  • 11. Data: 2012-02-23 17:03:57
    Temat: Re: SDD na operacyjny ok 60GB
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-23 17:19, januszek wrote:
    > Budzik napisa?(a):
    >
    > [...]
    >
    > Bo nie obsługuje TRIM :) Dlatego do takich zastosowań trzeba użyć np
    > dysków Kingston z serii V+, które na poziomie kontrolera realizują coś
    > do TRIM podobnego :)

    Co najmniej kilka dysków pozwala na ręczne odpalenie tzw. Garbage
    Collectora, aczkolwiek w praktyce nigdy tego nie testowałem na dłuższą
    metę, szybsza była instalka W7.

    Po prostu po dłuższym czasie:
    a) dysk staje się wolniejszy
    b) operacje zapisu w większym stopniu zużywają urządzenie (więcej
    operacji kasowania bloków niż w przypadku korzystania z systemu
    wykorzystującego TRIM, co przekłada się bezpośrednio na trwałość
    urządzenia).

  • 12. Data: 2012-02-23 18:25:24
    Od: Mateusz <m...@v...pl>

    Użytkownik Radosław Sokół napisał:

    > "działa != "działa sprawnie"
    >
    > XP nie obsługuje TRIM, a dodatkowe narzędzia do tego są
    > kulawą protezą.

    Z tego co wiem dopiero W7 obsluguje TRIM i to nie wiem, czy w kazdej
    wersji W7.

    A u mnie na XP dziala sprawnie ;P

  • 13. Data: 2012-02-23 18:26:24
    Od: Mateusz <m...@v...pl>

    Użytkownik Rafal Lukawski napisał:

> [...]
    > operacji kasowania bloków niż w przypadku korzystania z systemu
    > wykorzystującego TRIM, co przekłada się bezpośrednio na trwałość

    Jeśli dysk wytrzyma 2-3 lata to to powyzsze jest calkowicie bez znaczenia.

  • 14. Data: 2012-02-23 18:43:35
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    On 2012-02-23 19:26, Mateusz wrote:

    > Jeśli dysk wytrzyma 2-3 lata to to powyzsze jest calkowicie bez znaczenia.

    Nie ma sposobu by to jednoznacznie stwierdzić. w XP na pewno warto
    wyłączyć szereg procesów, które przydatne są tylko w HDD (indeksowanie,
    defragmentacja itp). Moj pierwszy Vertex2 padl po ok roku, teraz mam
    Agility3 120GB OCZ, zobaczymy jak dlugo wytrzyma. Nie sposob porownywac
    roznych modelów dyskow z roznych okresow, pierwszy dzialal kilka
    miesiecy pod XP,potem pod W7.

    Tak czy owak mam podobne podejscie, jak padnie - wymieniam, a system
    odtwarzam z backupu. Komfort pracy podnoszą hasła w stylu, 'ach znowu mi
    muli' od kolegów z pracy ;)

  • 15. Data: 2012-02-23 22:56:10
    Od: Mateusz <m...@v...pl>

    > Nie ma sposobu by to jednoznacznie stwierdzić. w XP na pewno warto
    > wyłączyć szereg procesów, które przydatne są tylko w HDD (indeksowanie,
    > defragmentacja itp).

    Tru, tru, indeksowanie to wylaczam nawet na hdd, defragmentacja to z
    tego co wiem w XP nie jest automatycznie zapodana (w Viscie byla)

> [...]
    > Agility3 120GB OCZ, zobaczymy jak dlugo wytrzyma. Nie sposob porownywac
    > roznych modelów dyskow z roznych okresow, pierwszy dzialal kilka

    Ja mam Agilke3 60GB od kilku miesiecy. Wlasciwie komp uzywany
    okazjonalnie 2-3 razy w tygodniu. Dlatego zalezalo mi na tym, zeby w
    miare szybko wstawal i dzialal w miare szybko.

    > Tak czy owak mam podobne podejscie, jak padnie - wymieniam, a system
    > odtwarzam z backupu. Komfort pracy podnoszą hasła w stylu, 'ach znowu mi
    > muli' od kolegów z pracy ;)

    Aaaa wlasnie, a czym przenosic partycje z dysku SSD mniejszego na dysk
    SSD wiekszy, zeby byly dobrze "wyrownane" (align?) po przeniesieniu i
    przewymiarowaniu? Bo szykuje sie na zmiane 60 GB na 120 albo 240GB.

