  • 1. Data: 2018-10-19 12:16:34
    Temat: Słup telefoniczny czy telegraficzny
    Od: Grzexs <g...@u...pl>

    Przykładowe zdjęcie:

    <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railroad_te
    legraphy_pole_in_Poland.jpg>
    = <http://gg.gg/c518h>

    Czy to słup telefoniczny, czy telegraficzny?

    --
    Grzexs

  • 2. Data: 2018-10-19 13:46:43
    Temat: Re: Słup telefoniczny czy telegraficzny
    Od: Tomasz Śląski <t...@k...bezspamu.org.pl>

    W dniu 19.10.2018 o 12:16, Grzexs pisze:
    > Przykładowe zdjęcie:
    >
    > <https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Railroad_te
    legraphy_pole_in_Poland.jpg>

    > Czy to słup telefoniczny, czy telegraficzny?

    Ermm.... a co za różnica? Mogło po tym słupie iść kilka traktów
    naturalnych, jakaś nośna plus telegraf.

    --
    Ślązak

  • 3. Data: 2018-10-19 15:00:30
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Śląski" napisał w wiadomości grup
    W dniu 19.10.2018 o 12:16, Grzexs pisze:
    > Przykładowe zdjęcie:
    legraphy_pole_in_Poland.jpg>

    >Ermm.... a co za różnica? Mogło po tym słupie iść kilka traktów
    >naturalnych, jakaś nośna plus telegraf.

    A dalekopis nie zakłocal fonii ?

    Standard napieciowy chyba podobny, to druty mozna uzywac te same, albo
    nawet zamiennie, ale wzajemne zaklocenia mogly byc dokuczliwe.

    Tylko takie linie to chyba na jakies wioski prowadzily, tam
    prawdopodobienstwo telegrafu chyba male ?

    J.

  • 4. Data: 2018-10-19 19:40:05
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 19 Oct 2018 12:16:34 +0200, Grzexs napisał(a):

    > Czy to słup telefoniczny, czy telegraficzny?

    Kiedy telekomunikacja raczkowała to przez kilkadziesiat lat każdy słup
    był telegraficzny. Znalazło to odbicie w angielskim gdzie do dziś jest
    on "telegraphy_pole", ponieważ telekomunikacja tam się zaczęła. Kiedy
    zaczęto budować linie u nas, większość drutów już służyła telefonii więc
    u nas się mówi "słup telefoniczny".
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 5. Data: 2018-10-20 00:13:53
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2018-10-19 o 15:00, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Tomasz Śląski"  napisał w wiadomości grup

    > A dalekopis nie zakłocal fonii ?

    Na słupie na pewno nie zakłócał, zresztą w kablu też nie - ZTCP, to
    telefony i teleksy szły na jednych wieloparowych kablach miedzianych.

    > Tylko takie linie to chyba na jakies wioski prowadzily, tam
    > prawdopodobienstwo telegrafu chyba male ?

    W PPTiT - faktycznie, prawdopodobieństwo nikłe, ale ten słup to
    ewidentnie słup kolejowy. Tak więc mógł po nim iść i telegraf (teleks).

    --
    P.

  • 6. Data: 2018-10-20 01:01:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

    > Na słupie na pewno nie zakłócał, zresztą w kablu też nie - ZTCP, to
    > telefony i teleksy szły na jednych wieloparowych kablach miedzianych.

    Wieloparowy kabel miedziany to już hi-tech. Tak to wszystko w środku
    przemyślnie poskręcane, że się wzajem nie zakłóca. Ciągnące się
    kilometrami na słupach równoległe druty to co innego, choć też
    wykorzystywane są parami. Jeszcze wcześniej telefonia bazowała na
    pojedynczych drutach z ziemią do zamknięcia obwodu. Zrezygnowano
    z tego typu sieci, gdy w miastach pojawiły się tramwaje elektryczne.

    > W PPTiT - faktycznie, prawdopodobieństwo nikłe, ale ten słup to
    > ewidentnie słup kolejowy. Tak więc mógł po nim iść i telegraf (teleks).

    Mógł, ale polskie koleje jakoś tak dzinnie stroniły od telegrafii.
    U dróżnika dzwonił telefon, który informował o nadjeżdżającym pociągu.

    Jarek

    --
    Na stacji Chandra Unyńska, | A na tabliczce jest napis:
    Przy samym płocie cmentarnym, | "Duszo pobożna i czysta,

  • 7. Data: 2018-10-20 20:27:44
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2018 00:13:53 +0200, PiotRek napisał(a):

    > W PPTiT - faktycznie, prawdopodobieństwo nikłe, ale ten słup to
    > ewidentnie słup kolejowy. Tak więc mógł po nim iść i telegraf (teleks).

    Po czym rozpoznajesz ze kolejowy ?

    Po opisie, po dymie, czy po tej rurce ?

    W opisie to
    "Słup drewniany linii telegraficznej 16-biegunowej lecącej wzdłuż
    linii kolejowej nr 357 (Poznań - Wolsztyn) na wschód od Rostarzewa,
    woj. wielkopolskie."

    J.

  • 8. Data: 2018-10-20 20:32:04
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2018-10-20 o 20:27, J.F. pisze:

    > Po czym rozpoznajesz ze kolejowy ?
    >
    > Po opisie, po dymie, czy po tej rurce ?

