11:52, Robert Wańkowski wrote:
    > Teraz tak, ale to zostało podane w szkole z komentarzem, że to układ ro
    > pomiaru Rwew źródła. I tylko tyle.

    Nie ma tam przypakiem jakieś pracownik elektrycznej, gdzie to się robi
    praktycznie? Niektórym osobom otwierało to oczy (ale garstce ;).

  • 20. Data: 2024-01-29 12:07:25
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 29.01.2024 o 12:03, heby pisze:

    > Nie ma tam przypakiem jakieś pracownik elektrycznej, gdzie to się robi
    > praktycznie? Niektórym osobom otwierało to oczy (ale garstce ;).

    Szkoła wyposażona na najwyższym poziomie, ale jakoś niechętnie
    korzystają (nauczyciele).

    Robert