  • 16. Data: 2012-02-24 01:48:53
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-02-23 12:32, kamil pisze:

    > Od lat nie używam swapa w Windows, co za problem wyłączyć przy większej
    > ilości RAMu? Pominę już fakt, że komputer zmieniam częściej niż co 3
    > lata, do tego czasu SSD stanieją na tyle, że nikgo pad nie przejmie.

    Ciesz się, że nie musisz używać oprogramowania które MUSI mieć swap i
    bez tego nie wystartuje/nie działa poprawnie. Przy 8-16 GB RAM też
    lepiej ustawić SWAP, choćby 256 MB. Oszczędzi to sporo nerwów i
    straconego czasu pt. "dlaczego ten cholerny program nie chce poprawnie
    działać bez wyraźnego powodu" - pod MS Windows tak jest od kiedy
    pamiętam, czyli od czasów Windows 3.0

    --
    /MB

  • 17. Data: 2012-02-24 02:03:07
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-02-23 17:16, Rafal Lukawski pisze:

    > Będę się czepiał - po co SWAP w RAM jezeli SWAP jest 'rozszerzeniem'
    > RAM, którą może wykorzystać system operacyjny. Jako, że jest to bardziej
    > skomplikowany mechanizm niz proste czytanie z RAM, de facto zwalnia system
    >
    > a) system bez swap, brakuje pamieci - wylatuja procesy (najczęstsza
    > reakcja systemu)
    > b) syste ze swap, swap sie przepelni - efekt j/w

    Pod systemami 64bit nie ma to specjalnie uzasadnienia, ale pod MS
    Windows 32bit obsługującymi poprawnie tylko ~3,3 GB RAM (włączenie PAE
    przynosi zazwyczaj więcej szkód w stabilności, niż pożytku) przy
    4+ GB RAM warto pamięć ponad granicę 3,3 GB przeznaczyć na SWAP, a jeśli
    jest jej więcej również na TEMP.
    Przy 8 GB RAM jeszcze za czasów Win7 32bit 3,3 GB szło pod system,
    4 GB na ramdysk ze swapem i tempami, a te 0,7 GB po prostu się marnowało
    (darmowa edycja DataRAM Ramdisk korzystająca poprawnie pod Windows32 bit
    z PAE na pozwala przydzielić max 4 GB). W sumie to było najlepsze
    zastosowanie nadmiarowej pamięci pod Win7 32bit, przynajmniej do czasu
    gdy zrobiłem upgrade całości oprogramowania na zgodne z OSem 64bit, albo
    przypadki beznadziejne jak np: Lex z CopyControl i genialnymi
    sterownikami 16bit pamiętającymi początek lat 90.
    w oprogramowaniu za kilka tys zł rocznie, przerzuciłem z konieczności na
    laptop z WinXP 32bit.

    > Co stoi za tym by w jakimkolwiek systemie SWAP umieszczac w *dostepnej*
    > pamieci (poza szczegolnymi przypadkami, gdy niektóre 32 bitowe systemy,
    > np. windows, nie mogą swobodnie korzystac z pamieci ponad ~3,3GiB)?

    Ano właśnie. Sam to zauważyłeś. Zresztą bariera 3,3 GB dotyczy nie
    tylko MS Windows, ale też spore liczby DESKTOPOWYCH dystrybucji linuksa
    32bit, nie wykorzystujących PAE.

    > Technicznie nie ma żadnych przeciwskazań, by system 32-bitowy x86
    > korzystając z PAE wykorzystał (jeżeli się nie mylę) 4 * 16 = 64 GiB RAM.

    W teorii. W praktyce wymuszenie włączenia i użycia PAE pod systemem
    32bit i oprogramowaniem nie pisanym z myślą o PAE przynosi zazwyczaj
    koszmar jeśli chodzi o stabilność OSa/oprogramowania firm trzecich.

    --
    /MB

  • 18. Data: 2012-02-24 02:53:29
    Od: Michal <u...@i...pl>

    W dniu 2012-02-23 09:23, Budzik pisze:
    > Gadzet: Jaki polecacie SDD w celu postawienia systemu operacyjnego?

