  • 1. Data: 2015-11-26 15:00:06
    Temat: Sonda 1:100 do oscyloskopu, pomiar 230V~ 50Hz
    Od: "jedrek" <jedrek@jedrek>

    Poproszę schemat prostej sondy do pomiarów 50Hz 230V~ (pomiary np. w bloku
    ściemniacza na triaku, czy za wejściowym mostkiem prostowniczym zasilacza
    impulsowego gdzie mamy tętnienia 100Hz).
    Oscyloskop ma typowo najmniejszą czułość 5V/dz - to trochę za mało i brakuje
    skali dla pomiarów 230V nawet z sondą 1:10. Moja sonda 1:10 ma max 200V DC.
    Mimo to kiedyś mierzyłem kilka minut nią 230V AC (ryzyko przebicia) przy
    dodatkowo skręconym na minimalną czułość potencjometrze czułości na
    przełączniku czułości.
    Przy 50Hz to pewnie nawet kompensacji pojemościowej tłumika 1:100 nie będzie
    trzeba?
    Oscyloskop ma typowe wejście 1MOhm 25pF.
    Czyli wydumałem, że wystarczy do układu wejścia zapiąć się dzielnikiem 1:100
    jaki stworzy układ rezystorów wraz z rezystancją wejściowa 1MOhm?
    Żeby układ mi nie zbierał za dużo śmieci ( w wyniku przesadnie wielkiej
    rezystancji wejściowej) wymyśliłem zmiejszyć opór wejścia BNC do 100k (czy
    nawet do 10K), czyli równolego na BNC zapiąć opór ~111kOhm (co wypadkowo da
    100k) a sygnał podawać przez szeregowy 9,9MOhm. Żeby zmiejszyć ryzyko
    trzepnięcia przypadkową fazą na masie oscyloskopu wskazany 9,9MOhm planuję
    rozdzielić na 2 rezystory 4,95M (jeden z masy, drugi z gorącej żyły) czyli
    bez względu jak dotkniemy w układzie to nas nie rzuci o ściane przy macaniu
    metalowej obudowy oscyloskopu ;) Oczywiście poskładane z kilku szerego
    zapiętych 0,5W aby był zapas napięć przebicia - czyli wytrzymałość nie
    gorsza niż te 650V p.p.

  • 2. Data: 2015-11-27 01:05:23
    Temat: Re: Sonda 1:100 do oscyloskopu, pomiar 230V~ 50Hz
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    Użytkownik "jedrek" <jedrek@jedrek> napisał w wiadomości
    b.com...
> [...]
    > macaniu metalowej obudowy oscyloskopu ;) Oczywiście poskładane z kilku
    > szerego zapiętych 0,5W aby był zapas napięć przebicia - czyli wytrzymałość

    Tak, na 'Dzien_dobry', to mase oscyloskopu, podlacz pod porzedne GND.

  • 3. Data: 2015-11-27 10:15:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-11-27 o 01:05, Magnus Elephantus pisze:
    > Użytkownik "jedrek" <jedrek@jedrek> napisał w wiadomości
    b.com...

    > Tak, na 'Dzien_dobry', to mase oscyloskopu, podlacz pod porzedne GND.

    I gdy się pomylisz, co wcześniej lub później nastąpi, to będzie bum.
    W jednym z pierwszych polskich egzemplarzy Elektora był projekt sondy
    różnicowej. Całkiem przyzwoitej, projekt bardzo dokładny, nie tylko
    schemat i płytka.

    P.P.

  • 4. Data: 2015-11-27 11:30:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Magnus,

    Friday, November 27, 2015, 1:05:23 AM, you wrote:

    > Tak, na 'Dzien_dobry', to mase oscyloskopu, podlacz pod porzedne GND.

    Jasssne. Do pomiaru potencjałów za mostkiem prostowniczym łączonym
    bezpośrednio do sieci energetycznej uziemiać oscyloskop. Rewelacyjny
    pomysł. Ciekaw jestem, co wtedy zmierzysz...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2015-11-27 12:00:25
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Jasssne. Do pomiaru potencjałów za mostkiem prostowniczym łączonym
    > bezpośrednio do sieci energetycznej uziemiać oscyloskop. Rewelacyjny
    > pomysł. Ciekaw jestem, co wtedy zmierzysz...

