  • 11. Data: 2019-05-13 11:52:04
    Temat: Re: Sklejanie się styków w przekaźniku kontaktronowym
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 13.05.2019 o 11:43, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > Ja się nie domyślam.

    Wolniejsze puszczanie styków (i wolniejsze zmniejszanie siły nacisku
    styków), bo prąd wolniej zanika?

  • 12. Data: 2019-05-13 12:18:40
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.05.2019 11:28, EM wrote:

    > 15n w gasiku to też jakoś mało.

    Jaką wartość powinienem zastosować?

  • 13. Data: 2019-05-13 12:34:30
    Od: EM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 13.05.2019 o 12:18, Atlantis pisze:

    > Jaką wartość powinienem zastosować?
    Sorki, rzeczywiście dla takiego prądu to powinno być OK. Ja po prostu
    zwykle mam do czynienia z większymi prądami.
    http://www.jarzebski.pl/arduino/komponenty/przekazni
    ki-elektromagnetyczne.html#prettyphoto[pp_gal]/10/
    EM

  • 14. Data: 2019-05-13 13:10:03
    Od: "Pawel \"O'Pajak\"" <o...@g...pl>

    W dniu 2019-05-13 o 11:52, Zbych pisze:
    > Wolniejsze puszczanie styków (i wolniejsze zmniejszanie siły nacisku
    > styków), bo prąd wolniej zanika?
    No niby tak, ale lepsze to, niż strzał od samoindukcji.
    Anyway, ja bym o przekaźniku nie pomyślał nawet, SSRy od 3v, z
    optoizolacją, załączane z zerze...

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 15. Data: 2019-05-13 13:40:30
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-05-13 o 13:10, Pawel "O'Pajak" pisze:

    > No niby tak, ale lepsze to, niż strzał od samoindukcji.

    Jak zastosujesz tranzystor 80V i cewkę zablokujesz transilem 75V (impuls
    o początkowym prądzie 25mA nie jest wielkim problemem) to prąd w cewce
    będzie zanikał 100 razy szybciej niż w przypadku zastosowania diody.
    P.G.

  • 16. Data: 2019-05-13 14:39:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >Mam w układzie przekaźnik kontaktronowy, sterujący niewielkim
    >silnikiem
    >elektrycznym 230V. Silnik podczas pracy pobiera około 300 mA prądu
    >(przynajmniej tyle wskazuje prosty multimetr). Silnik włączany
    >kilkanaście-kilkadziesiąt razy dziennie na czas od kilkunastu sekund
    >do
    >kilku minut. Równolegle do styków wpięty gasik z rezystora 62 omów i
    >kondensatora 15nF/2000V.

    P.S. Taki gasik przepuszcza troche pradu ... uwazac przy dokaniu
    silnika i jego doprowadzen.

    >Przekaźnik to konkretnie ten typ:
    >https://www.tme.eu/pl/details/li05-1a85/przekazniki
    -elektromagn-kontaktronowe/meder/
    >Pozostaje więc spory zapas parametrów...

    >Po około miesiącu takiej pracy zaczęły się problemy ze sklejaniem
    >styków. Po pewnym czasie układ nie był już w stanie wyłączyć silnika.
    >Chwilowo pomogło delikatne uderzenie w przekaźnik końcówką
    >śrubokręta,
    >po tym zadziałał prawidłowo parę razy, po czym problemy znów wróciły.

    >Ktoś ma jakiś pomysł co do możliwej przyczyny? Trafił mi się wadliwy
    >egzemplarz czy popełniłem jakiś błąd projektowy (np. źle dobrane
    >elementy w gasiku)?

    W gasiku ?
    Mnie sie sklejanie kojarzy z przeciazeniem przy wlaczaniu.
    A ten silnik trzeba sprawdzic na rozruchu - wezmie 3A czy nie ..

    Sam gasik moze dac dodatkowo 5A ... ale 15nF to malo.
    Choc warte sprawdzenia - czy sam taki gasik wystarczy do sklejenia ?

    A przekaznik dobrze ekranowany ?
    Moze masz zewnetrzne pole magnetyczne, wystarczajace do podtrzymania

    J.

  • 17. Data: 2019-05-13 15:23:54
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 13.05.2019 14:39, J.F. wrote:

    > P.S. Taki gasik przepuszcza troche pradu ... uwazac przy dokaniu silnika
    > i jego doprowadzen.

    Dzięki za zwrócenie uwagi. Rozumiem, że po przejściu na przekaźnik SSR
    gasik może zostać w takiej formie, w jakiej jest teraz?

    > A ten silnik trzeba sprawdzic na rozruchu - wezmie 3A czy nie ..

    Zapomniałem wspomnieć. Robiłem też testy z włączaniem silnika. Prosty
    multimetr po podłączeniu zasilania do silnika pokazywał około 1A. Potem
    pobór prądu spadał do około 300 mA.

    > A przekaznik dobrze ekranowany ?
    > Moze masz zewnetrzne pole magnetyczne, wystarczajace do podtrzymania ...

    Raczej nie sądzę. W okolicy układu nie ma co go generować.
    Poza tym styki pozostają zamknięte nawet po odłączeniu wszystkiego od
    prądu i przeniesieniu układu do warsztatu. Dopiero stuknięcie
    śrubokrętem w obudowę przekaźnika na chwilę go odblokowało.

  • 18. Data: 2019-05-13 17:29:16
    Od: PeJot <P...@s...adre.nigdzie.pl>

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 19. Data: 2019-05-13 18:16:53
    Od: Bytomir Szimoza <b...@g...com>

    użytkownik Atlantis napisał:

    > Hmm... Faktycznie, przy silniku znajduje się jakiś spory kondensator
    > rozruchowy. To może być źródłem problemów?

    Ten model jest bardziej do jakichś aplikacji testowych niż do przenoszenia
    obciążeń. Jak to napisał producent m.in. do wysokonapięciowych testerów
    pcb przy 500V. Wrażliwe na przeciążenia, dobre do przenoszenia uV/pA
    przy szybkim cykaniu, kiedy to zwykły przekaźnik wymaga kilkunastu kilkudziesięciu mW
    na start.

    1A85 jest 100V ale przy 10mA
    https://drive.google.com/viewerng/viewer?embedded=tr
    ue&url=https%3A%2F%2Fstandexelectronics.com%2Fwp-con
    tent%2Fuploads%2FReed-switch_Life_Test_Data1.pdf

    Co się rzuca w oko? KSK-1A35 i KSK-1A66 mają większą żywotność przy 500mA
    niż przy 4mA:)

    Wywal ten kontaktron i wsadź zwykły przekaźnik albo optotriak+tyrystor.
    SSR trochę duże jak na płytkę i armata na muchę.

  • 20. Data: 2019-05-13 19:22:05
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 13.05.2019 o 15:23, Atlantis pisze:

    > Dzięki za zwrócenie uwagi. Rozumiem, że po przejściu na przekaźnik SSR
    > gasik może zostać w takiej formie, w jakiej jest teraz?

    Prawdopodobnie tak. Możesz też użyć SSR z gasikiem.

    P.P.