    Jaka płyta główna? Z SATA2 czy SATA3. To przy wyborze SSD dość istotne.
    Oczywiście zawsze lepiej działają na SATA3, ale część modeli w trybie
    SATA2 traci mniej, inna więcej (zwłaszcza popularne rozwiązania na
    SandForce2xxx).
    Na sam OS do płyty SATA2 wielu sugeruje Cruciala M4 i też bym za tym
    głosował:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/2441765

    Do płyty SATA3 bardziej skłaniałbym się do Samsunga 830:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3185886

    (nowsza konstrukcja na trójrdzeniowym DSP, tak samo jak crucial bez
    wpadek ze stabilnością w linii 830 jak i 470), lepsze wyposażenie, w
    tym pełna wersja NortoN Ghost 11 do backupów OSa jak znalazł (Cruciale
    wszystkie jakie widziałem w sklepach to były wersje SSD2 - goły dysk w
    kartoniku) oraz perspektywa zwiększania wydajności nowej konstrukcji
    (Crucial M4 ma już prawie rok, na początku nowe firmware poprawiało
    trochę osiągi, ale od 09 osiągnęło już chyba kres możliwości kontrolera
    Marvella, w niektórych przypadkach (odczyt) nawet pogorszyło się w
    stosunku do starszego C300 na SATA2, bo producent położył w firmware
    nacisk na szybkość zapisu w M4 - na dysk pod OS to gorzej).

    > Z tego co ogladam cena ok 350zł maks (ale jak trzeba moze byc wiecej)

    Za równe 350 zł masz trochę starszy model Samsunga 470 na SATA2:
    http://www.skapiec.pl/site/cat/8/comp/3147151

    ale ja bym jednak dołożył te 40 zł - jak zmienisz płytę/kontroler na
    SATA3 830 dostanie dodatkowego kopa.

    > Cel: 2 partycje - na jednej WIN XP, na drugiej 7.

    Już Ci tłumaczono dlaczego WinXP na SSD to złe rozwiązanie.
    Pozostaje mi to tylko potwierdzić. Jak 1 osoba coś mówi, może się mylić,
    ale jeśli 9 na 10 mówi to samo, szansa że są w błędzie jest
    statystycznie znikoma.

    > 60GB wystarczy.

    Nie wystarczy na 2 OSy. 60 GB to rozsądna wielkość na partycję
    systemową Windows7, zwłaszcza bardziej dyskożernej 64-bit (za bardzo nie
    widzę sensu pakowania się w Win7 w starych 32-bit). Zaraz odezwą się
    głosy, że da się na mniejszej partycji - owszem, ale po ~2 latach
    zaczyna się dopychanie wszystkiego kolanem, przenoszenie większych
    programów na inną partycję z braku miejsca itp. - sam kochany WINSXS
    po dwu latach potrafi zajmować ~20 GB z pierdylionem malutkich plików
    (tu przydaje się SSD). Słuchaj ludzi - sam przerabiałem męczenie się
    z Windows7 na partycji 32GB jaką nieopatrznie postawiłem przyzwyczajony
    do partycji max 16 GB na WinXP. A to był jeszcze Win7 32bit zajmujący
    mniej miejsca. Potem zaczyna się szukanie - gdzie to wszystko wsiąkło
    i przychodzi konstatacja że same savegamy z takiego Company of Heroes
    zapisującego je w katalogu domowym użytkownika, czyli domyślnie na
    partycji systemowej, potrafią zajmować ~4 GB przy wersji podstawowej
    i 2 dodatkach. Szkoda się męczyć na za małej partycji - na dziś pod
    Windows7 60-64 GB wydaje się wielkością optymalną, zwłaszcza biorąc pod
    uwagę że SSD bardzo źle reagują na zapchanie dysku >80%.

