  • 1. Data: 2017-02-08 12:00:53
    Temat: Sprawdzenie stanu aku
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Chciałbym sprawdzic ile pojemnosci aku zostało.
    Podpowiedzcie czy dobrze mysle:
    - ładuje do pełna
    - podłaczam zarówke 21W czyli co godzine taka zarówka zabierze 1,75A
    - sprawdzam co godzine napiecie aku
    - jak spadnie do powiedzmy 11,6V to znaczy ze aku praktycznie rozładowany.
    Ilosc godzin mnoze przez 1,75A i mam pojemnosc w Ah.

    Dobrze kombinuje?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "Boże, użycz mi pogody ducha, abym godził się z tym, czego nie mogę

  • 2. Data: 2017-02-08 12:06:59
    Temat: Re: Sprawdzenie stanu aku
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.02.2017 o 12:00, Budzik pisze:
> [...]
    > - jak spadnie do powiedzmy 11,6V to znaczy ze aku praktycznie rozładowany.
    > Ilosc godzin mnoze przez 1,75A i mam pojemnosc w Ah.

    Kombinujesz, ale nie do końca skutecznie, bo może się okazać, że żarówka
    będzie świecić, napięcie będzie, a jak będziesz chciał pociągnąć więcej
    niż 100A to dupa.

    Trzeba po prostu zmierzyć w warsztacie, albo często mają sprzęt w
    sklepie z akumulatorami (wtedy jak wyjdzie źle i bierzesz od nich to nic
    nie płacisz, jak wyjdzie dobrze, to "szerokiej drogi" - przynajmniej na
    Wolumenie tak było).

    Shrek

  • 3. Data: 2017-02-08 12:30:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Budzik" napisał w wiadomości
    >Chciałbym sprawdzic ile pojemnosci aku zostało.
    >Podpowiedzcie czy dobrze mysle:
    >- ładuje do pełna

    Jak w uzywanym samochodzie, to powinien byc naladowany prawie do
    pelna.
    Doladowac dobrze, ale juz tylko krotkie ladowanie wystarczy.

    >- podłaczam zarówke 21W czyli co godzine taka zarówka zabierze 1,75A

    Lepsza 55W, szybciej pojdzie :-)
    Z tym, ze ten prad to przy ~13V, tu bedzie ciut mniej ... ale tylko
    ciut.

    W praktyce to pojemnosc zalezy od pradu ... ale w przy tych pradach to
    znikomo.

    >- sprawdzam co godzine napiecie aku
    >- jak spadnie do powiedzmy 11,6V to znaczy ze aku praktycznie
    >rozładowany.

    Raczej nizej. Jak zrobisz wykres, to zobaczysz, ze koncowka jest dosc
    wyraznie widoczna.

    >Ilosc godzin mnoze przez 1,75A i mam pojemnosc w Ah.
    >Dobrze kombinuje?

    Dobrze ... ale jest taki maly niuans - glebokie wyladowanie szkodzi
    akumulatorowi i lepiej tego nie robic.

    Jak to samochodowe, to przerwalbym po ok 20Ah - ciagle sie nadaje do
    jazdy, a lepiej go nie niszczyc :-)

    J.

  • 4. Data: 2017-02-08 12:40:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Shrek" napisał w wiadomości

    >Kombinujesz, ale nie do końca skutecznie, bo może się okazać, że
    >żarówka będzie świecić, napięcie będzie, a jak będziesz chciał
    >pociągnąć więcej niż 100A to dupa.

    Moze tak byc, ale przeciez na codzien wie, czy aku kreci rozrusznikiem
    czy nie.

    Ale oni pojemnosci nie mierza ...

    J.

  • 5. Data: 2017-02-08 12:47:50
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 08.02.2017 o 12:40, J.F. pisze:

    > Moze tak byc, ale przeciez na codzien wie, czy aku kreci rozrusznikiem
    > czy nie.

    Ja mu na codzień dobrze kręci, to by się pewnie nie interesował.

    > Ale oni pojemnosci nie mierza ...

    Faktycznie, aczkolwiek tak naprawdę to nie pojemność jest ważna, tylko
    prad pod obciązeniem.

    Chyba, że... te grzałki zainstalował na pace i się zastanawia po jakim
    czasie ni odpali;)

    Shrek

  • 6. Data: 2017-02-08 13:06:33
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 8 Feb 2017 11:00:53 +0000 (UTC), Budzik napisał(a):

    > Dobrze kombinuje?

    Dobrze, do sprawdzenia aku wystarczy, pominąwszy parę źródeł błedów.
    Żarówka niekoniecznie musi mieć te 21 W, prąd w trakcie rozładowywania
    maleje (więcej niż proporcjonalnie bo zarówka to oporność nieliniowa).
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 7. Data: 2017-02-08 13:07:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2017-02-08 o 12:00, Budzik pisze:
> [...]
    > - jak spadnie do powiedzmy 11,6V to znaczy ze aku praktycznie rozładowany.
    > Ilosc godzin mnoze przez 1,75A i mam pojemnosc w Ah.

    http://serwis.avt.pl/manuals/AVT5500.pdf

    małym prądem bo bodaj max 5A, ale masz wynik precyzyjny i odłączy ci
    obciążenie przy wybranym przez ciebie napięciu.

    mam i używałem (aczkolwiek nie do akumulatorów rozruchowych. żelki tylko).

    albo coś od skośnych

    https://pl.aliexpress.com/item/FDY10-S-Universal-Bat
    tery-Tester-capacity-detector-Discharge-Checker-batt
    ery-battery-capacity-tester-1V-20V-0/32627391500.htm

    do 10A

  • 8. Data: 2017-02-08 13:08:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    .net...
> [...]
    >rozładowywania
    >maleje (więcej niż proporcjonalnie bo zarówka to oporność

    Mniej niz proporcjonalnie, bo ta nieliniowosc dziala w kierunku
    stabilizacji pradu.

    Czyli dobre obciazenie.

    J.

  • 9. Data: 2017-02-08 13:53:05
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Raczej zle myslisz. Interesuje Cie rezystancja wewnetrzna bo od niej zaezy czy
    pociagniesz dostatecznie duzy prad przy jakims minimalnym napieciu umozliwiajacym
    zaplon. Bo co z tego ze rozrusznik pobierze 100A jak w tym czasie napiecie na
    akumulatorze spadnie do 7V. Od pojemnosci zalezy na ile pradu wystarczy. I jego
    wystarcza na roznie w zaleznosci od tego jaki prad jest pobierany. Prosciej ocenic
    stan sprawdzajac ile pradu w akumulator zapakujesz. Bierzesz ksiazkowo rozladowany i
    podlaczasz do prostownika a prostownik do gniazdka przez miernik mocy. Ladujesz do
    ksiazkowych dla samochodu 14,5V i mozesz pokazane kWh przeliczyc na Ah. Ujmujesz z
    tego ze 30% i mniej wiecej wiesz w jakim akumulator jest stanie. Fakt znany od dawna
    jest taki ze akumulatory wykanczaja uzytkownicy poprzez glupie dzialania. Na jakims
    portalu napisza artykul sponsorowany ze przez zima nalezy zadbac o akumulator i go
    naladowac. Przed zima jak cos szwankuje to trzeba sprawdzic rozrusznik i alternator z
    okolicami nie akumulator jak kreci. A jak pomimo tego ze w instalacji jest prawidlowe
    napiecie i klemy czyste a nastepnego dnia nie chce odpalic to trzeba wymienic
    akumulator.

  • 10. Data: 2017-02-08 14:04:21
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

> [...]
    > - jak spadnie do powiedzmy 11,6V to znaczy ze aku praktycznie rozładowany.
    > Ilosc godzin mnoze przez 1,75A i mam pojemnosc w Ah.

    dobrze, ale nie do końca. wyobraź sobie że wewnątrz idealnego
    akumulatora masz "oporniczek". jak akumulator samochodowy rozładowujesz
    prądem 1.75A to dla niego to pestka. na "oporniczku" prawie nic nie
    stracisz. jednak nawet jak Ci wyjdzie że masz 100Ah, ale pociągniesz z
    akumulatora 100A, to na "oporniczku" będziesz miał taki spadek napięcia
    że rozrusznik nie zakręci, ablbo nie osiągnie minimalnej prędkosci
    potrzebnej do zapłonu.
    Tak więc zwiększ prąd rozładowania do maksymalnego jaki możesz zmierzyć,
    w ten sposób będziesz robił testy w warunkach bliższych rzeczywistości

    ToMasz