    I jak długo. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2015-11-27 12:08:29
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 27.11.2015 um 11:30 schrieb RoMan Mandziejewicz:

    > Jasssne. Do pomiaru potencjałów za mostkiem prostowniczym łączonym
    > bezpośrednio do sieci energetycznej uziemiać oscyloskop. Rewelacyjny
    > pomysł. Ciekaw jestem, co wtedy zmierzysz...

    Próg wyzwalania bezpieczników i wytrzymałość ścieżek i sondy na
    przeciążenia ;-)

    Waldek

    PS
    Do tych rzeczy kupiłem sobie u uprzejmego chińczyka oscyloskopik ręczny
    z serii minidso. Zasilanie bateryjne, więc problemów nie ma. Sondę na
    3kV mam z uboju gospodarczego (znaczy stałem koło śmietnika, jak
    wyrzucali ;-))

  • 7. Data: 2015-11-27 12:29:27
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2015-11-27 o 12:08, Waldemar pisze:

    > Próg wyzwalania bezpieczników i wytrzymałość ścieżek i sondy na
    > przeciążenia ;-)
    >
    > Waldek

    Cytuję: "Żeby zmiejszyć ryzyko trzepnięcia przypadkową fazą na masie
[...]
    Więc do czasu, gdy czegoś nie pomerda, nic złego się nie stanie. A co
    zmierzy, to zupełnie inna sprawa :-)

    P.P.

  • 8. Data: 2015-11-27 12:41:32
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Friday, November 27, 2015, 12:29:27 PM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > zapas napięć przebicia - czyli wytrzymałość nie gorsza niż te 650V p.p."
    > Więc do czasu, gdy czegoś nie pomerda, nic złego się nie stanie. A co

    Moje pytanie brzmiało ,,co wtedy zmierzysz". O ile się nie mylę, to
    chodzi tu o pomiar przede wszystkim.

    Prawidłowa rada powinna zawierać ,,użyj transformatora bezpieczeństwa
    1:1 i upewnij się, że oscyloskop jest uziemiony; nie zapominaj o
    zasadzie używania tylko jednej ręki przy zabawie z potencjałami
    niebezpiecznymi".

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2015-11-27 14:49:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

> [...]
    >
    > [...]
    >
    > Moje pytanie brzmiało ,,co wtedy zmierzysz". O ile się nie mylę, to

    Przede wszystkim chodzi o to, aby nie zrobić sobie krzywdy. I o tym pisałem.
    I nie odpowiadałem na Twoje pytanie, ono było w innej gałązce wątku.

> [...]
    > 1:1 i upewnij się, że oscyloskop jest uziemiony; nie zapominaj o
    > zasadzie używania tylko jednej ręki przy zabawie z potencjałami

    Cytuję: "Poproszę schemat prostej sondy do pomiarów 50Hz 230V~".
    A tak nawiasem: zawsze stosujesz się do zasady "druga ręka przy..."? ;-)

    P.P.

  • 10. Data: 2015-11-27 15:40:39
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Paweł,

    Friday, November 27, 2015, 2:49:28 PM, you wrote:

    [...]

    > Cytuję: "Poproszę schemat prostej sondy do pomiarów 50Hz 230V~".
    > A tak nawiasem: zawsze stosujesz się do zasady "druga ręka przy..."? ;-)

    Nie zawsze się da. Ale pamiętając o zasadzie zachowuję ostrożność. Te
    parę razy, kiedy nie zachowałem, skończyły się bardzo boleśnie.
    Uprzedzając kolejne pytanie: tak, mam transformator bezpieczeństwa
    1:1. 460VA - wystarcza do moich zastosowań. A jak nie miałem, to
    zawsze jakieś dwa transformatory, z których można było sprokurować
    prowizorkę się znalazły. Choćby dwa transformatory do halogenów.

    --
    Best regards,
    RoMan