    Po tej rurce, a dokładniej to po jej zakończeniu - tym gniazdku do
    przyłączenia mikrotelefonu będącego na wyposażeniu lokomotywy.

    Na dym jakoś nie zwróciłem uwagi, ale rzeczywiście najprawdopodobniej to
    dym z parowozu. :-)

    --
    P.

  • 9. Data: 2018-10-21 09:41:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 20 Oct 2018 20:32:04 +0200, PiotRek napisał(a):

> [...]
    > przyłączenia mikrotelefonu będącego na wyposażeniu lokomotywy.
    >
    > Na dym jakoś nie zwróciłem uwagi, ale rzeczywiście najprawdopodobniej to

    A nie spalinowa ?
    O parowoz coraz trudniej, ale akurat w Wolsztynie troche ich stoi :-)
    Spalinowa potrafi zadymic, ale raczej jak jest zimna ...

    J.

  • 10. Data: 2018-10-26 02:24:16
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]

    I bardzo często szło.

    > A dalekopis nie zakłocal fonii ?

    Teoretycznie nie, ale w praktyce niekiedy, na relacjach okręgowych (bo na
    dalekosiężnych już nie, zbyt "prestiżowe", ważne były), można było w tle
    usłyszeć tiurlikanie 50 bps dalekopisu, niekiedy niejednego.

    > Standard napieciowy chyba podobny, to druty mozna uzywac te same, albo
    > nawet zamiennie, ale wzajemne zaklocenia mogly byc dokuczliwe.

    Nie o napięcie chodzi, tylko o umieszczenie w paśmie. Jako, że oszczędne to
    było, to się POD pasmo akustyczne (stąd nazwa - telegrafia podakustyczna)
    wpychało nawet 24 kanały telegraficzne.

    > Tylko takie linie to chyba na jakies wioski prowadzily, tam
    > prawdopodobienstwo telegrafu chyba male ?

    Linia nie musiała się na wiosce kończyć, zresztą, na relacjach małopojemnych
    i niezbyt odległych, to się nie stosowało nośnych, tylko linie podobne w
    charekterze elektrycznym do linii MB, tam było naturalne pasmo akustyczne,
    linia niekiedy pupinizowana, albo z modyfikacją pana Krarupa, z Danii
    pochodzącego (BTW. zagadka - gdzie w Warszawie, całości w mieście, na linii
    stałoprądowej, stosowano pupinizację toru? Bez tego nie szła wymiana R2, lub
    szła bardzo słabo...).
    Sygnalizacja była 50 Hz, wzięcie do pracy, rozłączenie, podniesienie,
    położenie, a nawet zaliczanie na ACMM (i w Miasto-Miasto raczej też). Na
    niektórych relacjach w CWW (co do CWZ nie wypowiem się, nie mam danych)
    stosowano, tak mi się obiło o uszy, trakty cyfrowe, tylko o mniejszej
    krotności, niż TCK-30, ich zachowanie i akustyka była diametralnie różna od
    łączy z sygnalizacją 50 Hz (BTW, wiecie, że K66, rozłaczały się, stosując
    sygnał 50 Hz? Ale tylko ZTCW, do tego, co do reszty, nie pomnę), oraz
    stałoprądowych.
    Raczej niezbyt było na takich spotkanie telegrafu w paśmie przenoszenia,
    więc jeśli, to prędzej dedykowało się osobny kanał i zamiast rozmowy, pchało
    wrzepione telegrafy. Więc jeśli i telegrafy, i telefonia, to na nośnych. Z
    racji niedoskonałych filtrów, następowały przesłuchy, rozmowy mogły
    telegrafom niezbyt przeszkadzać, w odwrotną stronę mogło być gorzej. Bardzo
    chętnie wziąłbym takie zakłócone łącze i sprawdził, jak po nim leci obrazek
    w SSTV :) W paśmie akustycznym jednego kanału TN (telefonii nośnej),
    zmieściły by się 2 jednoczesne sygnały z nadawanymi obrazkami (synchro 1200,
    poziom zero, to 1500, a poziom max, to 2300 Hz. Więc chyba na upartego dało
    by się wcisnąć 3 sygnały (300-1400, 1400-2500, 2500-3600... oj, ten trzeci
    wylatuje... ale jakby trochę ścisnąć parametry, to może by się dało, więc
    swobodnie tylko 2), choć za jakość tego najniżej nie ręczę, spróbuję kiedyś,
    może się uda przeprowadzić taką próbę).
    Na wsiach telegrafy mogły być w GS, w szkołach, posterunkach policji, a
    ostatecznie w drugim mieście, czy w ogóle, w gminie, powiecie, etc...
    Będąc u śp. Babci w Szczecinku, czasem sobie podzwaniałem po okolicy i
    trafiało się na kanały, gdzie przesłuchiwały telegrafy, ewidentnie jakaś
    pardon maj fręcz, chujowa, źle zestrojona nośna. Ale i z Warszawy, w
    lokalnej (22) SN, też się trafiało na nośne, najprędzej spodziewałem się na
    linii do Grodziska (55xxxx), choć tam nośna była dość dobrej jakości. Ale
    wioski pod miastami, idące nośnymi, już tego szczęścia, nie zawsze miały i
    można było trafić na "tiurlikanie". Z rzadka trafiało się na podsyfione
    tiurlikaniem relacje ACMM-miasto-satelita.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.