  • 1. Data: 2010-09-23 07:10:47
    Temat: instalacja gazów specjalnych
    Od: Goska <m...@w...pl>

    Czy ktoś zetknął się z wymaganiami materiałowymi przy instalacji z
    wodorem? I z tlenem? Z czego powinny być przewody i jakie wymagania
    (także odnośnie uszczelek) powinna spełniać armatura?
    Mam nadzieję, że znajdą się jacyś znawcy przedmiotu.
    Nie chodzi o instalację medyczną, choć ze względu na wymaganą czystość
    gazów (6.0), może być jakaś analogia.

  • 2. Data: 2010-09-23 19:59:05
    Temat: Re: instalacja gazów specjalnych
    Od: " Krawat" <a...@g...pl>

    Goska <m...@w...pl> napisał(a):

    > Czy kto=B6 zetkn=B1=B3 si=EA z wymaganiami materia=B3owymi przy instalacji =
    > wodorem? I z tlenem? Z czego powinny by=E6 przewody i jakie wymagania
    > (tak=BFe odno=B6nie uszczelek) powinna spe=B3nia=E6 armatura?
    > Mam nadziej=EA, =BFe znajd=B1 si=EA jacy=B6 znawcy przedmiotu.
    > Nie chodzi o instalacj=EA medyczn=B1, cho=E6 ze wzgl=EAdu na wymagan=B1 czy=
    > sto=B6=E6
    > gaz=F3w (6.0), mo=BFe by=E6 jaka=B6 analogia.

    Temat jest szeroki, przydało by się trochę informacji odnośnie ciśnienia,
    temperatury, natężenia przepływu etc.?

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hydrogen_damage

    Oxidation - The reaction of oxygen with a rubber product, usually accompanied
    by a change in feel, appearance of surface, or a change, usually adverse, in
    physical properties.

  • 3. Data: 2010-09-23 20:36:32
    Od: Goska <m...@w...pl>

    On 23 Wrz, 21:59, " Krawat" <a...@g...pl> wrote:

> [...]
    > by a change in feel, appearance of surface, or a change, usually adverse, in

    Nie ma zbyt wiele danych. Jest to część instalacji gazów
    doprowadzanych do pieców służących do obróbki powierzchniowej
    nieznanych mi elementów. Oprócz wymienionych, bedą tam jeszcze inne
    gazy toksyczne, łatwopalne i obojętne (m. in. chlor, monosilan,
    amoniak, cześciofluorek siarki, dwutlenek węgla, meta, etan i inne).
    Ciśnienie w instalacji najprawdopodobniej na poziomie ok. 14 barów,
    pobór nieokreślony, temperatura otoczenia..

  • 4. Data: 2010-09-23 22:52:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 23, 10:36 pm, Goska <m...@w...pl> wrote:
> [...]
    > Ciśnienie w instalacji najprawdopodobniej na poziomie ok. 14 barów,
    > pobór nieokreślony, temperatura otoczenia..

    W zależności od kraju w jakim to będzie pracować, taka instalacja może
    podlegać lokalnym przepisom, np B31.3. Technicznie to bele nierdzewka
    z pierwszymi lepszymi compression fittings da radę, ale "można" to nie
    zawsze "wolno", bo lethal service to nie zabawa.
    Konrad

  • 5. Data: 2010-09-24 06:52:43
    Od: Goska <m...@w...pl>

    On 24 Wrz, 00:52, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > z pierwszymi lepszymi compression fittings da radę, ale "można" to nie
    > zawsze "wolno", bo lethal service to nie zabawa.
    Będzie to pracować w Polsce, i na tym polega problem, że nie mogę
    znaleźć konkretnych przepisów. Chyba że wchodzi w grę norma PN-EN
    13136, ale nie jestem przekonana czy to odpowiednia norma.

