  • 1. Data: 2011-11-25 07:33:59
    Temat: Skutki awarii malej wirowki
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    Nie mozna lekcewazyc skutkow awarii
    plastikowego wirnika o duzej predkosci obrotowej (duzej energii kinetycznej).

    http://www.accessdata.fda.gov/cdrh_docs/psn/video/mp
    eg/FDA-SHOW97-SEG7.MPG

    http://www.accessdata.fda.gov/scripts/cdrh/cfdocs/ps
    n/transcript.cfm?show=97

    Pozdrawiam WM

  • 2. Data: 2011-11-25 09:38:56
    Temat: Re: Skutki awarii malej wirowki
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Lis, 07:33, "WM " <c...@g...pl> wrote:
    > Nie mozna lekcewazyc skutkow awarii
    > plastikowego wirnika o duzej predkosci obrotowej (duzej energii kinetycznej).

> [...]

    To się nie rozlatuje od siły odśrodkowej, tylko od wibracji. Wystarczy
    źle załadować i wirówka mimo gumowych nóźek i słusznej wagi, jeździ po
    stole jak krążek hokejowy po lodzie. Po to się obsługę szkoli, ale
    ludzie to ludzie, zawsze wiedzą lepiej...
    Konrad

  • 3. Data: 2011-11-25 10:26:30
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wysokoobrotowe wirowki musza byc zaopatrzone w czujnik niewywazenia,
    takie sa wymogi narzucone przez normy bezpieczenstwa.

    Wymiana wirnikow z plastikowych na metalowe, zostala uchwalona w 2010 roku,
    a feralne wirowki byly produkowane od 1999 roku.
    To znaczy, ze awarie pojawily sie po 10 latach.

    WM

  • 4. Data: 2011-11-25 10:40:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Lis, 10:26, "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl> wrote:
> [...]
    > a feralne wirowki byly produkowane od 1999 roku.
    > To znaczy, ze awarie pojawily sie po 10 latach.

    Ale to jest jakaś mała wiróweczka na tym filmie. Urwało sam brzeg
    talerza, z dwóch stron jednocześnie. Drgania. Starzenie materiału,
    kruchość, nagromadzenie się pęknięć. Miało być tanio, wyszedł recall.
    Dupy nie inżynierowie :-)
    Konrad
    PS na szczęscie to łatwo wymienialna część, nowy talerz z jakiegoś
    znalu się zapakuje w kopertę i wyśle pocztą, nawet technika nie trzeba
    gonić.

  • 5. Data: 2011-11-25 11:02:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Tu jest widoczny nowy wirnik: http://www.hettichlab.com/appc/_upload/hettich/2010_
    20/MIKRO_120_05100.pdf
    Wygląda na plastikowy...
    Konrad

  • 6. Data: 2011-11-25 11:23:19
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    0g2000vbg.googlegroups.com...
> [...]
    >PS na szczęscie to łatwo wymienialna część, nowy talerz z jakiegoś
    >znalu się zapakuje w kopertę i wyśle pocztą, nawet technika nie

    Ze znalu ? to moze spowodowac kolejny recall. Dupy projektowaly -
    powinien silnik po 5 latach sie spalic :-)

    J.

  • 7. Data: 2011-11-25 11:37:06
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Lis, 11:23, "J.F" <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Użytkownik "Konrad Anikiel"  napisał w wiadomości grup
    0g2000vbg.googlegroups.com...

    > Ze znalu ? to moze spowodowac kolejny recall. Dupy projektowaly -
    > powinien silnik po 5 latach sie spalic :-)

    Dopiero po przyjrzeniu się zdjęciom i danym w karcie katalogowej,
    widzę że wirówka wyświetla prędkość obrotową, a g musisz sobie
    odczytać z tabelki (będzie zależeć od rozmiarów talerza, który jest
    wymienny). Tak więc przeprojektowanie talerza niekoniecznie musi
    oznaczać trzymanie się starych wymiarów, jak widać po prostu zrobili
    sztywniejszy, stożkowy i mniejszy. Pewnie też dużo cięższy. Tak więc
    po recallu zamiast 18 tysięcy g wirówka osiąga pewnie z 5 tysięcy,
    więc i tak się do niczego nie nadaje. Silnik już nie musi się spalić,
    urządzenie po prostu trafi na śmietnik jako zbędne. Nowej nikt nie
    kupi, ale to i tak był najmniejszy model, zrobi się promocję na
    następny i wszyscy będą szczęśliwi :-)
    Konrad

  • 8. Data: 2011-11-25 16:36:09
    Od: c...@p...onet.pl

    On 25 Lis, 12:37, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
    > Tak więc przeprojektowanie talerza niekoniecznie musi
    > oznaczać trzymanie się starych wymiarów, jak widać po prostu zrobili
    > sztywniejszy, stożkowy i mniejszy.

