  • 11. Data: 2019-03-04 11:44:21
    Temat: Re: SSD SSD nierówne
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Transfery mechanicznych szybkich dysków mechanicznych HDD
    > sięgają powyżej 350 MB/s -- jeśli Twój SSD ma mniej niż
    > 300 MB/s, to chyba słabo. ;)

    Fascynujące, jakież to mechaniczne szybkie dyski mechaniczne mają
    transfery "powyżej 350 MB/s"? Może dwie sztuki spięte w RAID0, na
    początkowych obszarach (najbardziej zewnętrzne części talerzy w dyskach
    3,5" 7200RPM, bo tylko tam współczesne dyski potrafią osiągnąć ciut
    ponad 200 MB/s).

  • 12. Data: 2019-03-04 17:30:59
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-03-04 o 11:44, knrdz pisze:

    > Fascynujące, jakież to mechaniczne szybkie dyski mechaniczne mają
    > transfery "powyżej 350 MB/s"?

    Seagate EXOS, up to 480MB/s

    --
    Irokez

  • 13. Data: 2019-03-04 19:16:50
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-04 o 17:30, Irokez pisze:

    > Seagate EXOS, up to 480MB/s
    ...w zapowiedziach, tymczasem w realnym świecie raczej jakieś 260 MB/s:
    https://www.kitguru.net/components/hard-drives/simon
    -crisp/seagate-exos-x14-14tb-hdd-review/5/

    Od ponad 5 lat nie wzrosła w dyskach ani gęstość danych na talerzach,
    ani prędkość obrotowa, to i z czego miałaby ta prędkość dwukrotnie
    wzrosnąć? Multi Actuator to raczej 2 razy wyższy IOPS, prędkości
    odczytu, a tym bardziej zapisu konkretnego pliku dwukrotnie nie skróci.

  • 14. Data: 2019-03-04 19:37:54
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2019-03-04 o 19:16, knrdz pisze:

    > ...w zapowiedziach, tymczasem w realnym świecie raczej jakieś 260 MB/s:
    > https://www.kitguru.net/components/hard-drives/simon
    -crisp/seagate-exos-x14-14tb-hdd-review/5/

    To seria na dane. Seria enterprise ponad 300:
    https://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/
    exos-15-e-900DS1958-2-1710PL-pl_PL.pdf

> [...]
    > wzrosnąć? Multi Actuator to raczej 2 razy wyższy IOPS, prędkości
    > odczytu, a tym bardziej zapisu konkretnego pliku dwukrotnie nie skróci.

    Jasne, to tylko mechanika, ale jednak nie poddaje się... na razie...
    puki 14TB HDD nadal tańszy niż 14TB SSD.

    --
    Irokez

  • 15. Data: 2019-03-04 21:02:34
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    W dniu 2019-03-04 o 19:37, Irokez pisze:

    > To seria na dane. Seria enterprise ponad 300:
    > https://www.seagate.com/www-content/datasheets/pdfs/
    exos-15-e-900DS1958-2-1710PL-pl_PL.pdf

    I gdzie tam masz te 480MB/s? Piszą "Średnia szybkość transmisji danych
    (od zewnętrznej do wewnętrznej średnicy talerza, MB/s) od 300 do 210",
    jeśli gdzieś piszą o 480MB/s to pewnie chodzi o transfer z cache NAND,
    bo to SSHD. Ciekawe dla kogo ten produkt, pojemności żenujące
    (300-900GB), awaryjność przy 15000RPM też pewnie spora, a ceny SSD lecą
    na pysk (1TB już i poniżej 400 zł się trafiają).

  • 16. Data: 2019-03-04 23:28:33
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-03-04, knrdz <x...@t...cy> wrote:

> [...]
    > wzrosnąć? Multi Actuator to raczej 2 razy wyższy IOPS, prędkości
    > odczytu, a tym bardziej zapisu konkretnego pliku dwukrotnie nie skróci.

    No dobrze, czysto teoretycznie, tam jest zapewne wiele talerzy i głowic,
    nie jest to do osiagnięcia przez jednoczesny równoległy zapis/odczyt
    trochę podobnie jak w Raid0? Oczywiście miałoby to konsekwencje dla min.
    wielkości bloku, ale technicznie dałoby się chyba zrobić, czy są jakies
    przeszkody?

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2019-03-05 00:07:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" q5k09h$ocn$...@n...news.atman.pl

    > (300-900GB), awaryjność przy 15000RPM też pewnie spora, a ceny SSD lecą na pysk
    (1TB już i poniżej 400 zł się trafiają).

    Ceny SSD mają się nijak do transferów HDD, zaś
    15 krpm istnieją od dawna. W SCSI 7200 rpm to mało.

