  • 1. Data: 2016-11-29 22:18:00
    Temat: Soft start dla 12V. Jak najprościej?
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    witam
    Tak mi przyszło do głowy... a może by tak uruchamiać oświetlenie diodowe
    lekko płynnie? Googlowałem i wyszło mi że to się nazywa soft start.
    gotowy układ 45zł plus przesyłka. Na mój rozum (mam za mało praktyki) to
    by się na ne555 i IRF cośtam dało zrobić regulator pwm, natomiast
    wypełnienie od 0do 100% mocy trzeba by jakimś ładującym się
    kondensatorem zmieniać (być moze jeszcze trnazystorem do pary). Nie
    jestem pewien, moze błądzę. czy możecie mi poradzić jak można
    najprościej osiągnąć soft start? 12V 3A, byłoby miło gdyby podczas pracy
    straty na układzie były bliskie zero

    ToMasz

  • 2. Data: 2016-11-29 23:36:15
    Temat: Re: Soft start dla 12V. Jak najprościej?
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-11-29 22:18, ToMasz wrote:
    > najprościej osiągnąć soft start?

    AtMegą. Naprawdę.

  • 3. Data: 2016-11-29 23:57:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Najprosciej to jednym tranzystorem, jednym kondensatorem i jednym rezystorem.

  • 4. Data: 2016-11-30 09:11:11
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > Najprosciej to jednym tranzystorem, jednym kondensatorem i jednym rezystorem.

    narysuj proszę. pamiętaj że tam popłynie duży prąd. i jeszcze jedno. ten
    układ musi się sam zasilić z prądu (napięcia oczywiście) które sam
    ogranicza. ja mu nie dam osobnego zasilacza.

    ToMasz

  • 5. Data: 2016-11-30 13:09:21
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie ma co rysowac bo uklad jest banalnie prosty. Ksiazkowy uklad ze wspolnym drenem,
    tranzystor mosfet, szeregowy rc sterujacy bramke, diody robia za obciazenie
    tranzystora. W bramce mozna dac dodatkowy rezystor, mozna ale nie trzeba. Cieplo
    wydziela sie tylko w czasie rozjasniania i jest go niewiele, mozna palcem sprawdzic
    czy do tranzystora dokrecic kawalek blaszki. Tranzystor jakis BUZ11, mocy mu
    wystarczy i jeszcze sporo zapasu zostanie. Jak zalezy na tym zeby zaraz po wylaczeniu
    uklad starowal od zera to dioda rownolegle do rezystora ladujacego kondensator.
    Opoznienie czyli wartosc opornika i kondensatora latwo samemu policzyc ze wzoru na
    stala czasowa szeregowego RC. Uklad sprawdzony, steruje silnikiem 12V/10A od wielu
    lat. W elektroniku kiedys widzialem kit dzialajacy na tej zasadzie.