  • 1. Data: 2010-09-28 13:21:24
    Temat: Rzeźba z tokarki
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Cześć,

    Oglądam sobie czasem na YouTube filmiki z działania różnych urządzeń i
    trafiłem na taką ciekawostkę:
    http://www.youtube.com/watch?v=4-O-yAaNwPk
    http://www.youtube.com/watch?v=qoLEYd5AlXc

    Jak takie coś wytoczyć? Jakieś niezależne mocowanie każdej z brył? Tylko
    jak w środku precyzyjnie wybrać materiał? Czy może gość to zwyczajnie z
    żywicy odlał? ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 2. Data: 2010-09-28 13:47:53
    Temat: Re: Rzeźba z tokarki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 28, 3:21 pm, Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno> wrote:
> [...]
    >
    >  Jak takie coś wytoczyć? Jakieś niezależne mocowanie każdej z brył? Tylko
    > jak w środku precyzyjnie wybrać materiał? Czy może gość to zwyczajnie z

    Dobre 25 lat temu był taki miesięcznik Zrób Sam, wydawany na
    najpodlejszym papierze w Układzie Warszawskim. Tam była ekipa tokarzy-
    cudotwórców, chwalili się znacznie bardziej zaawansowanymi sztuczkami.
    Konrad

  • 3. Data: 2010-09-28 18:34:10
    Od: "Palik" <p...@T...pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Jak takie coś wytoczyć? Jakieś niezależne mocowanie każdej z brył? Tylko
    > jak w środku precyzyjnie wybrać materiał? Czy może gość to zwyczajnie z

    "Normalne" toczenie. Elementy środkowe "odpadają" w końcowej fazie obróbki
    poszczególnego elementu.
    Dla ułatwienia wyobraż sobie detal złozony tylko z dwóch elementów. Przez
    "okienko" obrabiasz jedną ściankę [element początkowy to pełny materiał
    oczywiście]mniejszego elementu, potem przez drugie "okienko" drugą ściankę,
    i aż do ostatniego "okienka". Należy w końcówce uważać, bo gdyby dotoczyć
    element do końca zgodnie z rysunkiem to odpadnie, zaklinuje narzędzie i
    rozpieprzy wszystko.Więc przy ostatnim dojściu należy uważać...

    Palik

  • 4. Data: 2010-09-28 20:13:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 28 Sep 2010 20:34:10 +0200, Palik wrote:
> [...]
    >element do końca zgodnie z rysunkiem to odpadnie, zaklinuje narzędzie i
    >rozpieprzy wszystko.Więc przy ostatnim dojściu należy uważać...

    Mozna zacisnac przez otwory boczne.

    Ale widze w tym problemy:
    a) na tokarce nie uda sie wybrac materialu w rogach kostki.
    byc moze nie przeszkadza przy odpowiednio dobranych wymiarach.
    b) noz wewnetrzny ma swoje wymiary - co znow ogranicza wymiary mozliwe
    do wykonania.

    c) od czego zaczac ? Chyba od kostki, bo przerobic inny ksztalt na
    kostke to sie chyba na tokarce nie uda - bedzie strasznie szarpalo
    nozem, jak material przestanie byc lity. Choc w sumie z szeciokatnych
    pretow tez sie toczy.

    J.

  • 5. Data: 2010-09-28 22:05:14
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2010-09-28 15:21, Borys Pogoreło pisze:

    > Jak takie coś wytoczyć? Jakieś niezależne mocowanie każdej z brył? Tylko
    > jak w środku precyzyjnie wybrać materiał? Czy może gość to zwyczajnie z
    > żywicy odlał? ;)

    To dość prymitywne namiastki, ja się zastanawiam, jak 200 lat temu
    można było zrobić TAKIE coś bez tokarki: ;)

    http://www.wilanow-palac.art.pl/index.php?id=877

    T.

  • 6. Data: 2010-09-29 10:12:28
    Od: "klechu" <k...@p...onet.pl>

    Witam
    Moze nie do konca w temacie, ale tutaj facet robi z drewna podobny przedmiot,
    jak ten z pierwszego linka. Tyle ze przy uzyciu wiertarki:

    http://www.youtube.com/user/stevinmarin#p/u/58/TfV_A
    PBk16Q

    pozdr
    klechu

  • 7. Data: 2010-09-29 14:32:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Finke" <t...@i...pwr.wroc.pl> napisał w
    wiadomości news:i7tor5$imj$1@news.dialog.net.pl...

    > To dość prymitywne namiastki, ja się zastanawiam, jak 200 lat
    > temu
    > można było zrobić TAKIE coś bez tokarki: ;)
    > http://www.wilanow-palac.art.pl/index.php?id=877

    Igielka, rzezbimy "podskornie" przez te malutkie otworki "koronki",
    a potem .. chyba nie bez powodu jest pare duzych otworow.

    No chyba ze nie doceniamy Chinczykow, a oni po prostu klej
    wynalezli, albo to jest w ogole plecione z wlokienek kosci
    sloniowej.

    J.

  • 8. Data: 2010-09-29 14:41:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > To dość prymitywne namiastki, ja się zastanawiam, jak 200 lat
    > temu
    > można było zrobić TAKIE coś bez tokarki: ;)

    Ha czyzby jednak na tokarce ?

    http://www.puzzlemuseum.com/puzzles/ivory/puzzleball
    .htm

    HOW ARE PUZZLE BALLS MADE?
    The sphere is turned on a lathe then conical holes are drilled
    towards the center. The maker has a set of "L" shaped tools: the
    one with the longest upright has the shortest cutter, and the one
    with the shortest upright has the longest cutter.

    Starting with the longest tool he lowers it to the narrow bottom of
    each hole in turn and rotates it to cut the innermost ball free.
    Then he gets the second tool which does not reach so far down the
    hole but can cut a wider arc and separates the second ball. He
    continues working from the innermost to outermost shell. For
    obvious reasons, usually only the outermost balls are elaborately
    carved.

    J.

  • 9. Data: 2010-09-29 15:03:18
    Od: Tomasz Finke <t...@i...pwr.wroc.pl>

    W dniu 2010-09-29 16:41, J.F. pisze:

    > Ha czyzby jednak na tokarce ?

    To chyba jakieś chińskie podróbki :-))

    Okazuje się, że takie cacka Chińczycy tworzą już prawie od 1000 lat,
    tu znalazłem kulę składającą się z 21 koncentrycznych sfer:

    http://www.npm.gov.tw/da/3D/en/intro.htm

    T.

  • 10. Data: 2010-09-29 20:19:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 29 Sep 2010 17:03:18 +0200, Tomasz Finke wrote:

    >To chyba jakieś chińskie podróbki :-))
    >Okazuje się, że takie cacka Chińczycy tworzą już prawie od 1000 lat,

    Ale tokarki tez moga miec tysiace lat :-)

    J.