  • 1. Data: 2010-01-25 18:48:04
    Temat: Skrzynia biegów, oleje i -20*C
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    Witam, jeżdżę już dwa latka tym autkiem i co zima w granicach -10*C jak
    postoi ze dwa dni, to następnego z rana trochę ciężej jest wrzucać biegi
    przez pierwsze 1-2min jazdy, ale dzisiaj przy -20* rano po staniu cały
    weekend, jak chciałem zrzucić z biegu do odpalenia, to miałem wrażenie
    jakbym w smole machał lewarkiem. Odpaliłem, ale zanim nie zaczął
    nabierać temperatury, to zrzucając na luz i stając co skrzyżowanie,
    obroty schodziły w okolice 400-600 na chwile się wahając i dopiero po
    1-2s wracały na jałowy (wrażenie miałem jakby chciał zgasnąć, ale nawet
    akumulatorek nie zamrugał). Oczywiście trasa 14km i powrót wieczorem już
    bez fajerwerków :-)

    Pytanie - zima, zima i -20*C to może i sporo, ale się zastanowiłem i
    warto wymienić olej w skrzyni, zmieni to coś? A może jeżeli taka
    sytuacja ma się zdarzać kilka razy w roku, to uznać to w gruncie za
    "kosmetyke" i nie warto się tym zajmować?

    Auto, to lanos 1.5 r. 2000. W skrzyni olej pewnie nigdy nie wymieniany,
    w silniku był miesiąc temu - Mobil 10w40.

    --
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2010-01-25 23:00:43
    Temat: Re: Skrzynia biegów, oleje i -20*C
    Od: slaweks <s...@s...cz>

    On 25 Sty, 18:48, Karol Y <k...@o...pl> wrote:
> [...]
    > sytuacja ma się zdarzać kilka razy w roku, to uznać to w gruncie za
    > "kosmetyke" i nie warto się tym zajmować?

    Jesli tylko z powodu zimy to nie ma sensu.
    Dla mnie taki objaw to normalka. W dawnych czasach
    kiedy nie było takiego runku olejowego jak teraz to silnik uruchamiało
    się
    z wciśniętym sprzęgłem. Czekało się kilka sekund, po czym, na luzie,
    puszczało się sprzęgło, ale powoli, by delikatnie rozruszać
    zgęstniały
    olej w skrzyni biegów. Taka procedura.

  • 3. Data: 2010-01-25 23:41:12
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

> [...]
    > z wciśniętym sprzęgłem. Czekało się kilka sekund, po czym, na luzie,
    > puszczało się sprzęgło, ale powoli, by delikatnie rozruszać

    Pomimo "rynku olejowego" ja właśnie tak robię. Ale dlatego, że
    wymyśliłem, że dla rozrusznika i akumulatora będzie łatwiej ;-)

    --
    Mateusz Bogusz

  • 4. Data: 2010-01-26 01:24:17
    Od: " Michał" <m...@N...gazeta.pl>

    Karol Y <k...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > Auto, to lanos 1.5 r. 2000. W skrzyni olej pewnie nigdy nie wymieniany,
    > w silniku był miesiąc temu - Mobil 10w40.

    Miałem to samo w lanosie 1.6, skryznia chodziła ciężko i silnik inaczej w
    zimie pierwszą minutę. ale sa auta co ich to nie rusza ile by nie było :)

  • 5. Data: 2010-01-26 09:29:09
    Od: "limken" <l...@x...xx>

    Karol Y wrote:

    > Auto, to lanos 1.5 r. 2000. W skrzyni olej pewnie nigdy nie
    > wymieniany, w silniku był miesiąc temu - Mobil 10w40.

    a ja wymieniam co 40kkm - zalecany przez producenta
    i póki co - -26 stopnie a skrzynia idealnie pracuje...

    5 lat temu jak rano odpalałem samochód (inny) to przy -33 był taki objaw jak
    u Ciebie
    potrzymałem go chwilę na sprzęgle i dało radę...

    --
    limken polimken

  • 6. Data: 2010-01-26 09:54:53
    Od: paranoix <p...@o...pl>

    W dniu 2010-01-25 18:48, Karol Y pisze:

> [...]
    >
    > Auto, to lanos 1.5 r. 2000. W skrzyni olej pewnie nigdy nie wymieniany,
    > w silniku był miesiąc temu - Mobil 10w40.

    Mam ten sam problem w Lanosie 1.5 '99. Po kupnie myślałem, że jakiś
    stary olej w skrzyni jest i wymieniłem, ale mechanik powiedział mi, że
    ten typ tak ma. Po wymianie oleju nie odczułem żadnej różnicy - biegi po
    mroźnej nocy chodzą bardzo ciężko, ale po kilku km sytuacja się normuje.
    Przy mrozach takich jak dzisiaj po uruchomieniu muszę trzymać sprzęgło
    przez kilka sekund, bo po gwałtownym puszczeniu samochód gaśnie i wyrywa
    się do przodu, nawet na luzie :)

    Mój kolega ma takiego samego Lanosa i te same objawy. Zatem nie
    przejmowałbym się zbytnio - ten typ tak po prostu ma.

  • 7. Data: 2010-01-27 01:07:35
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > Przy mrozach takich jak dzisiaj po uruchomieniu muszę trzymać sprzęgło
    > przez kilka sekund, bo po gwałtownym puszczeniu samochód gaśnie i wyrywa
    > się do przodu, nawet na luzie :)

    No właśnie, nawet pod lekka górkę potrafi ruszyć na luzie wtedy lekko do
    przodu. Ciekawe dlaczego? ;-)

    --
    Mateusz Bogusz

  • 8. Data: 2010-01-27 01:10:31
    Od: Karol Y <k...@o...pl>

    > a ja wymieniam co 40kkm - zalecany przez producenta
    > i póki co - -26 stopnie a skrzynia idealnie pracuje...

    W manualu tak wymieniasz?

    --
    Mteusz Bogusz

  • 9. Data: 2010-01-27 16:58:51
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    Karol Y pisze:
> [...]
    > przez pierwsze 1-2min jazdy, ale dzisiaj przy -20* rano po staniu cały
    > weekend, jak chciałem zrzucić z biegu do odpalenia, to miałem wrażenie

    Jak kupiłem samochód to wlałem świeży olej, syntetyk, orlen 75W90.
    Mimo to w duże mrozy faktycznie ciężko chodziła wajcha, a biegi na zimno
    tez nie za bardzo chciały wskakiwać. Myślałem że skrzynka stara, zużyte
    synchronizatory, to tak być musi i koniec.
    Po 100kkm (4 latach) wymieniłem olej na również 75W90 tyle że mobila,
    i... stał się mały cud :) Nagle zaczęła pracować dużo lepiej,
    w porównaniu niemal idealnie.

  • 10. Data: 2010-01-27 19:31:56
    Od: "White Power " <l...@N...gazeta.pl>

    Karol Y <k...@o...pl> napisał(a):

    > No właśnie, nawet pod lekka górkę potrafi ruszyć na luzie wtedy lekko do
    > przodu. Ciekawe dlaczego? ;-)

    Z powodu gęstości oleju robi się taka jakby przekładnia hydrauliczna.