  • 11. Data: 2019-07-31 18:40:50
    Temat: Re: Serializacja obiektów w bazie danych - jakie podejście jest zalecane?
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    > Projekt bazy danych w ogóle nie musi się zgadzać 1:1 z projektem programu.

    Z tym, że mi chodzi o to by operować danymi na poziomie C++ a nie
    grzebać się w SQL-u. Szczerze mówiąc nie robię przy programach gdzie
    problemem jest brak odwzorowania 1:1 (tabel na klasy). Dlatego myślę, że
    scenariusz odwzorowania 1:1 jest najpowszechniejszy i jego autmatyzacja
    jest sensowna. Po za tym nie widzę przeszkód by osobno implementować
    bardziej złożone scenariusze. Ba! Przewiduję już to w obecnej
    implementacji gdzie generowane są:

    Database_N_M

    (N - numer główny, M - numer drugorzędny) którą przykrywam aliasem. Ta
    klasa zawiera obsługę (dodawanie, nadpisywanie, odczyt pojedynczych
    obiektów i otwieranie kursora do sekwencyjnego dostępu do danych) .

    using Db = Database_N_M;

    I z tego aliasu dziedziczę:

    class Db_MyApp : public Db
    {
    public:
    // Tu dowolne funkcje z dziedziny problemowej aplikacji.
    };

    Skąd Wasze opory przed robieniem takich automatów jeśli oszczędzają one
    90% czasu na klepanie SQL-i?!?

  • 12. Data: 2019-07-31 18:52:06
    Od: wloochacz <w...@n...spam.gmail.com>

    W dniu 31.07.2019 o 18:40, Szyk Cech pisze:

> [...]
    > problemem jest brak odwzorowania 1:1 (tabel na klasy). Dlatego myślę, że
    > scenariusz odwzorowania 1:1 jest najpowszechniejszy i jego autmatyzacja
    /Ciach/
    Najprostszy, a nie najpowszechniejszy.
    Czy jego obsługa jest sensowna?
    To zależy, ja jeszcze nie miałem do czynienia z tak prostym modelem
    danych, aby sensownie wyglądał model obiektowy przy mapowaniu 1 do 1 na
    bazę danych.
    Albo model wygląda dziwacznie, albo baza danych dostaje zadyszki przy
    prostych operacjach.
    Dla mega-prostych zastosowań, pewnie czemu nie.

    A tak poza tym... dziwie się, że jeszcze nikt nie podrzucił słowa
    klucza: ORM
    Zanim zaczniesz wymyślać kwadratowe koła na nowa, to może sobie wpisz w
    googlarkę: SOCI ORM

    I poczytaj ze zrozumieniem, a możesz się zdziwić...

    --
    wloochacz

  • 13. Data: 2019-08-01 13:41:56
    Od: Maciej Sobczak <s...@g...com>

    > Skąd Wasze opory przed robieniem takich automatów jeśli oszczędzają one
    > 90% czasu na klepanie SQL-i?!?

    Stąd, że przy prostych systemach pisanie SQLi prawie w ogóle nie zajmuje czasu, więc
    nie ma sensu inwestować, żeby tam coś zaoszczędzić; a przy skomplikowanych systemach
    niczego się nie zaoszczędzi automatyzacją.
    Co więcej, nawet przy Twoim rozwiązaniu z dziedziczeniem klas możesz napotkać na opór
    programisty przed wprowadzaniem optymalizacji - wyobraź sobie, że jakiemuś SQLowi
    bardzo by pomogło jedno dodatkowe słowo (np. hint na użycie konkretnego indeksu, co
    jest częstym przypadkiem) - w Twoim rozwiązaniu, żeby to jedno słowo dopisać do
    zapytania, trzeba stworzyć dodatkowy byt w postaci klasy dziedziczącej. Zależnie od
    polityki zarządzania kodem, to może być konieczność dodania nowego pliku. Dalej być
    może zmiana skryptu budującego. Itd. Znam przypadek, kiedy to właśnie programista
    stawiał opór po tym, jak wcześniej sam poprosił admina o zdiagnozowanie słabej
    wydajności programu i admin po diagnozie zarekomendował drobną zmianę SQLa a na tą
    drobną zmianę programista nie miał procesu, bo mu framework (akurat w Javie) wszystko
    "automatyzował".

    Napisz uczciwie SQLa. Nawet krótkiego.

  • 14. Data: 2019-09-02 14:56:41
    Od: "M.M." <m...@g...com>

    On Thursday, August 1, 2019 at 1:41:58 PM UTC+2, Maciej Sobczak wrote:

> [...]
    na tą drobną zmianę programista nie miał procesu, bo mu framework (akurat w Javie)

    Pracowałem zarówno na sqlu osadzanym bezpośrednio w kodzie (z różnym zestawem funkcji

    wspomagających, rzecz jasna, nie chodzi o to aby łączyć się z bazą po
    soketach), jak i na różnych maperach i warstwach pośrednich. Nie wyrobiłem
    sobie zdania że jedno z tych rozwiązań jest wyraźnie lepsze lub gorsze.
    Na pewno w przypadku gdy pracowałem blisko sqla w kodzie, to łatwiej mogłem
    dopisać funkcje które z punktu widzenia projektu były przydatne, a jakiś
    framework/biblioteka niekoniecznie je oferował.

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2019-09-02 17:46:26
    Od: Szyk Cech <s...@s...pl>

    Dzięki za opinię.