  • 6. Data: 2010-09-24 08:01:31
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 24, 8:52 am, Goska <m...@w...pl> wrote:

    > Będzie to pracować w Polsce, i na tym polega problem, że nie mogę
    > znaleźć konkretnych przepisów. Chyba że wchodzi w grę norma PN-EN
    > 13136, ale nie jestem przekonana czy to odpowiednia norma.

    13136 to metody projektowania, nawet nie wytwarzania. Napewno Twoje
    rurki będą podlegać pod 97/23, a przepisy wykonawcze możesz sobie
    wybrać. Tak czy siak, ocenę zgodności z dyrektywą trzeba
    przeprowadzić, choć raczej w żaden wysoki moduł nie wpadniesz (żadnych
    konkretów nie podałaś).
    Konrad

  • 7. Data: 2010-09-24 21:03:29
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 24 Sep 2010 01:01:31 -0700, Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > wybrać. Tak czy siak, ocenę zgodności z dyrektywą trzeba przeprowadzić,
    > choć raczej w żaden wysoki moduł nie wpadniesz (żadnych konkretów nie
    Ja bym sie jeszcze zainteresowal NACE. Co prawda to normy hamerykanskie,
    ale baza wiedzy materialoznawstwa nielicha.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 8. Data: 2010-09-25 10:08:41
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 24, 11:03 pm, Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl> wrote:
    > Ja bym sie jeszcze zainteresowal NACE. Co prawda to normy hamerykanskie,
    > ale baza wiedzy materialoznawstwa nielicha.

    A myślisz że to w postaci gazowej i w pokojowej temperturze są
    agresywne czynniki? Oczywiście, z samych wymagań dyrektywy wynika
    obowiązek identyfikacji tego rodzaju zagrożeń, ale ja bym nie widział
    wielkiego problemu w metalurgii.
    Konrad

  • 9. Data: 2010-09-25 11:52:30
    Od: Doc <d...@w...pl.na.pohybel.spamerom>

    Dnia Sat, 25 Sep 2010 03:08:41 -0700 (PDT), Konrad Anikiel napisał(a):

> [...]
    > agresywne czynniki? Oczywiście, z samych wymagań dyrektywy wynika
    > obowiązek identyfikacji tego rodzaju zagrożeń, ale ja bym nie widział

    A wodór? Ja co prawda nie mam z nim do czynienia, ale obiło mi się coś o
    zjawisku pekania wodorowego HIC i konieczności wykonywania odpowiednich
    badań stali... Kryryczne wydaje się cisnienie parcjalne, ale to już normy
    określają dopuszczalną wartość gdzie nie trzeba się tym przejmować (tak
    jest dla H2S, podejżewam, że dla wodoru jest analogicznie).

    A co do samego NACE to są już wydania europejskie (np. PN-EN ISO 15156
    jako odpowiednik NACE MR0175).

    --
    mgr inż. Doc, d...@w...pl.na.pohybel.spamerom
    Zanim odpowiesz na priva i mnie zaspamujesz popraw adres...

    "Jak sobie pomysle, że jestem już inżynierem
    to aż się boję iść do lekarza" - Student Anonim

  • 10. Data: 2010-09-26 11:51:00
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Sep 25, 1:52 pm, Doc <d...@w...pl.na.pohybel.spamerom> wrote:
> [...]
    > określają dopuszczalną wartość gdzie nie trzeba się tym przejmować (tak
    > jest dla H2S, podejżewam, że dla wodoru jest analogicznie).

    No, trzeba troszkę poczytac, jasne. Może z tego wyniknie że rurki mają
    być nie z 304 tylko 316L albo dupleksu. Może wyniknie że nie powinno
    się ich giąć tylko mocować proste do kolanek swagelok albo spawać do
    wyżarzonych łuków. Nie twierdzę że pierwszy lepszy ciemniak zrobi to
    dobrze, ale raczej nie trzeba być profesorem z życiowym doświadczeniem
    żeby takie pułapki przewidzieć i im zapobiec.
    Konrad