  • 1. Data: 2018-09-19 13:03:16
    Temat: POTS to dziś w większości już VoIP?
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Spotkałem się z takim stwierdzeniem, że obecnie praktycznie większość
    orenczowych POTS-ów jest podłączona na centrali do bloków VoIP i abonent
    takiego POTS-a nawet nie wie, że jego telefon analogowy leci już jako VoIP.
    Jaka jest prawda?

  • 2. Data: 2018-09-19 14:16:25
    Temat: Re: POTS to dziś w większości już VoIP?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    pan jedrek napisał:

> [...]
    > takiego POTS-a nawet nie wie, że jego telefon analogowy leci już jako VoIP.

    Wiele (większość?) central POTS sprzedawana była na zasadzie czasowych
    licencji. To znaczy, że osobno płaciło się za żelastwo (stosunkowo
    niewiele), a do tego dotakowo za każdą funkcjonalność z osobna, liczone
    per numer. Centrala POTS nie ma dzisiaj dla operatoraów żadnych zalet,
    a wad ma sporo. Nie zdziwiłbym się, gdyby zamiast płacić za przedłużenie
    licencji woleli oni wydać pieniądze na VOiP. Tepsa kiedyś usilnie
    namawiała swoich klientów na zmianę technologii -- zamiast linii POTS,
    linia ADSL i router z gniazdkiem telefonicznym. W tym układzie odpada
    też koszt prądu do zasilania linii.

    --
    Jarek

  • 3. Data: 2018-09-19 17:43:17
    Od: Smok Eustachy <s...@w...pl>

    W dniu 19.09.2018 o 13:03, jedrek pisze:
> [...]
    > takiego POTS-a nawet nie wie, że jego telefon analogowy leci już jako VoIP.

    Patrz a międzynarodowe to nawet po światłowodzie czy przez kosmos

  • 4. Data: 2018-09-19 20:01:11
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Smok Eustachy" <s...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Patrz a międzynarodowe to nawet po światłowodzie czy przez kosmos

    Tyle, że takie łącze, to nie jest abonencka popierdułka za
    kilkadzieścia/-siąt PLN, lecz nieraz wielomilionowy koszt (dość, ze USA, za
    PRL, płacili nam, w zielonych, ponad baniaka miesiecznie za wiązkę
    USA-P(R)L. Więc tam nie można dać byle miedzianej parki odwiniętej ze szpuli
    przez Panią Gienię, czy byle RG-58U na 50-metrowy odcinek, tylko ma to być
    porządny materiał. Czy to będzie światełko, czy satlink, czy krasnoludni z
    sierotką, czy bez niej, to inna sprawa. Zresztą, UPC (chyba zmienię 500 na
    1000) ze swoim gigabitem (jest w mojej lokalizacji), odgraża się, że to
    światłem leci. Hmm... do brzegowego z pewnością, nie wiem, czy im się będzie
    chciało po mieszkaniach plątać światła... Gigabit nie może byc na
    szajsowatym nośniku, czy RFC1149 (którego to nośnika kilka lat temu na
    jednej z grup tak żarliwie broniliśmy), bo nawet, jak przepływność będzie
    OK, to czasy propagacji takie, że się prędzej własny pogrzeb zobaczy, a
    połowę pakietów jastrzębie wyłapią.
    Ad rem - najprawdopodobniej CA przy Twardej, 652xxxx, może być już VoIP,
    zmienił się sygnał, muszę dokładniej zweryfikować, bo gdybam jedynie na
    podstawie tonu zwrotnego wołania.
    Nie mam odpowiednio świeżych danych, które łącznice tradycyjnego typu
    odpadły na korzyść ruchu przez Internet.

    --
    Łapy, łapy, cztery łapy,
    A na łapach pies kudłaty.

  • 5. Data: 2018-09-19 20:16:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > Nie mam odpowiednio świeżych danych, które łącznice tradycyjnego typu
    > odpadły na korzyść ruchu przez Internet.