    "knrdz" q5jq34$i7f$...@n...news.atman.pl

    > Od ponad 5 lat nie wzrosła w dyskach ani gęstość danych na talerzach,

    IMO stale rośnie.

    -=-

    Maksymalnie 250 MB/s w SSD to raczej bardzo mało. Problem w tym,
    że (jak już pisałem) zwykle nie osiągamy maksymalnych transferów,
    gdyż zwykle nie piszemy gigabajtowych plików, lecz drobne -- kilobajtowe...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 18. Data: 2019-03-05 09:48:55
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > Ceny SSD mają się nijak do transferów HDD, zaś

    ...ale mają zasadniczy wpływ na sensowność produkowania mechanicznych
    "szybkich" dysków o żenującej pojemności 300-900GB i mimo nawet
    dwukrotnie większej niż w tradycyjnych dyskach twardych 7200RPM, ciągle
    żenującej w porównaniu z SSD wydajności (IOPS).

    > 15 krpm istnieją od dawna. W SCSI 7200 rpm to mało.

    Fascynujące, jakbym nie wiedział. Opisywane dyski nie są jednak z roku
    2012, gdy byłyby szybsze niż ówczesne "demony prędkości" dla
    "entuzjastów", czyli 300-1000 gigabajtowe Velociraptory, tylko z 2017,
    gdzie pod względem wydajności i stosunku wydajności do ceny konkurować
    muszą z SSD, będąc z góry skazane na porażkę.

    > IMO stale rośnie.

    A na jakiej podstawie Ci się tak wydaje? Pierwsze dyski 3,5" z talerzami
    o pojemności 1TB wyszły w 2012 roku, może nawet rok wcześniej. Parę lat
    później pojawiły się nieliczne konstrukcje (do dziś większość dostępnych
    w sprzedaży dysków 3,5" ma talerze 1TB) z talerzami 1,2TB, w których
    maksymalny transfer (na niewielkim, początkowym obszarze dysku) wzrósł z
    ~220MB/s do ~250MB/s. Dalszy wzrost gęstości to już jakieś wydziwianie w
    rodzaju podgrzewania nośnika, więc nie tylko brak wzrostu wydajności,
    ale wręcz jej dramatyczny spadek.

  • 19. Data: 2019-03-05 23:43:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" q5ld67$3oo$...@n...news.atman.pl

> [...]
    > 300-900GB i mimo nawet dwukrotnie większej niż
    > w tradycyjnych dyskach twardych 7200RPM, ciągle
    > żenującej w porównaniu z SSD wydajności (IOPS).

    HDD są odporne na TBW.

    > A na jakiej podstawie Ci się tak wydaje?

    Wymiary zewnętrzne niekoniecznie rosną a pojemności rosną.

    > ~220MB/s do ~250MB/s. Dalszy wzrost gęstości to już jakieś
    > wydziwianie w rodzaju podgrzewania nośnika, więc nie tylko
    > brak wzrostu wydajności, ale wręcz jej dramatyczny spadek.

    Podgrzewanie jest znane z Sony MD -- z ubiegłego wieku.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 20. Data: 2019-03-06 00:53:03
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Transfery mechanicznych szybkich dysków mechanicznych HDD
    > sięgają powyżej 350 MB/s -- jeśli Twój SSD ma mniej niż
    > 300  MB/s, to chyba słabo. ;)

    Napisałem jakie ma transfery: 500 lub ok. 260 w zależności gdzie wtyczkę
    wsadzę. Więc raz jeszcze pytam: mam słaby, czy mocny? :-)

    Transfery HDD powyżej 350? Chodzi Ci o wewnętrzne? Bo zewnętrzne ciągłe,
    to raczej nie słyszałem o takowych. Piszę o rzeczywistych danych, nie
    jakiś hipotetycznych.

    > Poważniej -- nie w transferach, lecz w opóźnieniach tkwi
    > przysłowiowy diabeł.

    Tego tematu nie poruszam. Piszemy o transferach.
    A skoro formułujesz dygresję od wątku, to dodam: zależy od zastosowania.
    U mnie wielkości plików jakie najczęściej otwieram wahają się między
    24MB aż do 400MB. Bywają i sporo większe. Opóźnienia przy
    defragmentowanym regularnie HDD mają wtedy marginalne znaczenie.
    Wszystko zależy od zastosowań. Nie można uogólniać.

    > W praktyce nawet 200 MB/s nie potrzebujemy zbyt często.

    Hmm ... szczerze mówiąc, ja osobiście rzadko kiedy wykorzystuję niższe
    transfery.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek