  • 21. Data: 2019-03-06 01:15:36
    Temat: Re: SSD SSD nierówne
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > HDD są odporne na TBW.

    Podobnie jak SSD. Padają dopiero rzędy wielkości później, przy PBW:
    https://techreport.com/review/27909/the-ssd-enduranc
    e-experiment-theyre-all-dead
    SSD przy okazji są odporne na zużywanie się łożysk i innych
    mechanicznych elementów które prędzej czy później zabiją każdy HDD.
    Producenci HDD żartobliwie podają z d.py wyjęte MTBF, rzędu 2,5 milionów
    godzin, ale gwarancji nie dają na 300 ani nawet 30 lat, tylko 2, max. 5.

    > Wymiary zewnętrzne niekoniecznie rosną a pojemności rosną.

    Gdyby wzrost pojemności wynikał ze zwiększania gęstości talerzy to
    liniowo z tym wzrostem pojemności rosłaby i wydajność. Tymczasem 14-TB
    dyski mają dokładnie taki sam maksymalny transfer jak mój dwutalerzowy
    Seagate ST2000DM001 z 2014 roku, czyli ~220MB/s.

    Wymiary zewnętrzne nie rosną, ale ilość talerzy rośnie, a o tym jakie
    mamy pojemności pojedynczych talerzy i od kiedy mamy tu zastój, możesz
    dowiedzieć się przeglądając ten serwis: https://rml527.blogspot.com

    > Podgrzewanie jest znane z Sony MD -- z ubiegłego wieku.

    I co w związku z tym? Kwestionujesz fakt że osiągnięty dzięki HAMR
    wzrost gęstości zapisu danych nie przekłada się na wzrost wydajności?
    Zresztą stosuje się to tylko w najpojemniejszych dyskach nie bez powodu,
    pewnie jest drogie w implementacji i wprowadza dodatkowe źródło usterek.

  • 22. Data: 2019-03-06 09:17:27
    Od: ń <k...@t...sie>

    Zdecydowanie łatwiej odzyskać dane z padniętego talerzowca niż z padniętego SSD.

    -----

  • 23. Data: 2019-03-07 00:37:34
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "knrdz" q5n3h0$9pf$...@n...news.atman.pl

    'TBW' to 'Total Bytes Written'.

    > Podobnie jak SSD. Padają dopiero rzędy wielkości później, przy PBW:

    Czym są 'PBW'?

> [...]
    > Producenci HDD żartobliwie podają z d.py wyjęte MTBF, rzędu 2,5 milionów godzin,
    ale gwarancji nie dają na 300 ani nawet 30 lat,

    HDD wytrzymują w praktyce dziesiątki lat nieprzerwanej pracy.
    (niejeden grupowicz może pochwalić się długim czasem życia HDD)

    Zaś o SSD nie można powiedzieć że wytrzymują (; zbyt wiele ;)
    zapisów. Testerzy zabijają SSD bardzo szybko -- po osiągnięciu
    TBW raczej ;) dysk niewiele wytrzyma zapisywania...

> [...]
    > Tymczasem 14-TB dyski mają dokładnie taki sam maksymalny transfer jak mój
    dwutalerzowy Seagate ST2000DM001 z 2014 roku, czyli

    Może maleje szybkość obrotowa?
    Zwiększanie liczby talerzy także dać powinno zwiększenie
    szybkości zapisu -- poprzez zmniejszenie opóźnień.
    (czas dostępu maleje, gdy rośnie liczba talerzy
    możliwych do wykorzystania w zapisie)

    > Wymiary zewnętrzne nie rosną, ale ilość talerzy rośnie, a o tym jakie mamy
    pojemności pojedynczych talerzy i od kiedy mamy tu
    > zastój, możesz dowiedzieć się przeglądając ten serwis: https://rml527.blogspot.com

    Wolałbym dostać streszczenie -- nie
    interesują mnie zbyt mocno dyski mechaniczne.

    > I co w związku z tym? Kwestionujesz fakt że osiągnięty dzięki HAMR wzrost gęstości
    zapisu danych nie przekłada się na wzrost
    > wydajności?

    Nie znam praktycznych testów, zaś teoria mówi, że przekłada.

    > Zresztą stosuje się to tylko w najpojemniejszych dyskach nie bez powodu, pewnie
    jest drogie w implementacji i wprowadza dodatkowe
    > źródło usterek.

    Drogie nie jest, ale IMO wchodzi za późno -- jak masa wynalazków
    trzymanych zbyt długo pod kocem. Choćby DVD czy właśnie Sony MD...
    Teraz raczej ;) czeka nas inwazja nośników SSD, nie nowinek HDD...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 24. Data: 2019-03-07 00:40:32
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    Jeśli padnie tak, że z RW zostaje R -- odzysk większości nie jest trudny. ;)
    (ponoć SSD zwykle tak padają) Natomiast odzysk skasowanych danych, lecz nie
    nadpisanych z HDD jest łatwy, zaś z SSD -- często jest niemal niemożliwy.

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

    "ń" q5nvmo$33i$...@n...news.atman.pl

  • 25. Data: 2019-03-07 01:04:40
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Marek S" q5n250$mu9$...@n...news.atman.pl

    > Hmm ... szczerze mówiąc, ja osobiście rzadko kiedy wykorzystuję niższe transfery.

    Weźmy dysk SSD o pojemności 1 TB z TBW 1000 TB.
    1000TB/(200MB/s)=5Ts/M=5000000Ms/M=5000000s=~1389h
    5000000/3600=1388,88888888889
    Po roku skończysz ów dysk, jeśli popiszesz na nim
    4 godziny dziennie...
    1389/4=347,25

    1000 TB TBW to całkiem sporo jak na dzisiejsze nośniki SSD.
    Mój Evo 1/4 TB ma tylko 150 TB TBW.

    Przy takim zapisie TBW wykończyłbym po niespełna 209 godzinach.
    150000000MB/(200MB/s*3600s/h)=208,333333333333h

    Tymczasem mój Evo ma za sobą 324 godziny i 1045 GB TBW.
    Średni transfer jest bliski zeru. ;)

    1045000MB/(324h*3600s/h)=~896KB/s
    1045000/(324*3600)=0,895919067215364

    -=-

    Obawiam się, że ciągły zapis 200 MB/s dotyczyć może tylko SSD na SLC.
    (ani HDD tyle nie dają, ani SSD na TLC/QLC długo tak nie potrzyma;
    może ;) na MLC...)

    BTW -- nawet rzekomo szybkie SSD mają powolne QLC/TLC.
    Evo ponoć na V-NAND TLC dające raptem 300 MB/s.
    Szybkie są bufory oparte o: NAND SLC, RAMki LPDDRx dysku, RAMki DDRx komputera...

    --
    _._ _,-'""`-._ .`'.-. ._. .-.
    )\._.,--....,'``.

  • 26. Data: 2019-03-07 01:51:48
    Od: knrdz <x...@t...cy>

    > 'TBW' to 'Total Bytes Written'.

    Nie wiedziałem. Naprawdę, naprawdę.

    > Czym są 'PBW'?

    Jak się zapewne trudno domyślić choćby po linkowanym niżej teście, coś w
    rodzaju "petabytes written".

> [...]
    >
    > HDD wytrzymują w praktyce dziesiątki lat nieprzerwanej pracy.
    > (niejeden grupowicz może pochwalić się długim czasem życia HDD)

    Sam mam parę dysków które przekroczyły 30 tysięcy godzin pracy. I
    dlatego stały się magazynami danych które w razie utraty nie zabolą.
    Dziesiątki lat, liczba mnoga, naprawdę? 20 lat temu standardem były
    dyski o pojemności dzisiejszych pendrajwów za 20 zł, czyli 10-20GB (i
    prędkościach niższych niż osiągane przez te pendrive'y w portach USB
    2.0). Gdyby ktoś rzeczywiście takich używał, "w imię zasad", bo żadnego
    praktycznego powodu nie ma, to chyba nie ma sensu porównywanie
    ówczesnych technologii (gęstości zapisu) z dzisiejszymi. Kiedyś dyski
    mogły być pancerne, dziś gęstość danych jest tak duża, że muszą być dużo
    bardziej dokładne. Więc i dużo bardziej wrażliwe.