    To nie ten typ wirnika :-)
    Sa rozne wirniki, a tak oto wyglada wirnik hematokrytowy:
    http://www.hettichlab.com/appc/_upload/hettich/2009_
    03/2076.jpg

    > po recallu zamiast 18 tysięcy g wirówka osiąga pewnie z 5 tysięcy,

    Napisali w instrukcji obslugi, ze ma 16060 g :
    http://www.hettichlab.com/appc/_upload/2010_48/AB210
    4PLLTLVET.pdf

    Zreszta wyraznie pisza o wymianie wirnikow plastikowych na metalowe:
    http://www.fda.gov/Safety/MedWatch/SafetyInformation
    /SafetyAlertsforHumanMedicalProducts/ucm199202.htm
    http://tiny.pl/h1v45

    Firma Hettich sroce spod ogona nie wypadla, oni maja solidne zaplecze
    i nawet robili wirowki do stacji kosmicznej.

    Moze padli ofiara dezinformacji producenta plastikow,
    który przemilczal istotne informacje na temat surowca?
    Inne firmy wirowkowe kaza wymienic plastikowy wirnik po okreslonej
    liczbie wirowan i maja problem z glowy.
    Wirowka sama notuje ile razy dany wirnik byl krecony.

    WM

  • 9. Data: 2011-11-25 17:05:53
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On 25 Lis, 16:36, c...@p...onet.pl wrote:
    > To nie ten typ wirnika :-)

    Ja się nie znam. Żona się zna, ale mam do niej 1600 kilometrów, więc
    nie spytam. Natomiast jak patrzę na te połamane kawałki plastiku, to
    przypomina mi się okres kiedy moje dzieci były małe i tanie zabawki
    szły czasem w drzazgi. Mówiło się: no tak, tania chińszczyzna, tego
    szajsu nie powinno się dopuszczać do obrotu. Lego tak się nie kruszy.
    Metale też potrafią się zrobić kruche. Był kilka lat temu przypadek.
    Firma produkująca skroplony gaz używała jakiejś kiepskiej uszczelki
    gdzieś w jakimś kompresorze w instalacji skroplonego tlenu. Nie wiem
    jakm cudem, ale w wyniku jakiejś awarii kompresor pod bardzo wysokim
    ciśnieniem wtłoczył przez bardzo małą dyszę olej do wielkiego
    zbiornika, wysokociśnieniowego. Olej się zatomizował w bardzo drobną
    zawiesinę i momentalnie spowodował lokalną eksplozję, ale pod wpływem
    fali uderzeniowej cała objętość zbiornika w jednej chwili zmieniła
    stan skupienia na gazowy. Zbiornik miał kilkadziesiąt metrów
    sześciennych, ścianka jakieś 300mm, ciśnienie nie wiem, ale grube
    dziesiątki megapaskali bo teraz te gazy tak się wytwarza. Kawałki tego
    zbiornika potem znajdowano w promieniu kilkunastu kilometrów. Materiał
    316L, czyli w większości przepisów ciśnieniowych zwolniony z badania
    udarności do -196C, bo jest powszechnie uznawany za ciągliwy.
    Oczywiście odporność na kruche pękanie (fracture toughness) przebadana
    we wszystkich kierunkach. A jednak się rozpękło...
    Konrad

  • 10. Data: 2011-11-26 09:40:26
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 25 Nov 2011 09:05:53 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):
> [...]
    > fali uderzeniowej cała objętość zbiornika w jednej chwili zmieniła
    > stan skupienia na gazowy. Zbiornik miał kilkadziesiąt metrów

    Troche watpie, bo energii na calosc by chyba nie starczylo.

    > sześciennych, ścianka jakieś 300mm, ciśnienie nie wiem, ale grube
    > dziesiątki megapaskali bo teraz te gazy tak się wytwarza. Kawałki tego

    Ja tam nie wiem, ale skroplony tlen to chyba duzych cisnien nie wymaga ?

> [...]
    > Oczywiście odporność na kruche pękanie (fracture toughness) przebadana
    > we wszystkich kierunkach. A jednak się rozpękło...

    a) nawet jakby byl nowy i cieply, a cisnienie powoli wzrastalo, to by sie
    kiedys przeciez rozpekl ?

    b) nie bez powodu niektore materialy wybuchowe nazywaja sie "kruszace".
    Aczkolwiek stali to raczej nie dotyczy, predzej betonu.

    J.