    From: "jedrek" <jedrek@jedrek>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Sonda 1:100 do oscyloskopu, pomiar 230V~ 50Hz
    Date: Thu, 26 Nov 2015 15:00:06 +0100

    Poproszę schemat prostej sondy do pomiarów 50Hz 230V~ (pomiary np. w bloku
    ściemniacza na triaku, czy za wejściowym mostkiem prostowniczym zasilacza
    impulsowego gdzie mamy tętnienia 100Hz).
    Oscyloskop ma typowo najmniejszą czułość 5V/dz - to trochę za mało i brakuje
    skali dla pomiarów 230V nawet z sondą 1:10. Moja sonda 1:10 ma max 200V DC.
    Mimo to kiedyś mierzyłem kilka minut nią 230V AC (ryzyko przebicia) przy
    dodatkowo skręconym na minimalną czułość potencjometrze czułości na
    przełączniku czułości.
    Przy 50Hz to pewnie nawet kompensacji pojemościowej tłumika 1:100 nie będzie
    trzeba?
    Oscyloskop ma typowe wejście 1MOhm 25pF.
    Czyli wydumałem, że wystarczy do układu wejścia zapiąć się dzielnikiem 1:100
    jaki stworzy układ rezystorów wraz z rezystancją wejściowa 1MOhm?
    Żeby układ mi nie zbierał za dużo śmieci ( w wyniku przesadnie wielkiej
    rezystancji wejściowej) wymyśliłem zmiejszyć opór wejścia BNC do 100k (czy
    nawet do 10K), czyli równolego na BNC zapiąć opór ~111kOhm (co wypadkowo da
    100k) a sygnał podawać przez szeregowy 9,9MOhm. Żeby zmiejszyć ryzyko
    trzepnięcia przypadkową fazą na masie oscyloskopu wskazany 9,9MOhm planuję
    rozdzielić na 2 rezystory 4,95M (jeden z masy, drugi z gorącej żyły) czyli
    bez względu jak dotkniemy w układzie to nas nie rzuci o ściane przy macaniu
    metalowej obudowy oscyloskopu ;) Oczywiście poskładane z kilku szerego
    zapiętych 0,5W aby był zapas napięć przebicia - czyli wytrzymałość nie
    gorsza niż te 650V p.p.