    Jeszcze jedna uwaga - sam to przechodziłem przy upgrade z WinXP
    na Win7 (z ostrożności zostawiłem instalację WinXP na drugim dysku) -
    poza BARDZO specyficznymi przypadkami nie warto trzymać 2 OSów z rodziny
    Windows na tym samym komputerze - spójność danych i konieczność sięgania
    do wyników pracy na tym zazwyczaj cierpi. Nie mówiąc już o kwestii
    licencjonowania samego OSa oraz przede wszystkim komercyjnego
    oprogramowana firm trzecich wymagającego odrębnej instalacji pod każdym
    z tych OSów - kupowanie podwójnych licencji niespecjalnie się opłaca,
    a używanie większej ilości niż zakupiona pachnie odpowiedzialnością
    karną i cywilną - tu nie masz dozwolonego użytku osobistego jak w
    przypadku utworów audiowizualnych, czyt. kupujesz film czy muzykę i
    możesz trzymać je na płycie CD/DVD, zrobić rip do FLAC do słuchania z
    komputera bez sięgania za każdym razem po płytę oraz konwersję do MP3 do
    słuchania w urządzeniu przenośnym. Z programami nie jest tak różowo -
    większość nie ma tak fajnej licencji jak TotalCommander (dla
    użytkowników niekomercyjnych dowolna ilość instalacji na dowolnej ilości
    komputerów) czy Steam albo nawet wyklinany Origin - instalacja na
    dowolnych komputerach posiadacza konta.
    Do większości zastosowań wymagających XP spokojnie można go
    zwirtualizować za pomocą maszyny wirtualnej AKA WindowsXP Mode - jak
    ktoś potrzebuje kupuje wtedy Win7 PRO lub Ultimate zamiast najczęstszego
    w domu Win7 Home Premium.

    > Sztukmistrz: nigdy nie miałem SSD, wiec totalny laik, wszelkie podpowiedzi
    > miło widziane. :)

    A proszę bardzo.

    --
    /MB

  • 19. Data: 2012-02-24 07:26:40
    Od: Rafal Lukawski <r...@l...pl>

    > Ano właśnie. Sam to zauważyłeś. Zresztą bariera 3,3 GB dotyczy nie tylko
    > MS Windows, ale też spore liczby DESKTOPOWYCH dystrybucji linuksa 32bit,
    > nie wykorzystujących PAE.

    TO jest nieco sztuczne ograniczenie, każdy kto jest w stanie
    przekompilować jądro (jeżeli w danej dystrybucji nie ma odpowiedniego),
    to może włączyć obsługe PAE. Często dystrybucje dostarczają własne
    źródła linuxa we własnych pakietach. Nie trzeba tu rozróżniać na
    desktopową (małe latency) i serwerową (duże latency) wersje linuxa,
    tylko włączenie jednej opcji w konfiguracji kernela.

    > W teorii. W praktyce wymuszenie włączenia i użycia PAE pod systemem
    > 32bit i oprogramowaniem nie pisanym z myślą o PAE przynosi zazwyczaj
    > koszmar jeśli chodzi o stabilność OSa/oprogramowania firm trzecich.

    Nie znam takich przypadków, na pewno nie pod linuxem, gdzie
    oprogramowanie *nie pisze się pod PAE* (*to system to wykorzystuje*).
    Przestrzeń wirturalna w systemie 32 bitowym dla procesu to 4GB, istotą
    jest to że >1 proces mogą tak po prostu wykorzystać >3.3GiB nawet nie
    mając informacji o całkowitej ilości pamięci i PAE.

    Te przypadki, które opisujesz prawdopodobnie właśnie specyficzne
    oprogramowanie systemowe pod windowsy 32bit które daje Ramdysk lub inne
    ficzery. Z tego pkt widzenia możnaby je zaliczyć jako część systemu,
    gdyż działają z uprawnieniami wyższymi niż proces użytkownika.

    Microsoft raczej celowo utrudnia ludziom tu życie, choć nie widze
    jakiegoś jasnego biznesowego celu.

  • 20. Data: 2012-02-24 10:31:55
    Od: kamil <k...@s...com>

    On 24/02/2012 01:48, Michal wrote:

> [...]
    > straconego czasu pt. "dlaczego ten cholerny program nie chce poprawnie
    > działać bez wyraźnego powodu" - pod MS Windows tak jest od kiedy

    Argument o takim oprogramowaniu przewija się regularnie, a przykładów
    jakoś zawsze brak.

    --
    Pozdrawiam,
    Kamil