    Operatorski VoIP raczej nie idzie przez Internet.

    --
    Jarek

  • 6. Data: 2018-09-19 21:09:27
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Operatorski VoIP raczej nie idzie przez Internet.

    To się tak wszystko pozmieniało, że nawet nie wiem, czy chce mi się to
    rozkminiać. Prędzej już np. dla zabawy, zmodyfikowałbym jakiś istniejący
    projekt, urządzenie, np. zastąpiłbym wybierak WK610 (pamięta ktoś, gdzie to
    było powszechne? :)), oraz cechowniki i inne podzespoły, zamiast
    przekaźników C, dałbym jakieś szybkie na kontaktronach, albo wręcz,
    elektroniczne odpowiedniki. K66 ze zmodernizowanym sterowaniem primo,
    umożliwia(ła) naprzemienne wybieranie numeru pulsowo i tonowo, oraz lokalnie
    łączyła poniżej 1 sekundy. Nie udało mi się rozkminić sygnalizacji
    międzycentralowej, tak zmodernizowanych łącznic, czy udoskonalone
    znakozmienne, czy przerobili na R2.
    Jak idzie ruch operatorski... Mnie to kilo kitu spod sufitu, byle działało i
    się nie psuło. Ciekawi mnie jako elektronika amatora, ale jako abonenta nie
    interesuje, czy transfer idzie elektronami, czy krasnoludki machają
    telegrafem optycznym.

  • 7. Data: 2018-09-20 14:09:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >orenczowych POTS-ów jest podłączona na centrali do bloków VoIP i
    >abonent takiego POTS-a nawet nie wie, że jego telefon analogowy leci

    Tylko jak to sprawdzic ... albo w sumie - co za roznica ...

    Za to w druga strone - modna usluga telefon+internet+kabel TV ... i
    telefon podlaczony do portu FunBoxa ...

    Hm, a moze by tak po opoznieniach sprawdzic ?
    Albo polaczyc modemy ...

    J.

  • 8. Data: 2018-09-20 14:17:20
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Jarosław Sokołowski" <j...@l...waw.pl> napisał w
    wiadomości

> [...]
    >jako abonenta nie interesuje, czy transfer idzie elektronami, czy
    >krasnoludki machają telegrafem optycznym.

    To juz tak od paru dekad rozmowa nie idzie prosto elektronami jak pan
    Bell wymyslil,
    tylko jakies formy cyfryzacji sa.

    Wiec tylko o forme tej cyfryzacji chodzi.

    TP/Orange akurat ma sporo sieci, w ktorych rozny ruch sie miesza, i
    m.in. Internet na tym zrobiony.

    Wiec moga VoIP bez internetu zrobic - czy na jakims osobnym
    "intranecie" czy na innej warstwie ...

    Roznice wbrew pozorom nie sa takie male, bo glownie chodzi o dzialanie
    i zasilanie.
    Im bardziej skomplikowane, tym trudniej naprawic.

    A sie przezylo powodz, to sie wie, ze bez pradu trudno, a telefon go
    nie wymagal.

    J.

  • 9. Data: 2018-09-20 15:20:43
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > A sie przezylo powodz, to sie wie, ze bez pradu trudno,
    > a telefon go nie wymagal.

    Tylko że zdaje się po tej powodzi pierwsza wstała infrastruktura
    komórkowa. Co jest dość logiczne, bo wystarczy zasilić awaryjnie
    BTS-y, których urządzenia zwykle są niepodatne na powodzie, bo
    zamontowane wysoko. Tymczasem druciki miedziane, osobliwie te
    ubrane w papier, nadają się do wymiany. Co trwa.

    --
    Jarek

  • 10. Data: 2018-09-20 19:08:40
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

> [...]
    > telefon podlaczony do portu FunBoxa ...
    >
    > Hm, a moze by tak po opoznieniach sprawdzic ?

    0202122 (już bez zera) kilka lat temu - 54333 bps, przez port telefonu w
    modemie kablowym UPC. Dobra kompresja, czy kodek?