    > Zaś o SSD nie można powiedzieć że wytrzymują (; zbyt wiele ;)
    > zapisów. Testerzy zabijają SSD bardzo szybko -- po osiągnięciu
    > TBW raczej ;) dysk niewiele wytrzyma zapisywania...

    Właśnie w testach które zalinkowałem wyszło coś innego. Porządne SSD
    (konsumenckie, nie jakieś ultra-durable specjalne wersje) wytrzymują i
    1-2PB. Co oznacza że przy normalnym użytkowaniu (powiedzmy 25GB zapisów
    dziennie) zużyją się po jakichś 100-200 latach.

    > Może maleje szybkość obrotowa?

    Może nie maleje, porównuję dyski 7200RPM z dyskami 7200RPM.

    > Zwiększanie liczby talerzy także dać powinno zwiększenie
    > szybkości zapisu -- poprzez zmniejszenie opóźnień.
    > (czas dostępu maleje, gdy rośnie liczba talerzy
    > możliwych do wykorzystania w zapisie)

    Piszemy o transferach maksymalnych (przypomnę, według Ciebie "szybkie
    mechaniczne HDD" osiągają dziś ponad 350 MB/s).

    > Wolałbym dostać streszczenie -- nie
    > interesują mnie zbyt mocno dyski mechaniczne.

    Już dostałeś. Od ponad 5 lat standardem w dyskach twardych są talerze
    1TB, z nielicznymi wyjątkami o pojemności 1,2TB.

    > Nie znam praktycznych testów, zaś teoria mówi, że przekłada.

    Poczytaj jakie wolne (zwłaszcza przy zapisie) są takie dyski.

    > Drogie nie jest, ale IMO wchodzi za późno -- jak masa wynalazków
    > trzymanych zbyt długo pod kocem. Choćby DVD czy właśnie Sony MD...

    Droższe (albo bardziej zawodne, co w sumie na jedno wychodzi) niż
    mnożenie talerzy i zwykłych głowic, i niż napełnianie dysku helem (i
    przez to stosowanie jeszcze większej ilości cieńszych talerzy), skoro
    stosuje się je w ostateczności, gdy wyczerpią się te bardzie standardowe
    metody zwiększania pojemności pojedynczych dysków twardych.

    > Teraz raczej ;) czeka nas inwazja nośników SSD, nie nowinek HDD...

    Nareszcie się w czymś zgadzamy, to technologia skazana na porażkę.

  • 27. Data: 2019-03-07 02:05:17
    Od: Marek S <p...@s...com>

    > Przy takim zapisie TBW wykończyłbym po niespełna 209 godzinach.
    >   150000000MB/(200MB/s*3600s/h)=208,333333333333h

    I w ten sposób wykończyłem już 2 SSD w parę miesięcy. A raczej nie w
    ten, lecz dużo bardziej oszczędny. Z tego m.in. powodu nawet przez
    sekundę nie pomyślałem by używać SSD do pracy z grafiką.

    Fajnie sobie pogadaliśmy, ale wątek nie jest o tym jak szybko da się
    zajeździć SSD. Wątek jest o tym, że transfery z SSD nie zależą wyłącznie
    od samego SSD lecz i kontrolera.

    > BTW -- nawet rzekomo szybkie SSD mają powolne QLC/TLC.
    > Evo ponoć na V-NAND TLC dające raptem 300 MB/s.
    > Szybkie są bufory oparte o: NAND SLC, RAMki LPDDRx dysku, RAMki DDRx
    > komputera...

    Nie wnikam w budowę dysku. Jako zwykły użytkownik mierzę czas zapisu i
    odczytu plików w funkcji ich wielkości. I te dane mnie przekonują by
    twierdzić czy jest szybko, czy nie.

    Tak jak napisałem: mam 2 kontrolery na płycie. Ten sam dysk na jednym
    osiąga ok 500M a na drugim połowę tego. Koniec kropka.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek