  • 11. Data: 2023-08-02 15:21:50
    Temat: Re: Średnica
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    środa, 2 sierpnia 2023 o 13:32:35 UTC+2 Robert Wańkowski napisał(a):

    > Tak, jak to łatwo rozwiązać/narysować np. CAD-zie.

    > Dla mnie, to na ten moment niewykonalne, tak samo jak nie mam pojęcia
    > jak to graficznie (co wydaje mi się prostsze i naturalne podejście)
    > rozwiązać.
    >

    > Robert
    Promień musi być większy od 220, by sinus miał sens.
    Reszta to obliczeniowa matematyka, która dzięki GeoGebrze jest do ogarnięcia.
    Równość kątów środkowych, szukanego okręgu, musi być zachowana.
    Można wygenerować taką funkcję dla x>0:
    y=6*2*arcsin(56.5/(220+x))-2*arcsin(220/(220+x))
    Punkt jej przecięcia z osią x to:
    x=0.017; y=0
    Ostatecznie promień szukany to:
    R=220+0.017=220.017

  • 12. Data: 2023-08-02 15:55:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 13:32:32 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Tak, jak to łatwo rozwiązać/narysować np. CAD-zie.

    Wez tylko trzy sąsiednie otwory, narysujesz trójkąt, wysokości
    się przetną w srodku okręgu :-)

    Tylko odległości trzeba bardzo precyzyjnie zmierzyć.

    Musiałbyś kąty między bokami zmierzyc.

    J.

  • 13. Data: 2023-08-02 16:44:34
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 15:55, J.F pisze:

    > Wez tylko trzy sąsiednie otwory, narysujesz trójkąt, wysokości
    > się przetną w srodku okręgu :-)

    Tak, teraz bym tak próbował. Ale założyłem, że mając jeden duży wymiar i
    te mniejsze, to bez problemy to wyrysuję w CAD-zie z akceptowalnym błędem.

    > Tylko odległości trzeba bardzo precyzyjnie zmierzyć.

    Przy małych wymiarach błąd się potęguje.

    > Musiałbyś kąty między bokami zmierzyc.

    Tak, to wszystko wiem, ale miało być szybko i wygodnie.

    W miarę dobrze sprawdza się zdjęcie z jakimś wymiarem odniesienia.

    Robert

  • 14. Data: 2023-08-02 18:42:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 2 Aug 2023 16:44:34 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Tak, teraz bym tak próbował. Ale założyłem, że mając jeden duży wymiar i
    > te mniejsze, to bez problemy to wyrysuję w CAD-zie z akceptowalnym błędem.

    Może i da sie jakos w CAD zadać powiązania (np z domniemanym srodkiem
    okregu), aby potem sobie sam cos wyliczyl przy uzupełnieniu wymiarów,
    ale patrząc na to, co wyliczylem analitycznie ... nie, to zbyt
    skomplikowane jest.

    Patrze sie na Twoj rysunek,
    https://imgbb.com/pKygYH7

    i mi przychodzi inne rozwiązanie.
    Weżmy tylko połowe, od srodka licząc nachylenie kolejnych boków do
    poziomu to bedzie kąt
    a, 3a i 5a.

    Licząc dlugosc składowej poziomej mamy

    60.7*(cos(a)+cos(3a)+cos(5a)) = 150

    Wolfram cos wysiada
    https://www.wolframalpha.com/input?i=solve++cos%28a%
    29%2Bcos%283a%29%2Bcos%285a+%29+%3D150%2F60.7

    ale tu jest niezle
    https://www.wolframalpha.com/input?i=cos%28a%29%2Bco
    s%283a%29%2Bcos%285a+%29+%3D150%2F60.7

    a=2*(pi*n+0.0892877),
    dla n=0:
    a=2*0.0892877

    W stopniach to 10,2316

    W CAD tego jednak pewnie nie zrobisz :-)

    J.

  • 15. Data: 2023-08-02 21:15:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    środa, 2 sierpnia 2023 o 18:42:50 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    > a=2*0.0892877
    >
    > W stopniach to 10,2316
    >
    > W CAD tego jednak pewnie nie zrobisz :-)

    W programie FreeCad robi się bez problemu.
    Trzeba narzucić więzy równości odcinków 60,7 i dalej już leci z górki.
    https://images91.fotosik.pl/677/60b29bc1f6e4cb37med.
    jpg

    W Geogebrze też zrobiłem, ale nie tak wygodnie było jak w CAD.

    WM

  • 16. Data: 2023-08-03 02:28:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2023-08-02, WM <c...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    Mi też, takie barbarzyńskie. Skoro i tak pomiary są mało-dokładne, to
    weź ten ww. rysunek, a raczej obiekt, skopiuj ze 3-4 razy, i nałóż na
    siebie manipulując kątami i dopasowując sektory. Jak juz Ci się to złoży
    to zrób okrąg ze środkiem w środku takiego złożónego wielokata, a potem
    dopasuj srednicę żeby szła po wierzchołkach.

    Nb. tam na tym zdjęciu co gdzieindziej wkleiłeś są MZ przynajmniej 3
    różne odległości między sąsuadującymi śrubami. Te po lewej i prawej są
    sobie równe, ale nie tylko ta para u samej góry ma większą odległość.
    Równiez ta na samym dole wydaje się miec dla odmiany odrobię mniejszą.

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2023-08-03 11:52:55
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 03 Aug 2023 00:28:43 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > sobie równe, ale nie tylko ta para u samej góry ma większą odległość.
    > Równiez ta na samym dole wydaje się miec dla odmiany odrobię mniejszą.

    Gdyby zrobić fotkę z dużej odległości na długiej ogniskowej, to by była
    mniejsza paralaksa (lub bliska zeru) i mniejsze przekłamania.

    Dodatkowo detal można by położyć np. na papierze milimetrowym, to by dało
    dobry wzorzec do zdejmowania wymiarów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 18. Data: 2023-08-03 12:03:14
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 03.08.2023 o 11:52, Adam pisze:

> [...]
    > mniejsza paralaksa (lub bliska zeru) i mniejsze przekłamania.
    >
    > Dodatkowo detal można by położyć np. na papierze milimetrowym, to by dało

    Wcześniej napisałem, że nieraz tak robię. Problemem jest wybór - albo
    mała rozdzielczość i małe zniekształcenia lub na odwrót.

    Kiedyś tu pytałem czy ktoś ma iPhona ze skanerem 3D, byłem ciekaw jak to
    w praktyce wygląda.

    Robert

  • 19. Data: 2023-08-03 13:12:21
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > Wolfram cos wysiada
    > https://www.wolframalpha.com/input?i=solve++cos%28a%
    29%2Bcos%283a%29%2Bcos%285a+%29+%3D150%2F60.7

    Użyłem innej metody matematycznej i o dziwo otrzymałem inny wynik.

    Kąt środkowy alfa, na którym oparty jest bok 300, musi być równy sześciu środkowym
    kątom, na których bok 60.7 jest oparty.
    Mamy zatem dwa równania na promień koła R:
    R=(300/2)/sin(alfa)
    R=(60.7/2)/sin(alfa/6)
    Po ich przyrównanu, otrzymujemy równanie (uwikłane) na kąt alfa.
    sin(alfa/6)=sin(alfa)*60.7/300
    Można je rozwiązać iteracyjnie tym równaniem:
    alfa(i+1)=6*arcsin(sin(alfa(i))*60.7/300)
    Programy komputerowe typu Python nas rozpieszczają i 100 iteracji nie jest problemem.
    Zastartowałem od alfa(1)=0.01, bo dla zera mamy zapętlenie.
    Po wyliczeniu kąta alfa obliczamy promień R okręgu:
    R=(300/2)/sin(alfa)

    Program w języku Python
    =======================================
    import math

    alfa1=0.01
    for i in range(1,100) :
    alfa=6*math.asin(math.sin(alfa1)*60.7/300)
    alfa1=alfa

    print('alfa=',alfa,'rad')
    print('alfa=',alfa*180/math.pi,'deg')
    print('R=',300/(2*math.sin(alfa)))

    Wydruk:
    alfa= 1.0714523980563655 rad
    alfa= 61.389700357800834 deg
    R= 170.862886333473

    WM

  • 20. Data: 2023-08-03 13:39:55
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 02.08.2023 o 21:15, WM pisze:
    > W programie FreeCad robi się bez problemu.

    Będę musiał go przeprosić i kolejny raz podejść do niego.

    Robert